Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - Mindhalálig összetartozunk

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • Gurzó K. Enikő • KULTÚRA • 2019. december 05. 17:13
Mindhalálig összetartozunk
Egyedül is érdemes volt átélni Formanek Csaba darabját a várszínházban

 

Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba 

Formanek Csaba Senki se mer egyedül élni című darabját 2017-ben bekerült a legjobb tíz budapesti előadás közé. A nagyra értékelt alternatív színházi produkciót december 4-én néztük meg a Gyulai Várszínház Kamaratermében.

Sokféle vélemény született arra vonatkozóan, mi a művészet, abban viszont mindenki egyetért, nem a valóság közreadása a szó és a kép hétköznapi nyelvén, hanem annál jóval több: érzelmek, gondolatok szubjektív megfogalmazása. Ilyen értelemben számomra az, amit Formanek Csaba létrehoz, maga a művészet. Ha valamiért színházba járok, akkor ez az.

Senki se mer egyedül élni című darabjában, amelynek ő maga a szerzője és a rendezője, és amely produkciót 2017-ben a szinhaz.hu szakmai portál a legjobb tíz budapesti előadás egyikévé választott, két központi gondolat köré fonódik. Az egyik a szabadság, a másik a szeretet. Halljuk, amint Pusztai Luca, aki egy közülünk, hisz még saját neve sincs, kimondja: talán semmi sem igaz, valódi a környezetünkből, csak a szeretet az. Erről akarja meggyőzni társát, párját, Formanek Csabát, akinek szintén nincsen neve a történetben (csak kényszerből lesz Karalábé/Karfiol úr). Ő is egy közülünk, lehet bárki.

 

 

Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba 

A Senki se mer egyedül élni című színmű Kovács Kati Most kéne abbahagyni slágerével indul. Mi mást is jelenthetne ez, minthogy már a kezdetben ott a vég, a jelzése annak, hogy amennyiben a tartalmát nézzük bármelyik kapcsolatnak, beleértve az összetűzéseket, a perpatvarokat, szinte egyikbe se kellene belemennünk. Mégis megtesszük, hisz benne van a génjeinkben, eleve el van rendelve, hogy a férfi nem tud nő nélkül élni, a nő pedig férfi nélkül. Vagy ha modernebbül akarnánk ezt közérthető formába önteni: az ember társas lény, magányosan nem boldogul, csak bolondul.

Formanek Csaba alkotásában az a legszimpatikusabb, hogy nem akármilyen viszonyt boncolhat, hanem csak azt az egyet, amely egy férfi és egy nő között teljesedhet ki. S amíg ezt a felfogást, nézőpontot tekintjük egészségesnek, természetesnek, ennek adunk helyet a hazai szcénákon, addig megkönnyebbülten kijelenthetjük, nem veszett még el minden, van, ami még rendben van velünk.

 

 

Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba 

Bár az előadásnak nincsenek mellékszálai, van egy jelenete, amelyben intenzívebben bontakozik ki a cselekmény mondanivalója. A férfi, akit Nyinával (Pusztai Luca) egyetértőn akár Borisznak is nevezhetünk, csak álmában van a mindentudás birtokában, de miután a nő oldalba böki, s felébred, mint Ádám az első bukása után, hirtelen mindent elfelejt, elveszít. Ekkor kezdi úgy érezni, sose értheti már el azt a szabadságot, amelyre vágyik. Hiába igyekszik tetszése szerint alakítani az életét, inkább az élet alakítja őt. Azzal például, hogy összeköti a létét másvalakijével.

Ő, a tervrajzkészítő és mozgástervező robotember a korlátait döntögető Nyinát veszi maga mellé (az ellentétek vonzzák egymást). Ám amint elhúzza reggel a függönyt, és a szomszédos ház ablakáról visszatükröződő napsugár megcsillant az asszony lelkének tükrén, Borisz a rabjává válik. Ennek mentén bizonyítja be, hogy akik egymás fogságába kerülnek, azok kényszertársadalmakat hoznak létre. Lázadnak is ez ellen, de bele is taszítják magukat. Ambivalens helyzetük szerinte katasztrófához vezet.

 

 

Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba 

Amikor Borisz kiengedi kedvesét a vasútállomásra, egyet kér tőle: ne párokat hozzon vendégségbe. A sors azonban elkerülhetetlen. Nyina beinvitálja őket a lakásukba. Az idegenek, a nézők úgy lépnek be az életükbe, hogy le se veszik a cipőjüket, steril párkapcsolatukba behordják a sok kinti mocskot, belenéznek a magánéletükbe, majd hazafelé menet kiröhögik őket. Borisz úgy véli, ez az oka annak, hogy sose érheti el azt a szabadságot, amelyre vágyik. Az ember önmagát ugyan szabaddá teheti, másokat viszont nem, épp ellenkezőleg.

A gyulai közönség nemcsak hogy szórakozhatott a szereplők humoros megjegyzésein, önvizsgálatot is tarthatott ezen az esten. A látványos, szépen megtervezett (díszlet: Pusztai Luca, fény: Lakatos Dániel) festői színpadkép sokat segített az élményszerzésben.

Összes cikk - lent (max 996px)
+
+
+
+
+
+
+
+
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)