képünkön (balról jobbra): Kovács Lajos, Kiss József és Árpa József
Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba
– Nekünk gyulaiaknak van egy nagyon nagy szerencsénk, hiszen városunkban lakik az egyik legnagyobb magyar filmszínész, Kovács Lajos, aki 1978 óta szinte minden jelentős magyar filmben szerepel, és ezt nem sok művész mondhatja el ezt magáról. Mi pedig külön örülhetünk, hogy az utcán is találkozhatunk vele – mondta köszöntőjében Gedeon József igazgató, a mintegy másfél órás film vetítése előtt.
Aztán kihunytak a fények, és néhány másodperccel később már az vált nyilvánvalóvá, hogy városunk Kovács Lajosa miként nyűgözi le újra a nagyérdeműt az egy évtizede az ország kedvencének számító Balog Tibi karakterével.
Már 11 év telt el az Argo idétlen bűnbandájának utolsó balhéja óta, az pedig, hogy miként folytatódott azóta az életük, 2012 óta foglalkoztatja a közvéleményt. Idén tavasszal mozikba került a sztori vérprofi folytatása, noha Tibi és bandája a lényeget tekintve nem sokat változott azóta.
Kovács Lajos a filmvásznon
A videoklipek feszességével vágott kezdés láttán azonnal felmerül a kérdés, vajon sikerül-e a teljes filmen át überelni ezt a felütést, vagy akár csak szinten tartani azt. Ám mindvégig fordulatos, briliáns felépítésű, a helyzetkomikumi elemekkel élő, a lehetőségeket bátran kihasználó, megbízhatóan kiszámítható, ám olykor egészen váratlan elemekkel tarkított, dinamikusságával a figyelmet mindvégig fenntartó, feszes vágású munka került a nézők elé. Úgy utal a 10 évvel előbb történtekre, hogy attól még önállóan is értelmezhető marad minden. Egészen rövid meghatározással: így kell filmet készíteni.
Mert miközben úgy tesz, mint aki nem vállal sokat, de azt maximálisan tartja, nagyon rafináltan hordozza többlettartamait: több szinten mesél el több történetet, mérnöki pontossággal helyezve el a kint és bent, fent és lent, kicsi és nagy, vagyis a néző érzelmeire ható elemeit, ráadásul mindezt végig nagyon szórakoztatón.
Mert hogyan járhatna túl a szerény szellemű Balog Tibi bandájával (Scherer Péter, Bicskey Lukács, Kiss József) együtt a dörzsöltségéről híres japán maffia eszén? Miért vetkőzik ki magából egy mindvégig finom modorú matematikatanár (Bán János), miközben szétlő egy roma lakodalmasokkal megrakott tigristankot Szlovákiában? Na és miért ne lenne az idők előrehaladtával egyre inkább hihető, hogy bármilyen képtelenségről is legyen szó, Tibi „okosban” megoldja, hisz a tények végül mindig őt igazolják. Úgy tűnik, hogy Árpa Attila nagy igazságokat mesél el filmjével nagyon hétköznapi módon, de egyáltalán nem hétköznapi szinten.
A négy országban és 37 helyszínen forgatott mozi minden szinten mestermunka. Tökéletes forgatókönyv, dicséretes operatőri munka, vérprofi rendezés és dramaturgia, minden felesleget kimetsző vágás, kellemes színészi alakítások, mesteri jellemábrázolások, természetesnek ható díszletek, észrevétlen tökéletességgel illeszkedő jelmezek (különösen Nagypál Gábor öltözete), professzionális hangzás, jól választott zene, érzékletesen kezelt szimbólumvilág. Nyílt utalások filmklasszikusok markáns jeleneteire, mégis önálló, egységes és mindenképp saját hangját hallató produkció lett az Argo 2, csúcsán azzal az örökérvényre ítélhető jelenetével, amiben a népies elemeket karakterével nagyon modernné tevő Psycho megküzd Fekete Lótusz (Kulka János) nindzsával egy gémes kút tetején.
A vetítést követően az alkotók forgatási élményeikről meséltek, és a film kapcsán feltett kérdéseikre leggyorsabban felelőket az Argo 2 relikviáival ajándékozták meg.