Sokan ragaszkodnak a személyes hivatali ügyintézéshez, mert talán nem ismerik a lehetőségét annak, hogy gyorsan, egyszerűen intézzék hivatalos ügyeiket, mint pl.: erkölcsi bizonyítvány igénylése, hatóságokhoz bevallások benyújtása, különböző hivatali kérelmek, levelezés, tanulmányokkal kapcsolatos ügyintézés, gépjárművekkel, szociális jellegű hatósági ügyekkel kapcsolatos ügyintézés stb.
Ügyfélkapu+
A 2025-ös évtől változások lesznek az ügyfélkapu-azonosítási technikák tekintetében. Előzetes információk szerint 2025. 01. 16-tól a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) már kizárólag az Ügyfélkapu+ vagy a DÁP-mobilalkalmazással lesz használható.
Azoknak a magánszemélyeknek, akik már rendelkeznek ügyfélkapuval, ezzel kapcsolatosan feladatuk van!
A változtatás a kétfaktoros azonosítás bevezetése miatt szükséges. Eddig az KAÜ azonosításhoz egy felhasználónévre és egy jelszóra volt szükség, ami most kiegészül egy egyszer használatos jelszóval. A kétfaktoros azonosítás előírás, a pénzintézetek már jó ideje alkalmazzák ezt a technikát. A bankoknál – netbank használata – már jól működő kétfaktoros azonosításhoz hasonlóan, a belépéssel egyidőben érkező egyszer használatos kód, vagy QR-kód beolvavása teszi lehetővé a felület használatát.
Ügyfélkapu+: Az alkalmazás használatához egy laptop, vagy egy telefon szükséges. A kiválasztott eszközre telepíteni kell egy tetszőlegesen kiválasztott hitelesítő alkalmazást (pl.; NISZ hitelesítő, Google hitelesítő, Microsoft hitelesítő). Az alkalmazás letöltése után az eszközt a https://ugyfelkapu,gov.hu/oldalon, az „Ügyfélkapu+ igénylése” funkcióban párosítani kell. A felület érthetően, egyszerűen navigál a regisztráció során a lépésekben, így otthon önállóan elvégezhető. Ezt követően a belépés során a hitelesítő alkalmazás működéséhez nincs szükség internetre, de természetesen az online felület használatához internetelérhetőség kell.
Digitális Állampolgárság Program
DÁP-mobilalkalmazás: Digitális Állampolgárság Program mobilalkalmazás letöltése után Kormányablakban lehet regisztrálni az alkalmazás használatára. Jelenleg csak személyesen, az online regisztrációs lehetőség még nem elérhető. A Kormányablakba vinni kell azt az eszközt, amelyen az alkalmazást használni szeretné a magánszemély. A sikeres regisztrációról a Kormányhivatal üzenetet küld és ezt követően lehet aktiválni a digitális állampolgárságot. A DÁP lehetővé teszi, hogy hivatalok és felületek felkerése nélkül intézhessük ügyeinket. A szolgáltatások folyamatosan válnak elérhetővé, ezek tekintetében a kormányhivatali regisztráció során érdemes érdeklődni, illetve a https://dap.gov.hu/ oldalon folyamatosan tájékozódni.
Érdemes minden magánszemélynek a szükséges vagy kiválasztott regisztrációt elvégezni, hiszen 2025. január 16-a után e nélkül nem tudja majd használni az ügyfélkapu-felületet, és vélhetően sokak majd az utolsó percben szeretnék a regisztrációt elvégezni.
Az Ügyfélkapu+ regisztráció online történik, egyszerűbb, rövidebb idő az ügyintézés, ezzel szemben a DÁP személyes regisztráció időigényes lehet, vélhetően nem lehet egy nap alatt használatba venni az alkalmazást.
Kiemelten fontos a mielőbbi regisztráció elvégzése azok számára:
• akik egyéni vagy társas vállalkozók, őstermelők, adószámos magánszemélyek vagy mint magánszemélyek, az Ügyfélkapu valamelyik szolgáltatását folyamatosan használják, hiszen vannak olyan kizárólag online intézhető hivatali ügyek, mint bevallások benyújtása, amelyek elmulasztása szankcióval játhat
• akik az E-felvételi rendszert szeretnék használni, ahol a most nagykorúvá váló magánszemélyek 2025. február 15-ig adhatják majd le az egyetemi jelentkezéseiket online
• azok a magánszemélyek, akik meghatalmazott könyvelő nélkül önállóan végzik online ügyvitelüket.
Az online ügyintézési felületek mindinkább behálózzák mindennapi tevékenységünket, ezért fontos, hogy az embereknek legyen hozzáférése az ügyfélkapujukhoz. Az online megoldások gyors, egyszerű ügyintézést tesznek lehetővé. A felületek ügyfélbarát, chetszobával, telefonos elérhetőséggel rendelkező terek, ahol a legtöbben könnyen eligazodnak, így azok számára is ajánlom, akik csak érdeklődnek az online ügyintézési lehetőségek iránt, és még nem rendelkeztek ügyfélkapu-regisztrációval.