Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - A gyulai árvízvédelmi szakasz védműve: a körtöltés

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • H. É. • HÍREK • 2014. április 14. 09:00
A gyulai árvízvédelmi szakasz védműve: a körtöltés
Az egyik védtöltés Békéscsaba–Gyula–Kötegyán–Vésztő 128. számú vasútvonallal párhuzamosan indul
Gyula város szerencsés környezeti adottságokkal rendelkezik, mely többek között a Körösöknek is köszönhető. Kedvelt turistacélpont, a horgászok állítása szerint Magyarország legtisztább vizű folyói a Fekete- és a Fehér-Körös. Ám számos veszélyt is rejt magában a vízközeli élet, s bár szerencsénkre az elmúlt időszakban nem öntött ki a Körös, mégis fontos, hogy a település komoly árvíz-védekezési tervvel rendelkezzen. A gyulai védvonalról Megyeri Sándor, Gyula Város Önkormányzata mérnöki osztályának vezetője tájékoztatta a Gyulai Hírlapot.
A körtöltés törökzugi szakasza. Fotó: Gyulai Hírlap - Hargittai Éva

A gyulai árvízvédelmi szakasz védműve Gyula város körtöltése, mely a város belterületének központi, sűrűn lakott részét hivatott megvédeni a Fehér-Körös magyarországi szakaszának és bal oldali töltésének esetleges szakadása esetén. Az árvízvédelmi szakasz Gyula város Fehér-Köröstől nyugat-délnyugatra eső belterületének a jelentős részét magába foglalja, területe 767 hektár. A kimaradó városrészek – Szentpálfalva, Máriafalva, Újvári és Paradicsom – belterületen találhatók. A külterülethez tartozó, de jelentős részben lakott területek: Farkashalom, Szlányi-dűlő, Sándorhegy, Ajtósfalva, Bicere és Szanazug.

– A Fehér-Körös az 1855. évi árvízi pusztítás után ásott mederbe, a településen kívül került. Az 1870-es évek sorozatos árvizei miatt a lakosok terelőgátakat építettek, s végleges körgát építését határozták el. A terveket Újfalussy Gyula mérnök készítette el 1879-ben. Az 1888-ban érkező újabb árhullám ismét gátszakadást okozott, s halaszthatatlanná vált az építkezés. A töltéskorona szélessége 4-10 méter között változott, a rézsűk a vízoldalon 1:3, a mentett oldalon 1:2 mértékűek lettek. A beépített földmennyiség a források szerint elérte a 240 ezer köbmétert. A töltést 1925-ben próbálták ki. A körtöltést 1933-ban vizsgálták felül, ekkor helyreállították a magassági hiányokat. Ekkor helyezték át a nyomvonalat a Galbácskerti városrész védelmében, s ezzel a töltésfejlesztés befejeződött. Az eltelt időben töltéskeresztezések, átvágások létesültek – elevenítette fel a gátépítés történetét Megyeri Sándor.

A védtöltés jelenleg a Békéscsaba–Gyula–Kötegyán–Vésztő 128. számú vasútvonallal párhuzamosan indul nyugati irányba, nulla szelvénye a vasútállomással szemben a Béke sugárút tengelyében van. Az Élővíz-csatorna alsó-körgáti zsilipjénél déli irányba fordul. A Békéscsaba–Gyula-határátkelő közút belterületi szakaszán halad tovább, innen a Gyula lecsapolócsatorna mellett magasparton dél felé fordul. A következő védtöltés megkerüli a húskombinát területét. A Kétegyházi úttal való keresztezés után a települést dél felől megkerülve a Pél-Gyula- Élővíz-csatorna bal oldali töltésén folytatódik az Élővíz-csatorna felső-körgáti zsilipjéig. A Csordási-szivattyútelepig a Gyulai-tápcsatorna bal oldali védtöltését alkotja. Itt északra fordulva megkerüli Nagyrománváros területét, majd nyugatra fordulva a Csókos úton csatlakozik vissza a vasútvonallal párhuzamos magaspartba, illetve a vasútállomás előtti 0 szelvénybe.

 

Gyula város körtöltése
Összes cikk - lent (max 996px)
+
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)