Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - Az útfelújítások és a kutak bejelentése is téma volt az interpellációs órában

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • Tóth PéterHÍREK • 2018. október 18. 14:45
Az útfelújítások és a kutak bejelentése is téma volt az interpellációs órában
A képviselő-testület október 18-i ülésén egy hídról és egy játszótérről is tárgyaltak

Alt Norbert alpolgármester vezette a képviselő-testület október 18-i tanácskozását, amely a jól megszokott módon az interpellációs órával kezdődött. Az ülésen nagy hangsúlyt kapott a dénesmajori bekötőút és a 44-es elkerülő út felújítása körül kialakult zűrzavar, de Szabó Károly kérdésének köszönhetően többet megtudtunk az ásott és fúrt kutak bejelentésével kapcsolatban is. Mittag Mónika egy hídról, Ökrös István útfelújításról, Csengeri Lajos pedig egy játszótérről érdeklődött.

 

Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba

Elsőként Szabó Károly (Fidesz) interpellált. Első kérdésében a már legutóbbi ülésen is tárgyalt dénesmajori útfelújítás és az elkerülőn elhalasztott munkálatok kapcsán arról érdeklődött, hogy érkezett-e már válasz a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től a megfogalmazott kérdésekre. Második kérdésében a képviselő az ásott és fúrt kutak bejelentési kötelezettségeinek részleteire volt kíváncsi.

Az első felvetésre Alt Norbert (Fidesz) alpolgármester válaszolt, mint mondta, írásbeli tájékoztatást kaptak Virág Mihálytól, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés Megyei Igazgatóságának vezetőjétől az érintett területekről.

A levélben megfogalmazottak szerint a dénesmajori bekötőút egyes szakaszain a burkolat olyan mértékben rossz állapotú volt, hogy csak lépésben lehetett haladni rajta. A szakaszos romlás okozója, hogy egyes helyeken olyan altalajra épült az út, amely nedvesség hatására megduzzad, szárazság esetén pedig összezsugorodik és repedezni kezd.

A mozgások áthatnak az ilyen talajon épült utak pályaszerkezetére, ezzel repedéseket és deformációkat okozva. Ezeken a területeken úgynevezett hideg remixes eljárást tervezett be az útkezelő, ami azt jelenti, hogy a rossz pályaszerkezetet egy speciális gép felmarja, összekeveri, majd cementet és bitument hozzáadagolva visszateríti, végül hengereléssel betömörítik az anyagot.

A Virág Mihály által leírtak szerint az időjárás idén korántsem volt kedvező, hiszen mindkét romlást okozó tényező bőven elfordult az év során. A tavaszi esőzések után gyors kiszáradás következett, mindezt pedig az augusztusi kánikula is fokozta, amely után repedések jelentek meg az útpadkán is. A nyári problémás hely még akkor javítva lett, szeptemberben pedig bejárást tartottak, hogy feltárják az azóta keletkezett hibák okát.

A bejárás során észlelt burkolati repedéseket kiöntötték, és a padka hibáit is kijavították. Az útból mintákat vettek, hogy megállapítsák a hibák okát, jellemző azonban az ilyen esetekre, hogy a felújítási időszakot követően jelentkező hibák megszűnnek, a burkolat „megállapodik”.

 

Szabó Károly

Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba

A 44-es számú elkerülő út felújításával kapcsolatban adott válaszból kiderült, hogy a munkaterület átadása megtörtént a nyáron, akkor elkezdték a kivitelezést megelőző munkálatokat is. A projekt egyik kritikus része a kivitelezés alatti forgalomelterelés, hiszen figyelembe kellett venni, hogy a városba nem vezethetik be a nehéztehergépjármű-forgalmat, így a körforgalmat semmiképpen sem szabad teljes mértékben lezárni.

A körforgalmi csomópont rendkívüli mértékben károsodott, ezért az eddigi aszfaltburkolatot betonburkolattá építik át. Mivel az érintett szakasz nem zárható le teljesen, ezért három üteműre tervezték a felújítást, a kivitelező pedig kifejezetten erre a célra készített vegyszerekkel kívánta gyorsítani a beton kötését, hogy ne legyen tartós a forgalmi fennakadás.

A levélből kiderült, hogy a vegyszerek maximális eredményessége érdekében minimum öt hónapig nem érheti a burkolatot egyéb vegyi hatás, például téli sózás. Összegezve: a biztosabb, minőségibb munka érdekében tolták el a kivitelezést 2019 márciusára.

Szabó Károly hangsúlyozta: sem a bekötőút, sem az elkerülő nem tartozik a városvezetés hatáskörébe, ezek teljes mértékben a Magyar Közút Nonprofit Zrt. fenntartása alá tartoznak, így nekik kell az esetleges felújítási munkálatokat is elvégezniük, a város tehát semmit nem tud kezdeni a tárgyalt szakaszokkal, azon kívül, hogy beszélnek róla és megpróbálnak nyomást gyakorolni a döntéshozókra.

A képviselő hangot adott a felháborodásának a dénesmajori út kapcsán érkezett válasszal kapcsolatban, hiszen ha máshol sem vált be a hideg remixes eljárás, nem érti, hogy miért ezzel a technológiával álltak neki a kivitelezésnek.

A 44-es számú elkerülő út ügyére adott választ elfogadta Szabó Károly, bár kiemelte, szomorú, hogy mindezidáig semmilyen hivatalos tájékoztatást nem kaptak a halasztás miértjéről. 

 

Kocsisné Zanócz Margit

Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba

A kutakkal kapcsolatos kérdésre Kocsisné Zanócz Margit, az építéshatósági osztály vezetője válaszolt. Mint mondta, a felszín alatti vizek mennyiségi és minőségi védelme az állam feladata, ezért a jelenlegi jogszabályokkal elő kívánják mozdítani, hogy az összes fúrt és ásott kút a látókörükbe kerüljön.

Megtudtuk, hogy fennmaradási eljárást kell kérni azokra a kutakra, amelyekre korábban a hatóságok nem adtak létesítési engedélyt. A kérelmet a katasztrófavédelemnél vagy a jegyzőnél lehet benyújtani, attól függően, hogy milyen kútról van szó. A jegyző hatásköre azokra a kutakra terjed ki, amelyekből maximum 500 köbmétert vesznek ki egy év alatt, csak talajvízzel működnek, valamint házi vízigényt elégítenek ki.

2018. december 31-ig úgy lehet igényelni a fennmaradási engedélyt a korábban illegálisan fúrt kutakra, hogy nem kell utánuk bírságot fizetni, de ez csak a 2018. január 1. előtt létesített kutakra vonatkozik. A korábban létesített kutakra más szabályok vonatkoznak: aki 1992. február 15. előtt létesített kutat, arra üzemelési vagy fennmaradási engedélyt kell kérni, aki ezután a dátum után létesítette, annak utóbbit. Bírságot kiszabni csak az 1996. január 1. után létesített kutakra lehet.

A bírság alól nem csak a magánszemélyek, hanem a gazdálkodók és jogi személyek is mentesülhetnek, ha az év végéig megindítják az eljárást. Az osztályvezető hozzátette, hogy a katasztrófavédelem nem számol fel eljárási költséget sem, a jegyzői hatóságnál pedig 3000 forint az eljárási illeték. Az ellenőrzésről, esetleges szankciókról és a bírságok összegéről egyelőre még nincsenek információk.

A kérelem mellé egy tervező által készített műszaki tervet is mellékelni kell, amelyen szerepelnek a kút paraméterei. Az osztályvezető elmondta, hogy ebben is tudnak segíteni, van egy listájuk a megyei tervezőkről, illetve egy budapesti cég is ajánlatot tett az önkormányzatnak, az ő elérhetőségüket is megadják az érdeklődőknek.

A képviselő elfogadta a kutakkal kapcsolatban kapott, illetve a 44-es elkerülő út kérdésére érkezett választ, de a dénesmajori bekötőútra kapott magyarázatot nem, ezért Alt Norbert szavazásra bocsátotta a kérdést. A testület egyhangúlag elutasította a választ.

 

Mittag Mónika

Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba

A második interpelláló Mittag Mónika (Fidesz) volt, aki lakossági megkeresés után fordult a grémiumhoz. A Budai Nagy Antal utca lakói az utca végén található híd miatt keresték meg a képviselőt. A híd szűkös, a megnövekedett forgalom miatt pedig egyre veszélyesebb a szakasz, ezért arra voltak kíváncsiak, hogy van-e valamilyen terv az átkelő kiszélesítésére.

Alt Norbert válaszából kiderült, hogy folyamatosan foglalkoznak a hidakkal, többek között az Élővíz-csatorna rehabilitációja kapcsán is. A Budai Nagy Antal utcai híd szemmel láthatólag is felújításra szorul, ezért az alpolgármester kérte az illetékeseket, hogy készítsenek egy felmérést, hogy milyen állapotban vannak a város hídjai, mikor újultak meg legutóbb, és nézzenek utána a pályázati lehetőségeknek is.

Két kérdéssel készült a képviselő-testületi ülésre Ökrös István (Fidesz). Elsőként a tanyamúzeumhoz vezető útról érdeklődött: mint mondta, nagyon rossz állapotban van az a szakasz, az ott lakók pedig aggódnak, hogy nem történik változás, amíg kitart a jó idő. A Kétegyházi út állapotára panaszkodott a képviselő a második felvetésében, azt a megye egyik legrosszabb útjaként aposztrofálta.

Molnár Csaba, a mérnöki osztály vezetője elmondta, hogy megkeresték a Magyar Közút Nonprofit Zrt. képviselőit a Kétegyházi úttal kapcsolatban, akik azt mondták, hogy egyelőre nincs betervezve az út teljes szakaszának felújítása, egyelőre csak a balesetveszélyes kátyúkat foltozzák be.

A tanyamúzeumhoz vezető úton történő kátyúzás kivitelezésének határideje október 31-e, de a mai vagy a holnapi napon befejeződnek a munkálatok.

 

Csengeri Lajos

Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba

Utolsóként Csengeri Lajos (Jobbik) kapott szót, aki szintén lakossági megkeresés miatt adott be interpellációt a Paradicsom lakótelep tömbjei között található játszóterekről. Szeretné, ha felújítanák ezeket a játszószigeteket, amelyek többnyire egy homokozóból és néhány hintából állnak, és sokkal közelebb vannak a lakásokhoz, mint a nagyobb játszóterek, ahová nem mindig egyszerű eljutni a gyermekekkel.

A felvetésre Szászné Várkonyi Adrienn főkertész válaszolt, aki elmondta, hogy 2004-ben született egy játszótérfejlesztési koncepció, amelynek előzménye a játszótéri eszközök biztonságosságáról szóló rendelet volt, ez volt az első jogszabály, amely kötelezővé tette, hogy a játszóterekre csak az uniós szabványnak megfelelő vagy az azzal egyenértékű eszközök lehetnek kihelyezve.

Előtte hatvanöt darab játszótér volt a városban, a legtöbb közülük a tömbök közötti kis sziget volt. A folyamatos felülvizsgálatok és a karbantartás terhe miatt huszonkét helyszínt határozott meg az önkormányzat, ahol új, a jogszabályoknak megfelelő játszóteret alakítanak ki, a régieket pedig elbontják. A főkertész hozzátette, hogy most derült ki, nem minden bontás történt meg.

A Gyulai Közüzemi Nonprofit Kft. kiment a helyszínre, és felmérte a Csengeri Lajos által említett játszóteret, megbecsülték az állapotát és a felújítás árát, amely jelentősen költséges vállalkozás lenne, valamint maga után vonná a felülvizsgálatok és karbantartás terhét is. A főkertész elmondta, hogy az egyeztetés után arra jutottak, hogy maradnának az eredeti koncepciónál, és inkább a már meglévő tereket bővítenék további elemekkel.

 

Szászné Várkonyi Adrienn

Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba

Összes cikk - lent (max 996px)
+
+
+
+
+
+
+
+
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)