a képviselő-testület június 29-i ülése
Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba
Elsőként Szabó Károly (Fidesz) kapott szót, aki a Gyulaváriban található Kisvasút és Széchenyi utca találkozásáról interpellált. Elmondása szerint a házszámok kissé követhetetlenek az említett szakaszokon, így például a mentőknek vagy a rendőrségnek is gondot okoz a tájékozódás. Görgényi Ernő (Fidesz) polgármester válasza szerint, a Gyulai Közüzemi Nonprofit Kft. és a mérnöki osztály egyeztetett a problémáról.
Csengeri Lajos (Jobbik) egy idézettel kezdte kérdését, majd megköszönte az önkormányzatnak és az Október 23. Alapítványnak, hogy színvonalas trianoni megemlékezést szerveztek. Az időpontot és a helyszínt azonban kifogásolta, hiszen véleménye szerint a megemlékezést június 4-én kellett volna megrendezni, amikor aláírták a békediktátumot. Javasolta egy emlékmű felállítását, amely kiválthatja a székely kaput.
csengeri lajos
Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba
A polgármester örült az emlékmű ötletének. Kiderült, hogy anno volt is egy a Petőfi-téren. Az újnak is ott lehetne a helye, az emlékmű a tragikus esemény 100. évfordulójáig akár el is készülhetne. Az időpont felvetése is indokolt, ezt inkább praktikus szempontból szokták megváltoztatni, például az iskolák miatt, hiszen sokan igénylik, hogy szervezett formában vehessenek részt a diákokkal egy ilyen rendezvényen, de ez a hétvégéken nehézségeket okozna.
Bod Tamás (Együtt, MSZP) egy régóta húzódó kérdést vetett fel újra: évek óta hallhatunk a Szeged–Gyula vasútvonal korszerűsítéséről és villamosításáról, de az utóbbi időben elsikkadt a téma, és le is került a napirendről. A képviselő arra szeretett volna választ kapni, hogy mi történt, illetve arra is, hogy az újonnan felmerült Gyula–Békéscsaba közötti korszerűsítést milyen pénzből és egyáltalán sikerül-e megvalósítani.
Most, hogy az M44-es fejlesztése elindult, újra a vasútvonal korszerűsítése lehet az elsődleges feladat – kezdte Görgényi Ernő. A folyamat 2013-ban indult el, amikor Kovács József országgyűlési képviselővel és Gajda Róberttel, aki akkor még szintén országgyűlési képviselő volt, írtak egy levelet Lázár Jánosnak, akkor még egy Békéscsaba–Nagyvárad útvonal terveit vázolták.
bod tamás
Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba
2014-ben adtak ki egy kormányhatározatot, amely ezt módosította Szeged–Gyulára, valamint meghatározta, hogy 2020-ig meg kell történnie a kivitelezésnek is. A következő lépés 2016-ban jött el egy kormányhatározattal, amely összeget is rendelt a projekt mellé, majd 2017-ben újabb kormányhatározatot adtak ki, amely hét vasútfejlesztési tervet helyezett hatályon kívül, többek között a miénket is, mivel többe kerültek volna a tervezettnél.
A városvezető azt is elmondta, hogy a határozat után pár nappal felkeresték Homolya Róbertet, a közlekedéspolitikáért felelős államtitkárt, hogy tárgyaljanak a lehetőségekről, és bekapcsolódhassunk a hálózatba a Békéscsaba–Gyula vonal fejlesztésével. Ennek költsége nagyjából 6,1 milliárd forint lenne. A javaslatot megtették, de a válaszra még várnak.
A következő kérdező Durkó Károly (Gyulai Városbarátok Köre) volt, aki három ügyben is interpellált. Az első szerint a Béke sugárúti OTP Bank fiókja mögött és a társasházak környékén elszaporodtak a patkányok. Csige Gábor aljegyző konzultált az ügyben a Gyulai Közüzemi Nonprofit Kft.-vel, kérte őket, hogy vizsgálják meg az érintett területet és környékét, és ha szükséges, akkor irtsák a kártevőket.
durkó károly
Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba
A második kérdés a Göndöcs és Dürer Albert utca sarkára vonatkozott, ahol jó ideje nem megfelelő a vízelvezetés. Az ott lévő szórakozóhely udvarára már akkor is ömlik a víz, ha csak enyhe esőzés van, így a lakók már egy kezdetleges árkot is ástak, de ez persze nem elég. Molnár Csaba osztályvezető szerint a problémának két fő oka van: egyrészt a Göndöcs-kert felé vezető elvezető el van iszaposodva, ezt ki kell takarítani, másrészt pedig az, hogy a vendéglátó előtt leaszfaltozták a vízelnyelőt, amikor felújították az utat. A megoldás tehát az lehet, ha a vezetéket kitakarítják, kialakítanak egy árkot, valamint helyreállítják a vízelnyelőt.A munkák összköltsége körülbelül 500 ezer forint.
A harmadik interpellációban Durkó Károly kiemelte, hogy mindenki örül a várnál kialakított új játszótérnek, de jó lenne, ha elhelyeznének néhány padot is a felnőttek számára. Görgényi Ernő szerint a folyamat még nem állt le, a közeljövőben padokat is kihelyeznek a térre, illetve új játékelemekkel is bővülhet a mostani kínálat.
Kiss Szabolcs (Fidesz), a 8. választókerület közelmúltban megválasztott képviselője első interpellációja alkalmából rögtön három témát is a testület elé tárt. Elsőként az Uhrin János utca problémáját vetette fel, ahol nincs rendesen kiépítve az ivóvízhálózat és a szennyvízelvezetés. Molnár Csaba szerint megvizsgálták az érintett szakaszt, ahol négy-öt ingatlanért kellene 1100 méter vezetéket fektetni, valamint átemelőt építeni. Ezek összköltsége nagyjából 54 millió forint lenne.
kiss szabolcs
Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba
A Pomutz György térre kihelyezett szelektív hulladékgyűjtők hamar megtelnek, ezért az ott lakók gyakran a konténerek mellé rakják a szemetet, amit széthord a szél. Ez rontja a tér és környékének látványát. Daróczi László, a Gyulai Közüzemi Nonprofit Kft. igazgatója azt válaszolta, hogy hétfőn, szerdán, pénteken és szombaton is szállítják a gyűjtőket, ennél sűrűbben nem nagyon tudják, de nemrég kezdték el kiosztani a sárga kukákat – eddig kétezret osztottak szét –, amely alapjaiban változtatja meg a szelektív gyűjtést.
A harmadik kérdés a Vár utca egy rövid – a Nagyváradi út és a Babi vendéglője – közötti szakaszra vonatkozott. Az egyirányú utcában, az úttest mindkét oldalán parkolnak autók, amelyek gyakran megnehezítik vagy éppen ellehetetlenítik a gyalogos közlekedést. Molnár Csaba szerint mivel egyirányú a szakasz, nem szabálytalan, ha mindkét oldalon parkolnak, de a jobboldal egy részén kiraktak megállni tilos táblát, ilyet pedig elhelyezhetnek a másikon is.
Utolsóként Ökrös István (Fidesz) kért szót, aki két témát hozott a grémium ülésére. Elsőként az autópálya szervizútja melletti területet és a körgátat vetette fel: mindkét részen nagy már a gaz, ami rontja az esztétikát. Daróczi László elmondása szerint éppen az utóbbi területen tart a fűnyírás, 1-2 héten belül pedig eljutnak az autópálya mellé is. Második kérdésében a képviselő a Kétegyházi és Újkígyósi út egy szakaszára hívta fel a figyelmet, amely annyira kátyús, hogy esőzés után járhatatlan. A válasz szerint a mérnöki osztály felméri a helyzetet.
ökrös istván
Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba