Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - (Ki)oktatási rendszerünk

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • Oláh Szabolcs • PUBLICISZTIKA • 2010. augusztus 03. 07:00
(Ki)oktatási rendszerünk
Botond barátom véget nem érő tanulmányai
Oláh Szabolcs

Élete reggelén az ember megkezdi tanulmányait és féltucatévesen á'tsuliba megy, majd felnő és pályát kell választania. Ilyenkor általában, vagy halványlila fogalma sincs, hogy mit akar ő tulajdonképpen, vagy még mindig a „tűzoltó, katona és vadakat terelő juhász-szakmákat” részesíti előnyben… Persze hogy tanácstalan. Szegény szülő vagy segít, vagy kötelez, de igazán ő sem tudja, mire vállalkozik majd ő és ivadéka.

Egy közeli, jó ismerősöm, Botond is így járt, aki akkoriban nemigen szeretett tanulni, hiszen ez a pubertás, „mindenellenlázadó” mentalitásához semmiképpen sem illett volna. Nem is tanult, ebből adódóan gimnázium kizárva, marad a szakmunkásképző. A ’80-as években amúgy sem jelentett perspektívát az a gyerekanyag, amelyik nem nyert tanulmányi- és sportversenyeket.

Próbált olyan szakmát választani, amely legjobban fekszik neki. Imádott barkácsolni, a fát mint anyagot és a kreatív kihívásokat, amelyek akkor számára gyűjtőnéven a faesztergályos szakmát ötlötték tinédzser-fejébe. Fel is vették VASesztergályosnak, ugyanis kiderült, hogy közben tudta nélkül átírták a jelentkezési lapját a suliban. Bár a vasat mindig is rühellte, amúgy az olajtól bőrallergiája volt, valami okból azért is kijárta az iskolát, amit a Gondviselés eléállított. Azért a kérdést sokszor feltette magának akkoriban: mit keresek én itt? Mert a hintaszékes-kandallós, idilli nyugdíjas éveket biztos nem. Végigcsinálta hát ezt az időszakot, majd később gyorsan kompenzálta rosszérzését egy gimivel.

Rá egy évre, mikor először felvételizett a felsőoktatásba, szembesülnie kellett egy sokak által ismert kellemetlen fogalommal: egy pont híján nem vették fel a főiskolára. Egy évvel később újra megpróbálta és felvették a tanítóképzőbe. Bár négy-öt évvel idősebben kezdte a felsőoktatást, mint évfolyamtársai, úgy érezte, hogy igazából ott kezdett elméje szárnyra kapni. Felnőtt…és rájött, hogy „megint” nincs munkája.

Botond eltökélten állt elébe a sokadik pályakezdésnek. Két évig jelentkezgetett különféle művészeti tanszékekre. Az egyik intézménynél gyakorlati és szóbeli vizsgát is kellett (volna) tenni. A tájékoztatóban gyakorlati vizsga gyanánt szabad technikával portrérajzolás volt írva, amit igazából nem is tudott, nem is szeretett, de legalább tanult. Belekezdett a fizimiskák papírra vetésének gyakorlásába. Felvételi előtt Botond - kitűnő intuíciójának köszönhetően - telefonon feltett egy hülyének tűnő kérdést, miszerint, biztos, hogy az lesz-e a vizsga témája, amit megadtak. A válasz a következő volt: nem, nem az lesz, hanem akt.

Botond ennek szívből örült, mert azt még soha életében nem rajzolt, és két héttel vizsga előtt belevágott a Barcsay Jenő-féle több száz oldalas emberi testarányok rajzolásáról szóló enciklopédiába, valamint elkezdte rajzolgatni hiányos öltözetű hölgyismerőseit. Azért reménykedett, mert a felvételi két részből állt, az ominózus aktrajzból és egy logotípia szerkesztéséből, és ez utóbbiban jóval több tapasztalata volt.

Az akt igen jól sikerült… már ha barlangrajz-kategóriában indul, de Botond itt profikkal állt, illetve ült szemben. Azt is némileg hátrányként élte meg, hogy míg itthon fiatal lányok voltak kezdő rajzolásának alanyai, addig ott a maximum háromszorannyi éves, de minimum háromszorakkora pedellusnéni vetkőzött pőrére...

A kreatív feladat – a logó – a többiek szerint is nagyon jól sikerült, de Botond naiv volt, a végeredménye megint egy ponttal volt alatta a határnak. Később tudta meg, hogy ő volt egyedül levelezős felvételiző azon a szakon…

A következő év is érdekesen alakult. Lassan fél évvel a jelentkezések után, gyönyörű hajnal, Botond teljes hegymászó-felszerelésben a Badacsonyban. Érkezik az sms, hogy a harmadik helyre felvették, méghozzá maximális pontszámmal.

- Nem is hiszem el, nincs is olyan! Maximális pontszám, én még nem láttam soha olyat. Pláne nem úgy, hogy nem is felvételiztem! - értetlenkedett a fiatalember.

Később, amikor a hivatalos levél is megjött arról, hogy felvették, kezdett örülni, azzal magyarázta magának, hogy ha kevesen jelentkeztek arra a bizonyos szakra, akkor biztos, hogy minden (fizető) jelentkezőt meg akarnak fogni. Telefonon azért érdeklődött, ugyancsak egy hülye kérdéssel: tényleg felvettek? A válasz igen. Ahogy hosszabbak lettek az éjszakák és rövidebbek a türelme fonalai, újra telefonált, hogy miért nem hívják akkor, ha felvették. A következő pár nap alatt megismert egy rakás számot és embert az ominózus főiskoláról, akik folyton egymásra hivatkoztak, ám egyszer megállt a mókuskerék és egy őszinte női hang azt mondta, hogy nagyon sajnálja, a tanulmányi osztályon mulasztást követtek el, és nem értesítették, hogy elegendő érdeklődés híján végül nem indult be a szak.

Ezek után kezdte el a bölcsészkart levelezőn. A vége felé derült ki, hinnye, ha egy évvel korábban kezdte volna, akkor csak egy nyelvvizsga kellett volna a diplomájához...

Azóta, túl egy angol nyelvvizsgán és egyéb más tanfolyamokon, Botondnak talán idén, vagy jövőre meglesz a francia nyelvvizsgája is. Azután talán majd a PHD-képzés következik... Ha egyáltalán ebben az új, zavarosnak tűnő oktatási rendszerben el tud majd igazodni. A régit legalább már megszokta.

(Botond új kálvária előtt áll. Talán jobb lett volna faesztergályosnak lenni?!)

Összes cikk - lent (max 996px)
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)