Hatszázötven millió forintból újítják fel a gyulai vasútállomás épületét, a munkálatok idén nyáron kezdődnek el – jelentette be Kovács József, a térség országgyűlési képviselője február 23-án a helyszínen tartott sajtótájékoztatón.
Elmondta: 2015-ben kezdődtek el az egyeztetések a Magyar Államvasutakkal (MÁV) a Monarchia idején épült, leromlott állapotú épület rekonstrukciójáról. 2020-ban készültek el a végleges tervek, 2021 nyarán kaptak jogerős építési engedélyt. A felújítás 2023 augusztusában fejeződik be.
Az országgyűlési képviselő ismertette, a munkálatok során visszaállítják az épület eredetihez hasonló, Monarchia korabeli állapotát, korábbi tetőszerkezetét és homlokzatát. Lecserélik a nyílászárókat és a belső burkolatokat, korszerűsítik és akadálymentesítik az utasforgalmi területeket, alul- és felüljárók azonban nem lesznek.
Kovács József jelezte: tárgyalásokat folytatnak annak érdekében, hogy a Szeged és Békéscsaba közötti vasútvonal villamosítását meghosszabbítsák Gyuláig. A fejlesztés révén a fürdővárosba érkező turistáknak nem kellene átszállniuk a megyeszékhelyen – tette hozzá.
Görgényi Ernő polgármester közölte: az önkormányzat a TOP Plusz fenntartható városfejlesztési programjából pályázik a vasútállomás környezetének felújítására. Elmondta: az épület előtti csomópontban, a Béke sugárút, a Halácsy utca és a Madách utca kereszteződésében körforgalmat építenek majd, amelynek valamennyi csatlakozási ágán gyalogosátkelőt alakítanak ki. Az állomás előtt 14 ezer négyzetméter térburkolatot raknak le, és kétezer négyzetméter zöldfelületet hoznak létre.
Az épület mellett a tervek szerint 56 személyautónak épül parkoló, továbbá három taxidroszt és három buszmegállóhely is létesül. A vasútállomás szomszédságában álló, jelenleg raktárként használt, helyi védettségű épületben kerékpártárolót alakítanak ki. A felújítás része lesz a teljes közműcsere és a közművek átépítése is – fejtette ki a városvezető.
Elmondta: az állomás felújításának tervei idén június végéig készülnek el a korábbi, MÁV-val, Volánbusszal és a Magyar Közúttal egyeztetett tervkoncepció alapján. A tervezés költségét a kiesett iparűzési adóbevétel kompenzálására kapott kormányzati támogatásból biztosítják.
Arra is kitért, hogy a Madách és a Halácsy utcában a jövőben kerékpárutat építenének, ezt is figyelembe veszik a tervek elkészítésekor.
Jelezte: a kivitelezés az épület felújítását követően indulhat el.
A polgármester úgy fogalmazott, a vasútállomás „a város kapuja”, ezért nem mindegy, milyen látvány fogadja a Gyulára érkező turistákat. Mint mondta, a terület „jelenleg méltatlan Gyula város közterületeinek esztétikai színvonalához”.
Kérdésünkre közölte: az épület felújítása a jelenlegi információk szerint nem érinti majd a vonatközlekedést.
Az alföld–fiumei vasútvonal csomópontjaként 1871-ben épült állomás eredeti tervei nem maradtak fenn, a felvételi épület korabeli állapotát egy 1929-es képeslap és egy 1960-as években készült felmérési rajz alapján rekonstruálták a szakemberek. Az állomást 1966-ban építették át a jelenlegi formájára.