Fotó: Gyulai Hírlap – Heuschmidt Zita
Kukár István és Novák Attila, a K-TT-N formáció szereplői a mai kor élőművészetével kapcsolódtak az Almásy-kastélyban januárig látogatható, Munkácsy: a sikersztori című időszaki kiállításhoz.
Miközben Kukár a díszletnek használt festőállványt szerelte össze a borongósra fordult időben, felemlegette Szuhaj Györgyöt, akit betegsége miatt nélkülözniük kell. A korábban 3T-ként megismert és elismert csoport így alakult át K-TT-N-re. A Kohán Képtárban volt az első előadásuk ebben a felállásban, Fábián Tamásnak, az Erkel Ferenc NKft. kommunikációs vezetőjének felkérésére.
Beszélgetés közben előkerült minden szükséges kellék, utazóláda, korhadt farönk, szőnyeg, képkeretek, bitumennel teli vödör, ecsetek, tükrök.
Novák Attila még instruálta a Barbyzónában megjelenő lányokat, akik a Párizs melletti kis falu, Barbizon színességét jelenítik meg, erre a helyre az újat festés láza ragadta el Munkácsy Mihályt, miután lerúgta magáról a népnemzeti jelleget, amit eddig hurcolt magával.
Fotó: Gyulai Hírlap – Heuschmidt Zita
A nézők számára ez a jelenet szőnyegbe csavarva, lábbal tiporva jelenik meg, Novák utólag elárulta, kicsi veszélyben érezte magát, mert nehezen kapott levegőt.
Nagyot fog szólni, főleg a karikás – adta meg az alaphangot Novák Attila, és kitekintett egy pillanatra a sokasodó érdeklődők felé.
Ő alakította Munkácsy dúvad lelkét, mely mindig valamit másképp képzelt, másképp csinált, csapongó exhibicionizmussal. Vele szemben Kukár a filozofikus, mindent átlátó, termékeny alkotót elevenítette meg.
Fotó: Gyulai Hírlap – Heuschmidt Zita
Novák Munkácsyja a hozott és szerzett dolgokat is meg fogja szenvedni, ezt ábrázolta a keresztmotívum. Feszülnek az izmok, torzul a fej az erőfeszítés által, láthatóvá, érezhetővé válik az érzelmi azonosulás, teljes lelki odaadás, mely a festőóriás attitűdje volt, nagy műveihez modellfotók, -vázlatok, -tanulmányok sokaságát készítette el. Közismert, hogy saját maga is ki volt kötve egy gerendavázra, ezáltal könnyebben és pontosabban tudta szemléltetni az izmok munkáját, és a keresztre feszítés után a világra boruló sötétség óráiban lejátszódó történések legfontosabb jeleneteit. A performanszban két tükör láttatta a szenvedő Krisztus nézőpontját a sajátunkkal szemben.
A fájdalom megértése és átélése Munkácsy realista művészetének legfontosabb eleme. Az emberi indulatokat arcjáték helyett vonalakkal és színfoltokkal ábrázolta.
Fotó: Gyulai Hírlap – Heuschmidt Zita
Munkácsy Mihály rendkívül érzékletesen festett, kiváló beleérző képességéről, karakterérzékről tanúskodnak az alkotásai, kedvelte a kihívásokat, az izgalmas festészeti feladatokat.
Látványos, közérthető témákat keresett, kalandozott közöttük. Ennek a széleslátókörűségének köszönhetően már a düsseldorfi festőállványáról értékesítette többek között a Siralomház című képét. Ezzel a művel elnyerte a legmagasabb szakmai elismerést, az Arany Medaliont a Párizsi Szalonban 1870-ben.
Fotó: Gyulai Hírlap – Heuschmidt Zita
Novák jól érzékeltette az üres képkereteket nyakába aggatva, cipelve, hogy Munkácsy a kora festészetének rocksztárja volt.
Huszonhat évesen Európa művészetének kulcsszereplőjévé vált, harmincévesen festőfejedelemként köszöntötték Magyarországon, rajongtak érte Európában és az Egyesült Államokban.
A Kukár–Novák-páros nem feltétlenül az egész élettörténetet kívánta bemutatni, hanem a mai korban megteremteni azt az atmoszférát, gondolatsort, amellyel elindult a festő a világba.
Fotó: Gyulai Hírlap – Heuschmidt Zita
Az első képek még a negédességről, paraszti világról, sorozásról, asztalosinas évekről szólnak. Végül rájött arra, hogy a leglényegesebb számára az emberi érzések kifejezése, de ekkor már kezdett rajta elhatalmasodni a betegsége, sírógörcsök rohanták meg, és február 4-én az elméje elborult.
Az utolsó két évét „paplansírban”, egy elmegyógyintézetben töltötte, innen már nem volt visszaút. 1900 május elsején halt meg. Négy évvel korábban festett utoljára.
Fotó: Gyulai Hírlap – Heuschmidt Zita
Az általa használt bitumen és asztalosipari keverék vas-oxid-tartalma krokodilbőrösséget és szappanosodást, sötétedést okozhat, elnyelheti a felső réteget. A két művész a festővásznon megjelenítette ennek a sötétségnek a drámai hatását. A szemünk láttára készült alkotásuk akár bekerülhet az Almásy-kastélyba, összekapcsolva a jelen kortársait a festőfejedelemmel.
A jelenet az utolsó pillanatokban interaktívvá alakult, a közönség bevonódott, egyre közelebbről szemlélték velem együtt a markáns ecsetvonásokkal dolgozó Kukárékat, akik bitumentől feketéllő kezekkel, de véghezvitték szándékukat. Nyugtalanító, elgondolkodtató és a kiállítás iránti érdeklődést felkorbácsoló hangulatban távozott a nézőközönség. A K-TT-N -nek is köszönhetően Lieb Mihály Leó képzeletünkben visszatért a kastély egyik földszinti helyiségében kialakított műtermébe, Szamossy Elek vándorfestő tanítványaként.
Fotó: Gyulai Hírlap – Heuschmidt Zita