Képünk a Bágyi Balázs New Quartet és Pocsai Kriszta korábbi, gyulai fellépésén készült
Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba
Számos színvonalas program várja a nézőket a 2017-es esztendőben is a Gyulai Várszínház Kamaratermében.
Január 12-én Ibolyántúl címmel zenés színházi estet rendeznek – a Megasztár tehetségkutató első szériájából ismert – Oláh Ibolya közreműködésével. Az énekesnő „berobbanása” a hazai rock-pop szakmába, illetve a kulturális életbe felkavaró és megosztó volt egyszerre. Fanatikus rajongók és hangos elutasítók övezik pályáját, életét a média boncolgatta és tálalta, de a szakma nagyjai – Presser Gábor, Geszti Péter, Novák Péter, Szenes Iván – írtak hozzá és neki remek dalokat.
Ezen a koncertszínházi estén bátran és nyíltan vállalva önmagát mesél a gyerekkoráról, a származásáról, az intézetről, a barátságról, a szerelmekről, a megtett útról, a kudarcokról, a sikerekről, a félelmekről, az álmokról. A dalok, ha lehet, még mélyebbre visznek – Ibolyán túlra – az önvallomásesten. Az elhangzó dalok az énekesnő saját, régi és új, zongorára hangszerelt művei, valamint az est alapgondolatát erősítendő hangzanak el vendégdalok: cigánydallamok, balladák Kurt Weilltől, Bertold Brechtől, példaképektől, Szenes Ivántól, Katona Kláritól, Kovács Katitól.
Január 18-án a MOST FESZT 2016. egyik sikerdarabját mutatja be a Gyulai Várszínház. Az Egyasszony című előadás a nagy sikerű Péterfy-Novák Éva által írt blogból, illetve a nemrég megjelent könyvből jött létre, amelyet Tasnádi István alkalmazott színpadra. A történetről: „Forszírozott, rohamos szülés során somatomentálisan és mentálisan súlyosan sérült csecsemő.” Péterfy-Novák Éva ezt a diagnózist kapta majd minden orvostól, akinek megmutatta egyre súlyosabb állapotba kerülő kislányát, a pár hónapos Zsuzsit. A kislány hét évvel élte túl a diagnózist, édesanyja pedig harminc évvel a történtek után döntött úgy, hogy blogbejegyzésekben megírja együtt töltött éveiket. A megrázó őszinteségű blogból könyv született, a könyvből pedig ez a színházi előadás.
Az Egyasszony igaz történet az élet fájdalmas titkairól, amelyekről nem szokás beszélni. Tragikus és egyben felemelő példázat, melynek különlegessége, hogy bár a rettenetet beszéli el, mégis rendíthetetlen életöröm sugárzik belőle. Tenki Réka a 2016-os Monodráma Fesztiválon a Legjobb Alakítás különdíjat érdemelte ki a szerep megformálásáért.
Január 25-én Gedeon József, a Gyulai Várszínház nemrégiben elhunyt igazgatójának emlékére a Bágyi Balázs New Quartet és Pocsai Kriszta lemezbemutató koncertet tart a kamarateremben Homage To Shakespeare címmel. A mű a Gyulai Várszínház felkérésére íródott, az irodalomtörténeti kolosszus halálának 400. évfordulója alkalmából. A darab műfajára nézve több tételes jazzszvit, ősbemutatója 2016 júliusában volt a XII. Shakespeare Fesztiválon, Gyulán.
A zenei projekt létrehozója Bágyi Balázs jazzdobos, zeneszerző, a mai magyar jazzszíntér meghatározó művésze, együttesének tagjai a hazai jazz elismert, fiatal képviselői. A produkció énekesnője Pocsai Kriszta, aki számos műfajban bizonyította már kivételes tehetségét. Zenei kapcsolatuk Bágyi Balázzsal több mint húszéves múltra tekint vissza, mindketten a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékén diplomáztak 1998-ban. Bágyi Balázs a magyar jazzélet egyik meghatározó, külföldön is rendszeresen koncertező művésze, aki húszas évei óta vezeti saját zenekarait. Előző kvartettje 2004–2011-ig létezett, ebben a periódusban szinte minden fesztivált megjárt, a hazai etno-jazz műfaj jelentős produkciója volt. Az új felállás zeneiségében a post- bop elemekből építkező akusztikus kortárs jazz dominál. Együttesében a magyar jazz fiatalabb korosztályának jeles képviselői a partnerei, az Amszterdamban diplomázott szaxofonos titán, Lakatos Soso Sándor, a klasszikus zenén nevelkedett Junior Príma díjas zongorista, Oláh Dezső és Közép-Európa egyik legnagyszerűbb bőgőse, Oláh Péter. A formáció repertoárja a zenekarvezető szerzeményeire épül.
Január 27-én Szex és Buddhizmus címmel tart előadói estet Laár András. A humorista, költő, zeneszerző és egyben buddhista pap véleménye szerint a szexualitásban rejlik a legnagyobb teremtő erő, amely a legnagyobb gyönyör és a legnagyobb szenvedés forrása. Ezt az erőt lehet használni, de lehet áldozatul is esni neki. Sajnos manapság inkább a második verzió kerül előtérbe, mert kultúránk egyáltalán nem mágikus, míg a szexualitást csak mágikus módon vagy legalábbis mágikus tudással felvértezve lehet birtokba venni.
Az est folyamán fény derül arra, hogy hogyan lehetünk tudatosak a szexualitásban, hogyan alkalmazhatjuk jól ezt az energiát, és hogyan lehet ebben segítségünkre a buddhizmus.