Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - Kevesebbet és kényelmesebben adózhatunk 2025-ben, de az adóelkerülőket megtalálják

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • INTERJÚ • 2025. március 17. 18:00
Kevesebbet és kényelmesebben adózhatunk 2025-ben, de az adóelkerülőket megtalálják
Interjú dr. Kovács Tamással, a NAV Békés Vármegyei Adó- és Vámigazgatósága igazgatójával

A NAV Békés Vármegyei Adó- és Vámigazgatóságának igazgatója 2016 óta vezeti a hivatalt. Az elmúlt évekről, változásokról, a jövőről beszélgettünk. Hogyan látja az adóhivatal változásait az elmúlt években? – kérdeztük dr. Kovács Tamást.

dr. Kovács Tamás, a NAV Békés Vármegyei Adó- és Vámigazgatósága igazgatója

– Az elmúlt évek rengeteg változást hoztak az adózás területén. Megváltozott az eljárási szabályok egy része, azonban két fontos terület van, amit kiemelnék, a szolgáltatás és a digitalizáció. Az adóhivatal sokkal többet nyújt, mint korábban, a teljesség igénye nélkül a szélesebb körben nyújtott konzultáció, az ellenőrzések és más eljárásoknál a kommunikáció, az automatikus részletfizetés lehetősége, a „Mentor Program” és a most hatályba lépett adategyeztetési eljárás mind-mind az ügyfelek érdekében lettek kialakítva. Az adóhivatal komoly összegeket fordít az adatalapú működés fejlesztésére. Olyan mennyiségű adatot kell kezeljünk, hogy új fogalomként megjelent az adatvagyon-hasznosítás. Az adatvagyonnal úgy kell gazdálkodjunk, hogy a közteherviselés igazságosabb legyen, mindenki az anyagi helyzetéhez mérten járuljon hozzá az állam működéséhez. A szolgáltató jelleget néhányan félreértelmezik, ugyanis amennyiben a rendelkezésünkre álló adatok arra utalnak, hogy valami eltér az átlagos tendenciáktól, ezt tisztáznunk kell. A támogató eljárásnál, valamint a jogkövetési vizsgálatnál az adózók kijavíthatják hibáikat, önellenőrizhetnek, van azonban olyan adózó, aki ezzel nem él. Nem kell csodálkozni azon, hogy ha valaki folyamatosan manipulálja az adózással kapcsolatos adatait, azt kiválasztja a rendszer. A digitálisan fejlődő rendszerekben fontos, hogy az adózó vagy könyvelője jó minőségű, valós adatokat közöljön, mert ezekből dolgozunk. A végső cél, hogy a csalóknak ne legyen idejük és lehetőségük az adó elkerülésére, a figyelem elterelésére, ebben egyre hatékonyabb a működésünk. Az adategyeztetési eljárásban a leggyorsabb úton tudjuk az adózóval tisztázni az adatok megmagyarázható vagy javításra szoruló tételeit. Csak a valós adatok felhasználásával tud az adórendszer bürokráciát csökkenteni.

A változó ellenőrzési gyakorlat mit jelent pontosan?

– Az ellenőrzési ügyek indításának több oka is lehet. Ahogyan említettem, amikor az adatokban adóelkerülésre utaló jel van, vagy megmagyarázhatatlan anomália, vagy esetleg az adózó semmilyen módon nem kommunikál a hivatallal, intézkedési kötelezettségünk van. Sokszor kerülnek adózók úgy bajba, hogy a hivatal felhívására nem válaszolnak, amikor adóellenőrzés indul, vagy a vagyonukra biztosítási intézkedést foganatosítunk, akkor kezdik komolyan venni az ügyet. Én megértem azt, hogy az embereket rengeteg információ éri – ahogy Harari, a történész írja: „Lényegtelen információkkal elárasztott világunkban a tisztánlátás hatalom” –, de ha egy hivatal megkeres valakit, arra célszerű, de minimum illik válaszolni.
Az ellenőrzéseknél az adózók java része együttműködő, de van olyan is, aki semmilyen körülmény mellett nem hajlandó a kollégák jelzéseit, javaslatait elfogadni, mi nem tudunk véleményekből, csak tényekből dolgozni. Aki nem képes racionálisan és reálisan megítélni a helyzetet, annak vállalnia kell a következményeket is. A hivatal működésének alapja tehát a szolgálatás és együttműködés, de ha ez nem megy, alkalmaznunk kell a szankciós rendszerünket. A hivatalnak az egyszerű megkereső levéltől a büntetőeljárásig nagyon széles körben van eszköztára.

Mi a helyzet a digitalizációval?

– Az adózóknak nyújtott digitális szolgáltatások területén bevezetésre került az eSzja, az Online Nyomtatványkitöltő Program (onya.nav.gov.hu), az Ügyfélportál (ugyfelportal.nav.gov.hu) és az eÁfa. Ezen felületeken az ügyfelek olyan ügyeket intézhetnek elektronikusan, amelyekhez korábban személyesen kellett a hivatalhoz bemenni. A NAV-Mobil applikáción ma már gépjárműadót fizethetek, megnézhetem, hogy van-e adótartozásom, be vagyok-e jelentve a munkaadómnál (azt is, hány órában!) egy egyszerű művelettel, ez sokkal kényelmesebb az ügyfeleknek, és ami fontos, nem kell sehova elmenni ezért. Több mint 1 millióan töltötték le az applikációt, 700 ezren használták a gépjárműadó-szolgálatást, és 450 ezren ellenőrizték az adószámla-lekérdezést. Ez azt mutatja, hogy az emberek egyre tudatosabbak, egyre jobban érdekli őket, hogy milyen adataik vannak nyilvántartva az adóhivatalnál. A szakmai felületeken is elfogadott már, hogy az adórendszer digitalizációja a felhasználók digitális kultúráját is fejleszti.

Melyek a főbb adóváltozások 2025-ben?

– 2025. január elsejétől a havi bruttó minimálbér 266 ezer 800 forintról 290 ezer 800 forintra, míg a szakképzettek garantált bérminimuma 348 ezer 800 forintra emelkedett. Emelkedett a 25 év alatti fiatalok kedvezménye és a 30 év alatti anyák kedvezménye, melyek havi összege 656 ezer 785 forint, ami havonta maximum 98 ezer 518 forinttal csökkentheti a fizetendő adót.
A családi kedvezmény havi mértéke két lépcsőben fog emelkedni, 2025. július elsejétől a mostani összeg másfélszeresére, majd 2026. január 1-jétől duplájára nő. A tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos eltartottak után járó kedvezmény összege is nő júliustól. Ők az eddigi 10 ezer forinttal növelt összeg helyett már 15 ezer forinttal növelt összegben vehetik igénybe a családi kedvezményt. Bejelentésre került a kétgyermekes anyáknak 2026-tól, a háromgyermekes anyáknál már 2025 végétől az élethosszig tartó teljes személyijövedelemadó-mentessége, valamint a nyugdíjasok számára bizonyos élelmiszereknél egy összeghatárig az áfa visszatérítése. Ezek részletszabályai a jövőben fognak megjelenni.

Milyen változások érintik a vendéglátókat?

– Január elsejétől még kedvezőbbek lettek a borravaló adózási szabályai, ugyanis már nem csak akkor adómentes a borravaló, ha azt a felszolgáló a vendégtől közvetlenül kapja. Adómentes lett a nem készpénzben, hanem a fogyasztó által bankkártyával, illetve azonnali átutalással fizetett borravaló is, amelyet a vendéglátóegység üzemeltetője oszt szét dolgozóinak, ha erről egyértelmű nyilvántartást vezet.

Milyen változások érintik a SZÉP-kártyát?

– Jelentős változások érintik a Széchenyi Pihenő Kártya-rendszert az idei évben, ugyanis a kártyán egy új zseb nyílt az aktív életmód támogatása érdekében „Aktív Magyarok” elnevezéssel, melyet aktív időtöltéssel kapcsolatos szolgáltatásokra lehet felhasználni. Erre a célra legfeljebb havi tízezer forintot juttathat a munkáltató, egyúttal a SZÉP-kártya program éves keretösszege 450 ezer forintról 570 ezer forintra emelkedett. Ezen túlmenően bővült a SZÉP-kártya felhasználhatóságának köre. A kártyán január elsején nyilvántartott és a számlára 2025-ben utalt munkáltatói támogatás 50 százaléka lakásfelújítási célokra is felhasználható 2025-ben. Béren kívüli juttatásnak minősül továbbá január elsejétől a lakhatási támogatás, amelyet lakás bérleti díjára vagy lakáscélú hitel törlesztésére lehet felhasználni. Az igénybevételhez kapcsolódó szabályok közül lényeges feltétel, hogy a támogatás csak a 35 év alatti munkavállalóknak nyújtható, az éves keretösszeg 1 millió 800 ezer forint.

Milyen további változásokkal kell számolniuk a vállalkozásoknak?

– Az alanyi adómentesség választására jogosító értékhatár 12 millió forintról 18 millió forintra emelkedik. A magasabb értékhatár 2025. január 1-jétől visszamenőleg alkalmazható, erről azonban legkésőbb 2025. február 28-ig kellett nyilatkozni a NAV felé. Az egészségügyi szolgáltatási járulék összege 2025-ben 11 ezer 300 forintól 11 ezer 800 forintra (naptári napokra 390 forint) emelkedett. A gépjárműadót tavalytól évente egy részletben, április 15-éig kell megfizetni. Változás, hogy az idéntől az adó mértéke évente az előző év júliusi inflációjához igazodik, az új adómértékeket a NAV teszi közzé a tárgyévet megelőző év október 31-ig. A gépjárműadó nagyon egyszerűen megfizethető a NAV-Mobil alkalmazásban, de a részletfizetés kérelmezése is csak néhány kattintás, amely maximum öt részletben kérhető. Amiben viszont nincs változás, hogy a NAV a 2024-re vonatkozó szja-bevallások tervezetét idén is elkészíti a magánszemélyeknek, az egyéni vállalkozóknak, a mezőgazdasági őstermelőknek és az áfafizetésre kötelezett magánszemélyeknek is. Az egyéni vállalkozóknak, a mezőgazdasági őstermelőknek és az áfafizetésre kötelezett magánszemélyeknek a tervezetet beküldés előtt ki kell egészíteni. Ügyfélkapu+ vagy DÁP-azonosítást követően március 15-étől bárki hozzáférhet saját bevallási tervezetéhez az eSZJA-oldalon. Azok számára, akiknek nincs Ügyfélkapu+ vagy DÁP-azonosítója, március 17-éig, adóazonosító jel és születési dátuma megadásával többféle módon is kérheti a tervezet postázását, például sms-ben, levélben, az eSZJA-oldalon elérhető webűrlapon, de személyesen, az ügyfélszolgálatokon is lehetőség van rá. Akik azonban maguk töltenék ki a dokumentumot, már hozzáférhetnek a 24SZJA-bevallás webes kitöltő programjához. Az szja-bevallási és befizetési határidő egységes, valamennyi adózó számára 2025. május 20.

Akkor kijelenthetjük, hogy mozgalmas év lesz 2025?

– Mindenképpen az lesz. A most bejelentett változások kényelmesebb megoldásokat jelentenek az adózóknak.

Összes cikk - lent (max 996px)
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)