Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - Reváns Angliának – Nők játszottak Shakespeare-t Gyulán

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • Oláh Szabolcs • KULTÚRA • 2015. július 12. 13:00
Reváns Angliának – Nők játszottak Shakespeare-t Gyulán
A Gyulai Várszínház kamaratermében a yorki Flanagan Collective a Rómeó és Júliát adta elő mai köntösben
Egy lelkes, fiatal lányokból álló színjátszó gárda a Rómeó és Júliát adja elő: a színes lufikkal teli színpadon energikusan tobzódik, csiricsáré göncökben csicseregve csörög a gárda a mai kor popzenéjére. Ismerős kép, igaz? Egyértelmű, hogy egy bájos középiskolás színdarabot látunk. Vagy mégsem?!
____Eredeti-DSC07575.JPG

Flanagan Collective: próza, ének, zene, tánc, mozgás

Fotó: Gyulai Hírlap – Oláh Szabolcs

Ugyanis pont így kezdődött a York Theatre Royal előadása július 10-én a Gyulai Várszínház kamaratermében, ahol egy kettős kereszt alakú színtér szolgált Shakespeare talán legnépszerűbb darabjának előadására. Harsány hepajjal indult a szextett játéka, és a közönség testközelből tapasztalhatta meg a lármás házibuli-hangulatot, sőt, személyesen meghívókat is kapott a Capulet házban zajló bálba – persze, csak, ha nem a Montague család sarja.

Míg az Erzsébet-korabeli Angliában csakis férfiak játszhattak, most a gyengébbik nem revánsot vett: az Angliából érkező Flanagan Collective társulat szerelmi tragédiájában az összes szerepet hat ifjú hölgy játszotta el. A szöveg a klasszikus shakespeare-i óangol „feminin kivonataként” hangzott el: az elengedhetetlenül szükséges férfiszerepeket, mint például Rómeót, Mercurtiót vagy Tybaltot a hölgyek „férfinak játszották”, ám a mellékszereplők már nőkként jelentek meg a színen és az utalásokban.

Az első percekben a néző akaratlanul is egyre több párhuzamot találhatott az említett gimis szereplés és a látottak között, ám a meglepettség csupán addig tartott, amíg abba nem maradt a diszkó, és az eddig magát dobáló leánybanda nem kezdett el hat szólamban énekelni, majd játszani. Nagybetűvel játszani, és a szerepből egy pillanatra sem kiesni a játékos frissesség és a precíz profizmus effajta kettősségében.

____Eredeti-DSC07599.JPG

A híres erkélyjelenet a kamarateremben

Méltó tiszteletadás volt ez a szerző előtt. A darab tragikus mivolta ellenére jócskán adott okot a komikumra is, amelynek legfőbb „áldozata” természetesen a publikum volt. A székek alatt, a közönség lábai közül érkeztek a színre a színészek, beültek a publikum soraiba, masszázst kívánt Júlia megfáradt küldönce, és – szó szerint – testközelből csattantak el Rómeó és Júlia szenvedélyes csókjai is.

Nyilván a színpad és az azonnali karakterváltások nem engedhettek meg többet egy lecsupaszított, néhány elemből álló díszlet- és jelmeztárnál, ám mégis bőven elégnek bizonyult az asztalból, gyertyákból és néhány kosztümből álló ruhatár is: a lányok tehetsége és energiája színtisztán kirajzolta a Montague-k és a Capuletek közötti viszálykodás pörgő jelenéseit. Jól asszisztált mindehhez a fények és a koreográfia is. Persze a érthetőségért Shakespeare-nek is jár a taps, hiszen a veronai történetet a világ minden szegletében jól ismerik.

Emma Ballantine, Amie Burns Walker, Holly Beasley Garrigan, Yoshika Colwell, Hannah Davies és Sarah Davies nemcsak arról tettek tanúbizonyságot, hogy kitűnő énekesek és színművészek, hanem mindezen túl képesek voltak a bakfisi hanyagság látszatával precízen, vérprofi módon felfrissíteni a tragédiát, és Alexander Wright rendezésében mai bőrbe bújtatni az eredetileg a XV. században történő, ám a mindenre képes szerelem örök aktualitását.

Összes cikk - lent (max 996px)
+
+
+
+
+
+
+
+
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)