súr enikő
Fotó: Gyulai Hírlap
Az óvodapedagógusok tapasztalatai szerint egyre kevesebb gyereknek olvasnak otthon mesét. A gyulai önkormányzati óvodák erre a negatív tendenciára is fel szerették volna hívni a figyelmet azzal, hogy a magyar nyelv napja alkalmából meseolvasó-délutánt szerveztek a szülők közreműködésével.
Nem tudni, hogy az okostelefonok és a tabletek elterjedése vezetett-e ahhoz, hogy kevés szülő veszi elő esténként a mesekönyvet, az azonban biztos, a helyzet nem túl rózsás. Van olyan nevelési intézmény, ahol az óvodások mindössze egy százalékának olvasnak otthon. Bár nem végeztünk közvélemény-kutatást a témában, valószínűsíthető, hogy a többi óvodában sem születne sokkal jobb eredmény.
Pedig a szakemberek nem győzik hangsúlyozni, hogy a felolvasott történet mennyire fontos szerepet játszik a lelki fejlődésben. Vekerdy Tamás pszichológus szerint a mesék megnyugtatják a gyerekeket, az elképzelt kép ugyanis segít az indulatok, a szorongások feloldásában és az ismeretek feldolgozásában.
Épp ettől, a belső fantáziavilágtól, az élmények feldolgozásának lehetőségétől fosztják meg az ovisokat a készen kapott, tévében látott, okostelefonon nézett mesék. A gyerekpszichológusok szerint a feldolgozhatatlan információáradattól a kicsik feszültté, agresszívvá válnak.
Érdemes tehát időt szánni a közös esti meseolvasásra. Nem muszáj azonban a könyvhöz ragaszkodnunk, a legkisebbek figyelmét a kitalált történetekkel is fel lehet kelteni. Az egyik unokaöcsém például kétévesen imádta azokat a történeteket, amelyeknek ő volt a főszereplője. Mert a mesékben a legkisebb legényke is le tudja győzni a hétfejű sárkányt.

























