Fotó: Harruckern-iskola
A szervezés már március végén elindult, amikor a diákok figyelemfelkeltő plakátokkal népszerűsítették a közelgő eseményt. Maga a projektnap az iskolai diáknappal egy időben zajlott, öt különböző helyszínen.
Az első teremben a ruhafestés, -dekorálás és -javítás került a középpontba. A résztvevők az előzetesen összegyűjtött ruhaadományokat és az UNICEF-es pályázaton nyert eszközöket használták fel alkotáshoz. A kreatív műhelymunka nagy sikert aratott – a diákok örömmel vitték haza a saját maguk által készített egyedi ruhadarabokat.
A második helyszínen filmvetítések zajlottak a fast fashion ipar környezeti hatásairól. A rövid dokumentumfilmek, TED-előadások és magyar divattervezőkkel készült interjúk szemléletesen mutatták be a divatipar árnyoldalait.
A harmadik helyiségben a fenntarthatósági témájú kvízzel, interaktív feladatokkal várta a fiatalokat, akik játékos formában bővíthették tudásukat a textilipar környezeti hatásairól és a tudatos vásárlás lehetőségeiről.
Ezen a napon mutatták be az iskola közösségének az UNICEF/Project C. bázist is, ahol a jövőben a ruhaadományokat fogadják, rendszerezik, és ahol lehetőség lesz a használt ruhák méretre igazítására, javítására vagy akár egyedivé alakítására is. A jól felszerelt terem – varrógéppel, vasalóval, ruhagőzölővel és minden szükséges eszközzel – a diákok új közösségi terévé válik.
Fotó: Harruckern-iskola
A nap egyik csúcspontja Kovács Yurkov Orsi stílustanácsadó érkezése volt, akitől a tanulók hasznos öltözködési és vásárlási tanácsokat kaptak. Ezután következett egy divatbemutató, ahol a diákmodellek az iskola tanulói voltak. A ruhák, amiket bemutattak, többféle stílusban viselhető darabok, melyeket a projekt keretében újragondoltak.
A sikeres napot tombolasorsolás zárta, ahol értékes ajándékkokat sorsoltak ki a programban részt vevők között. A nyereményeket támogatóink biztosították:
• A Várkonyi Bisztró és Bár, egy hangulatos hely, ahol a minőségi ételek és a vendégszeretet találkozik;
• Ferencz Borbála ékszer- és ruhatervező, aki újrahasznosított anyagokból alkot figyelemfelkeltő darabokat;
• a Medencebag, egy magyar márka, amely újrahasznosított anyagokból készít praktikus és dizájnos fürdőtáskákat;
• valamint az iskolai diákönkormányzat, amelynek tagjai aktív részvételükkel és felajánlásaikkal is hozzájárultak a nap sikeréhez.
A projektnap bebizonyította: a fenntarthatóság lehet kreatív, inspiráló és közösségformáló erejű. A diákok nemcsak új készségeket szereztek, hanem egy olyan ügy mellé is álltak, amely valódi változást hozhat – a ruhásszekrényben és azon túl is.
Fésüs Tímea oktató, az UNICEF Magyarország „Rajtad áll a jövőd” program koordinátora