Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - Hét szilvafa árnyékában

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • G. K. E. • KULTÚRA • 2019. június 27. 13:00
Hét szilvafa árnyékában
Megnéztük a Körös Táncegyüttes Tapsos című műsorát az Erkel Ferenc Művelődési Központban

Főként erdélyi táncokat láthatott a közönség június 26-án az Erkel Ferenc Művelődési Központ színháztermében, ahol a Körös Táncegyüttes mutatta be Tapsos című összeállítását. A produkcióban baksi, hortobágyi, rábaközi és méhkeréki gyűjtést is bemutattak a fellépők, megidézték az utolsó nagy varázsló, „Neti” prímás személyét, majd Sinka István parasztköltő, Tímár Sándor és Martin György folklorista, néprajzkutató emlékének adóztak.

A Körös Táncegyüttes Tapsos című műsorát mutatta be az Erkel Ferenc Művelődési Központban

Fotó: Gyulai Hírlap – Tóth Ivett

Kalotaszegi magyar és román táncokkal indította Tapsos című produkcióját a Körös Táncegyüttes, amely a nagy meleg ellenére ezúttal is színültig megtöltötte a gyulai művelődési ház színháztermét. Az összeállításban az utolsó nagy kalotaszegi varázsló, a legendás prímás és adatközlő, Fodor Sándor „Neti” személyét is megidézték, aki nyolcvanéves koráig muzsikált, boldogította mindazokat, akik körülötte megfordultak. A táncrenddel és a zenével előtte tisztelgett az együttes.

Másodikként a Pendelyke csoport lépett színre, hogy rábaközi házasodási játékokkal, ritmusokkal ismertessék meg a nagyérdeműt. Ezt követően a lányok baksi cigánytáncot jártak, zenekar nélkül, mindössze egy kanna hangjára, énekszóra. A Cimbora a hepehupás, vén Szilágyba, hét szilvafa árnyékába vezette el a nézőt, és megmutatta, mennyire összemosódik helyenként a szatmári, a bihari és a kalotaszegi néphagyomány.

 

 

Fotó: Gyulai Hírlap – Tóth Ivett

Az este nem telhetett el a közkedvelt „vajdaszentiványi” nélkül, amely mély zöld színeivel és már-már városias eleganciájával a Maros mentét idézte. A hozzáértőn megkomponált lépéseket a Gyöngyszemek kavicsozós gyermekjátéka előzte meg. Ebben a blokkban az ismertebb, színesebb mezőségi tradíciót is láthattuk.

Régiónkat, a Viharsarkot a „méhkeréki” képviselte, s az a fontos információ, hogy Tímár Sándor és Martin György 1955-ben járt először a Békés megyei román faluban. Mivel itt egészen archaikus formákkal találkoztak, igyekezték szétszórni ennek hírét az egész világon. Miután az 1970-es években elindult a táncházmozgalom, a méhkeréki lett az egyik kezdő tánc, s ez lett a Körös Táncegyüttes címadója is, hisz az ardeleana, vagyis az erdélyi és a tapsos a két legismertebb méhkeréki tánc. Analógiái a mai Bihar megye román falvaiban lelhetők fel.

 

 

Fotó: Gyulai Hírlap – Tóth Ivett

Befejezésül hortobágyi pásztortáncot, páros csárdást és verbunkot kaptunk Pap Lászlótól, aki évekig terelgette a nyájat Debrecen környékén. Mivel ugyanennek a vidéknek volt a nagyszerű költője Sinka István, Patyi Zoltán, az est műsor- és zenekarvezetője felolvasta a Gyula városához is kötődő nagyszalontai Kossuth-díjas poéta Anyám balladát táncol című versét.

Az összeállítás zárásaként színpadra szólították a fellépőket, a zenekari tagokat, a tánctanárokat, és mindazokat, akik hozzájárultak a produkció létrejöttéhez.

Összes cikk - lent (max 996px)
+
+
+
+
+
+
+
+
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)