Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - A festő esete az ördögűzőkkel

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • Gurzó K. Enikő • MAGAZIN • 2020. január 05. 11:00
A festő esete az ördögűzőkkel
Munkácsyt „űzőbe” vették a helyi parasztok, akik kis híján rágyújtották azt a házikót, amelyben alkotott

Ki gondolná, hogy Munkácsy Mihályt már egészen fiatalon ördögűzők kergették meg, akik majdhogynem tönkretették? Pedig megtörtént. Az esemény szálait nemrég sikerült felgöngyölíteni egy művészettörténeti kutatási projekt keretében, amely nemzeti festőnk egyik fő pártfogója, a műgyűjtő és múzeumalapító Ormós Zsigmond életpályájának rekonstruálásából indult ki, s Szamossy Eleken át vezetett el Munkácsy „sátánkultuszához”.

Munkácsy Mihály festőművész 1898 körül

 

Kettőjüket, Munkácsy Mihályt és Ormós Zsigmondot egy harmadik személy, a Wenckheim grófi család gyulai udvari festője és restaurátora, Szamossy Elek köti össze. Róla Lyka Károly Művészet című lapjának 1902. évi negyedik számában olvashatunk részletesebben. Ebből a tanulmányból tudjuk, hogy római katolikus papnak készült, majd Pestre került, ahol már úgy gondolta, majdcsak megél valahogyan a festészetből.

Jó ideig sikerült is ez neki, de aztán kitört a forradalom, az áradat pedig Szamossyt is magával ragadta. Miután a Habsburgok leverték a szabadságharcot, Bécsbe ment, ahonnan a tanára Velencébe küldte. Itt találkozott össze 1857-ben Ormós Zsigmonddal, aki az 1848–49-es forradalom megtorlói elől menekült Itáliába. Emlékirataiban azt írja, egyedül Szamossy lelkes magyarázatainak köszönheti, hogy felébredt érdeklődése minden iránt, ami Velencében a múlt művészetéről és a város misztikus történeteiről beszélt. Együtt látogatták a képtárakat, műtermeket, tanulmányozták a régi nagy mesterek alkotásait.

 

 

 

Szamossyra mégis akkor köszöntött rá a szerencse, amikor hazatért Velencéből. Ekkor hívta meg gyulai kastélyába Wenckheim József, hogy fesse meg a grófi család tagjainak arcképét. Munkácsy Mihályt itt vette maga mellé inasnak. Önéletrajzában a következőket írja erről a festő:

„Tizenöt-tizenhat hónapot töltöttem így Szamossy mellett. Egyszer az egyik barátja, Ormós Zsigmond, aki nagy műpártoló, esztétikus és író volt, meghívta őt magához. Ormós látott már engem Gyulán is; tudva, hogy folyton Szamossyval vagyok, szíves meghívásában engem is részesített. Csomagoltunk, s leutaztunk hozzá Buziásra (szerk. megj.: ma Buziásfürdő). Néhány kellemes hetet töltöttünk ott.

Én nagy élvezettel hallgattam őket. Ormós legényember volt, csaknem egyedül élt. Gyakran szó került a nagy festőkről, s végtelenül tanulságos volt az, amit tőlük hallottam. Ormós akkor az olasz művészet történetével foglalkozott; Szamossyval is Velencében ismerkedett meg. Volt egy kis képgyűjteménye is. Néha mutogatta nekem az olasz remekek másolatait. Egy ízben Rafael képeit mutatva így szólt hozzám: »Remélem, egyszer majd ön is fest ilyen szép képeket, s majd azokat is lemásolják így!«.

De jól is éreztem magam abban az intelligens körben! A nap nagy részét a szabadban töltöttem, folyton rajzolva. A vidék gyönyörű volt, s az oláh lakosság viselete festői, de mivelhogy nem tudtam a nyelvükön, bajos volt őket megközelíteni. Egy gyógyszertár ablakából rajzolgattam őket. Ott, az ablak előtt volt a vásár.

Egy alkalommal egy parasztház előtt telepedtem le. Csakhamar körülvettek, fenyegetni kezdtek, és én tanácsosabbnak is találtam fölszedni szaporán sátorfáimat. Menekültem, de bezzeg űzőbe vettek, és kergettek az Ormós-házig, ahol egy szolga vett oltalmába. Aligha azt nem gondolták, valami fináncféle náció vagyok, aki az adó végett ügyeli őket, rajzolja házaikat. Egy másik alkalommal valóságos ostrom alá fogták a kis pavilont, amelyben laktam. Az alacsony ablakon ugyanis beláttak a szobámba, látták, hogy egy koponyát, egy halálfejet másolok papírosra… Biz’ ez különös látvány lehetett, úgy kívülről nézve, diskréditált is engem végképp a nép szemében. Azt suttogták, garabonciás diák akarja megrontani a vidéket… Csaknem rám gyújtották a pavilont”.

 

 

 

Kutatásaim során leellenőriztem, igazak-e a visszaemlékezés állításai. A Román Nemzeti Levéltár Temes Megyei Levéltárában meg is találtam az igazolását annak, hogy Munkácsyt „űzőbe” vették a helyi parasztok, akik kis híján rágyújtották azt a házikót, amelyben alkotott. Ugyanis történt egy feljelentés az ügyben, amelynek következtében a rendbontókat, összesen öt személyt a törvényszolgák elé idéztek, ahol kifejthették álláspontjukat.

A vádlottak egyöntetűen arra panaszkodtak, hogy az idegen felforgatta a település nyugalmát, megfigyelte őket, a nyomukba eredt, belesett a házaikba, úgy viselkedett, mint a sátán, az est leple alatt emberi koponyákhoz imádkozott, ezért tenniük kellett ellene valamit. Úgy gondolták, csakis a tűz lehet hatásos ilyen esetben. Mivel a bírák figyelembe vették a falusiak babonás vallásosságát, tettükért mindössze hat hónap börtönbüntetést szabtak ki rájuk.

Érdekes viszont, hogy egy 1874. évi életrajzi feljegyzésben visszatér észrevételként a helyiek idegenkedése a világi ikonográfiától. Ezt Ormós szeptember 27-én fogalmazta meg, amikor Munkácsy meglátogatta Temesváron, ahol ő már mint főispán működött. Ebben tett említést arról, hogy midőn a művész román parasztokat hívott be a műtermébe, és azok meglátták az arcmásukat, halálra ijedtek, és elmenekültek.

Összes cikk - lent (max 996px)
+
+
+
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)