Nem ez volt az első alkalom, hogy mezőgazdasági járművel ráhajtottak a kerékpárosoknak épült útra. A városerdei kerékpárút felületén több helyen látható olyan sérülés, repedés vagy törés, ami vélhetően hasonló okból keletkezett rajta.
A Gyulai Hírlap kérdésére Csige Gábor jegyző elmondta, hogy tudnak a problémáról. A városerdei kerékpárút szabvány szerint csak kerékpáros-terhelésre alkalmas. A nem rendeltetésszerű használatból eredő károkért a károkozó tartozik felelősséggel.
Gyula város jegyzője bemutatott nekünk egy másik videófelvételt, amit az egyik önkormányzati térfigyelő kamera rögzített a napokban. Ezen jól látható, ahogy egy mezőgazdasági gépjármű ráhajt a kerékpárútra. Mivel beazonosítható volt az elkövető, az önkormányzat feljelentést tett.
– Milyen mértékű a kár ezen a szakaszon, illetve felmérték-e a teljes kerékpárúton okozott károkat, az forintosítva mennyi?
– Milliós költségekről beszélünk, ha a kerékpárút teljes hosszán keletkezett hibák kijavítását nézem, azonban csak kevés esetben tudjuk bizonyítani, hogy azt milyen jármű okozta, és még kevesebb esetben tudjuk a rendszámát a járműnek. Legtöbbször csak a nyomát látjuk a rézsűben, ahol fel- és lehajt, az pedig kevés a felelősségre vonáshoz. Nagyon örülnénk, ha a lakosság segítené a munkánkat, és hasznos információkkal szolgálna a károkozások kapcsán.
– Milyen lehetőségei vannak az önkormányzatnak a károkozókkal szemben?
– Megtesszük a feljelentéseket, és a nyomozás sikerének függvényében állunk elő a kártérítési igényünkkel.
– Meg lehet-e akadályozni valamilyen formában a nem rendeltetésszerű használatot? Esetleg újabb KRESZ-táblák kihelyezésével, kamerákkal, elzárásokkal.
– Én is úgy látom, valamit tenni kell, mert ez a helyzet tűrhetetlen. Néhány felelőtlen, lusta és egyben kártékony személy jogsértő tevékenysége okozza a problémát, hiszen a kerékpárút nyomvonala miatt a ráhajtás nem szükségszerű. Csak nekik egyszerűbb ezen a rövidebb úton elérni a céljukat, nincs kedvük kerülni. Többtonnás járművekkel, természetesen. Ha pollereket telepítünk, az ilyen személyek azt is kidöntik. KRESZ-táblát már többet nem tudunk kirakni, meg értelme sem lenne, mert mindenki tudja, aki ráhajt, hogy szabálysértést követ el, ennek ellenére használja a kerékpárutat traktorral, kombájnnal, erőgéppel. A teljes szakasz bekamerázását viszont meg kell fontolnunk, illetve meg kell vizsgáljuk, technikailag hogyan oldható ez meg. Természetesen forrást is kell találnunk ehhez a szintén több millió forintos fejlesztéshez.
– Nem lenne-e célszerű megerősíteni a kerékpárutat az érintett szakaszokon, ott, ahol vélhetően „átmenő forgalom” van?
– A kerékpárút azokon a szakaszokon, ahol szabályos gépjárműforgalom lehet, mint például a töltésen vagy az átjárókon, eleve megerősített pályaszerkezettel épült, még a vízügyes nehézgépeket is el kell bírnia egy esetleges árvízi védekezés során. A problémák ott jelentkeznek, ahova tilos lenne ráhajtani járművekkel. Magyarul, az egész szakaszt át kellene építsük nagy teherbírásúvá, vagy – és én ezt preferálom – kapjuk el a károkozókat, és viseljék magatartásuk jogi és pénzügyi következményeit.