a gyulai képviselő-testület november 27-i ülése
Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba
A megszokott módon az interpellációs órával kezdődött a gyulai képviselő-testület ülése november 27-én a városháza dísztermében. A grémium a Gelvácsi-csatornáról, a parkolásról és a városon átmenő teherforgalomról is tárgyalt.
Az ülésen Görgényi Ernő (Fidesz) polgármester beszámolt Durkó Károly (Gyulai Városbarátok Köre) egyik korábbi interpellációjának fejleményeiről. A képviselő a Csabai úti körforgalom rossz állapotáról számolt be a testületnek, illetve kérte, hogy javítsák meg azt.
A városvezető kiemelte: még akkor megkeresték a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, akik akkor egy átmeneti javítást végeztek a körforgalomban, de megterveztették az új, bazaltbeton burkolatú körforgalmat is, ám ekkor arra nem volt forrás. Görgényi Ernő Lázár János építési és közlekedési miniszterhez fordult, aki elrendelte a beruházás elindítását.
A közbeszerzési eljárás lezajlott, a nyertese a Strabag lett, de ekkor már november volt, így a konkrét munkavégzést tavasszal kezdik el.
Az első felszólaló Szabó Károly (Fidesz) volt, aki elmondta: nemrégiben indult el a Vizet a tájba elnevezésű program, amelynek lényege a vízvisszatartás. Kifejtette, Gyulavári környékét évtizedekig a Gelvácsi-csatorna látta el vízzel, amelynek indulópontja az egykori kisvasút hídjánál volt.
szabó károly
Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba
Mint mondta, a csatorna még létezik, amely teljesen körbeöleli a mezőgazdasági területeket. A képviselő arra volt kíváncsi, hogy lehetséges-e a csatorna újraindítása, van-e lehetőség a Fehér-Körösből táplálni azt.
Láza Tibor, a Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság (KÖVIZIG) szakaszmérnöke válaszában úgy fogalmazott, a Fehér-Körös vízkészlete erre jelenleg nem elegendő. A csatorna vízpótlásáról még februárban készítettek szakmai anyagot, amely azt tartalmazta, hogy a Fekete-Körösből szivattyús átemeléssel lehetne megoldani a kérdést, de ez csak akkor valósulhat meg, ha az átemelési helyet a saját tulajdonába tudja venni a KÖVIZIG, erről még folynak az egyeztetések.
Kiss Tamásné (Fidesz) két témával érkezett az ülésre. Mint mondta, többen megkeresték azzal, hogy a városban több utcát érint közvilágítási hiba, ennek szeretnék tudni az okát. Második kérdése a paradicsomi lakótelep parkolására vonatkozott. A területen nemrégiben garázsok épültek, de a lakók nem látják, hogy kihasználtak lennének, azt sem tudják, hogy egyáltalán átadták-e már a beruházást.
Világosiné Szendrei Róza, a mérnöki osztály vezetője a közvilágítás kapcsán elmondta: néhány véleménnyel ellentétben a lámpákat nem a helyi önkormányzat kapcsolja le és fel, hanem országosan vannak szabályozva, így természetesen nem igaz az sem, hogy takarékossági okokból nem működik helyenként a világítás.
kiss tamásné
Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba
Hozzátette: a közvilágítást a közterület-felügyelet negyedévente ellenőrzi a város egész területén, de kérte, hogy a lakosság is jelezzen, ha valahol hibát észlel.
A garázsok kapcsán Görgényi Ernő válaszolt, amelyből kiderült, megkeresték a vállalkozót, aki arról adott tájékoztatást, hogy a beruházás első üteme elkészült, a napokban kapják meg a használatbavételi engedélyt, a második ütem pedig várhatón januárban vagy februárban kerülhet átadásra.
A nap utolsó interpellálója Sióréti Gabriella (MARÉG) volt, aki egy már többször is tárgyalt témát tárt a grémium elé. A képviselőt a lakosság kereste meg a Dürer Albert utcán és Ajtóssy Albert utcákon áthaladó teherforgalom miatt. A nehéz járművek miatt az úttest rossz állapotban van, hangosak is, illetve a súlyuk által keltett rezgések már a lakóházakat is roncsolják. A lakosok azt szeretnék, ha felújítanák a szakaszon az utat, valamint szeretnék, ha elterelnék a forgalmat a szakaszról.
Görgényi Ernő aláhúzta: a szakasz állami út, amely a Magyar Közút Békés vármegyei igazgatóságának kezelésébe tartozik, ezért ismét megkeresték őket. Cserkúti András vármegyei igazgató arról tájékoztatott, hogy a felújítás már megkezdődött 2022-ben, amikor körforgalmat hoztak létre a városi tornacsarnok mellett. A második ütemben a Madách utca burkolatát javították, a harmadik pedig a vasútállomás előtti tér és útszakasz rendezése lesz.
Hangsúlyozta: még további 3,7 kilométernyi út felújítása szükséges, amelynek költsége hozzávetőlegesen 3 milliárd forint.
A polgármester hozzátette: a teherforgalmat csak akkor lehetne elterelni az útról, ha lenne alternatíva, de az jelenleg nincs. A legjobb egy északi elkerülő építése lenne, erről már 2001-ben is készült tanulmány.
A lehetséges elképzelésekről Béres István városi főépítész számolt be, de ezeknek egy része vagy rendkívül költséges lenne, vagy más, szintén sűrűn lakott városrészeken keresztül vezetne, így a problémát nem oldaná meg.
Kónya István (Fidesz) alpolgármester, az érintett városrész önkormányzati képviselője kifejtette: szeptemberben küldött fejlesztési igényeket az Építési és Közlekedési Minisztériumnak, amelyek között szerepel ennek a szakasznak a felújítása is. A legutóbbi egyeztetések után arra jutottak, hogy a Magyar Közút elkészíti a munkálatok terveit, majd lehetőség szerint két ütemben elvégeztetik a munkálatokat.
sióréti gabriella
Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba



























