Zajlik a munka a kilencedik műhelyben
Fotó: Gyulai Hírlap – Fekete Cintia
„Mesés” tavaszi nevelési értekezleten képezték magukat Gyula Város Egyesített Óvodájának munkatársai április 3-án, a GYVEÓ Törökzugi Székhelyóvodájában. Az összejövetelen 68 óvodapedagógus, 33 dajka és 11 pedagógusasszisztens vett részt, akik játékos formában foglalkozhattak a pedagóguskompetenciák értékelésének indikátoraival, és az érzelmi neveléssel.
A Gyulai Hírlapnak Szilágyiné Solymosi Mária, Gyula Város Egyesített Óvodájának intézményvezetője elmondta, az elméleti tudás hatékonyabban rögzül, ha a gyakorlatban is alkalmazzuk, ezért egy ideje már a hosszú beszédek helyett, izgalmas feladatokkal töltik meg a tavaszi értekezletet.
Az IKT eszközök használatát az óvodapedagógusoknak is ismerni kell
- Kilenc műhelyben zajlik a munka. Nyolc terem a nyolc kompetenciaterülettel foglalkozik, hiszen ezek képezik a pedagógus életpályamodell egységes ellenőrzési rendszerének alapját. Sok olyan elvárást támasztanak, amelyet meg kell tanulni. Ilyen például az úgynevezett IKT eszközök használata is. Ezeket az óvónőnek is ismernie kell. Hiszen a mai felgyorsult világban annyi élmény éri a gyermekeket, hogy már nem lehet csak papírt és ceruzát használni, vagy csak mesét mondani nekik, mert ezek már kevésbé motiválják őket – részletezte Szilágyiné Solymosi Mária.
Mint mondta, a nyolc kompetenciához 77 indikátor tartozik, olyanok, mint az egyéni fejlesztés, a hátrányos megkülönböztetés megszüntetése, a motiváció fenntartása, a tanulás támogatása, vagy az önismeret. Mindezeket játékos feladványok, szóláncok, szituációs játékok, kísérletek, számítógéppel végzett feladatok és egyéb érdekes gyakorlatok révén dolgozzák fel a pedagógusok.
Szilágyiné Solymosi Mária azt is elmondta, hogy szándékukban áll „jó gyakorlatként” közzétenni sajátos tavaszi értekezletüket, hiszen bizonyára más óvodákat is érdekelne a módszer.
A 9. műhelyben az érzelmi nevelés került előtérbe, ami főként a Comenius programhoz kapcsolódó Ki tudom fejezni magam című pályázatnak köszönhető.
- A pályázat hatására munkatervünkben kiemelt feladatként jelöltük meg az érzelmi nevelést. Ehhez kapcsolódva a 9. műhely is ezzel a témával foglalkozott. A feladatok célja az volt, hogy a résztvevők fejlesszék érzékenységüket saját, illetve embertársaik érzelmeinek felismerésére, mely segít megérteni mások viselkedését is – tájékoztatta lapunkat Bajóné Aradszki Anett óvodapedagógus, a pályázat szakmai vezetője, aki később kiemelte, a Comenius program révén betekintést nyerhettek a partnerországok óvodáinak életébe, és számos ötletes feladatot, technikát is elsajátíthattak.
Készül a közös festmény zenére
A műhely egyik vezetője, Megyesiné Pflaum Márta az állomás játékos feladatairól mesélt.
- Az egyik feladat egy közös festés volt. Mindenki választhatott egyet a tempera színei közül, és zenére megfestettük az „itt és most” hangulatunkat. A lényeg az volt, hogy ne beszéljenek egymással a tagok, de mégis figyeljék a másik munkáját – ecsetelte Megyesiné Pflaum Márta, majd hozzátette, a nap folyamán kiváló hangulat uralkodott, a feladatok izgalmasak voltak, így a résztvevők rengeteg élménnyel és ismerettel gazdagodhattak.
Dr. Király Éva intézményvezető-helyettes kiemelte, az értekezlet fontos célja a közösségépítés is, hiszen a hatékony együttműködés érdekében a pedagógusoknak az együttgondolkodást is meg kell tanulniuk.
- Évekkel ezelőtt beláttuk, hogy úgy nem tudunk ismereteket átadni és megújulni, ha a szokott módon tartjuk meg az értekezletet, és nem mozdítjuk meg a kollégákat. Változtatni kellett. Ezt a fajta együtt tevékenykedést ugyanis nem lehet megkerülni. Amikor a gyerekekkel dolgozunk, akkor is fontos az együttműködés, és az, hogy hiteles legyek. Ezt nem lehet elsajátítani egy zárt, asztallal elhatárolt közegben, csakis a gyakorlatban – közölte lapunkkal dr. Király Éva.