Kokas Katalin és Kokas Dóra
Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba
A Gyulai Várszínház Kamaratermében Kokas Katalin és Kokas Dóra koncertjét élvezhette a nagyérdemű február 25-én egy kis meglepetéssel fűszerezve.
Az megvan, mikor a komolyzenei hangszereket maximum metálfeldolgozásokban meghallgató magyartanár kimozdul a komfortzónából, és elmegy egy hegedű-cselló kamarakoncertre? A Kokas-duó éppen ezt az élményt szolgáltatta nekem felsőfokon, afféle előzetes mesterkurzusban, épületes perceket szerezve a nem szokványos gyulai közönségnek. Rétegérdekeltséget sejtettem az est mögött, ugyanakkor telt ház fogadott. Nem biztos, hogy a repertoár, hanem inkább a családi vállalkozás személyeinek szólt ez a bizalom, akik már jártak Gyulán 2014-ben.
A zenész családból származó testvérpár kiemelkedő szereplői a hazai és nemzetközi zenei életnek, a köztük lévő 14 éves korkülönbség ellenére a másik minden rezdülését érezték a játék közben – érthető, hiszen Dóra 4 éves volt, amikor elkezdtek együtt zenélni, kapcsolatuk amolyan anya-lánya viszony is. Kamarazenészként és szólistaként külön-külön is a világ neves koncerttermeiben léptek fel rendszeresen.
Kelemen Barnabás
Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba
Noha a családias hangulatú közönségtalálkozón, amit a koncert után tartottak, Kokas Katalin elmondta, hogy Dunát lehet rekeszteni a magyar sztárzenészekből, akik mögött jelentős tőke is áll, ők mindenképpen szeretettel jönnek el vidékre, és megmaradnak magyarországinak, hiszen a zene nyelve mellett az anyanyelven való kultúraközvetítés a legérthetőbb és legszebb küldetés. Ezt mind a három gyermeke megtapasztalhatta, akik szintén művészettel foglalkoznak (Hanna modell-színész, a Virtuózokból ismert Gáspár hegedül, Olga pedig ugyan még csak kétéves, de nagyon muzikális, 10 naposan már szülei koncertjén hallgatózott).
Magam is meggyőződtem a zeneszeretetnyelv hasznos, szívmelengető és lélekemelő voltáról. Az egyébként szintén jelen lévő általános iskolás énektanárnőm büszke lehetne, hiszen minden név ismerős volt, akikről meséltek a zene nyelvén. A koncerten elhangzó zeneműveket Bartók népdalgyűjtéseivel nyitották, majd Ravel Szonáta hegedűre és csellóra, J. S. Bach Kétszólamú invenciók – átirat hegedűre és csellóra (részletek), végül Kodály Duó hegedűre és csellóra című művei következtek.
Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba
A meglepetést már az elején ellőtték, hiszen a Liszt Ferenc-díjas magyar hegedű- és brácsaművész Katalin mellé nem a húga, hanem Kelemen Barnabás Kossuth-díjas hegedűművész lépett, aki nem mellesleg a férje. Már 2009 óta játszanak együtt vonósnégyesben is (Kelemen-kvartett). Nem csupán elkísérte a hölgyeket, hanem örömzenészként segített a művek megszólaltatásában is. Az est tehát trióvá lényegült a közönség vastapsától kísérve. Különösen azért, mert Kelemen Barnabás, ahelyett, hogy a magyar államtól kölcsönkapott, 1742-ben készült Ex-Kovács Dénes Guarneri del Gesù hegedűjén játszott volna, ami a spontán csatlakozás okán otthon maradt, a gyulai Veres József kölcsönhegedűjén szólaltatta meg méltóképpen a darabokat. Amikor Dóra és Katalin ragadták meg a vonót, Barnabás a hátsó sorban húzta meg magát. Szerencsémre éppen mellettem, így érezhettem testközelből, ahogyan minden egyes taktust végigkísér helyéről egy nyughatatlan néző mozdulataival. Ez jelen esetben pont nem volt kellemetlen, sőt.
Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba
Megállapíthattam, hogy a komolyzenei virtuozitáshoz szükségesek a következők: tehetség, alázat, kitartó szorgalom, rengeteg gyakorlás és mindenekelőtt szeretet a hangszer, a zeneszerzők, a zene és a közönség iránt. Ezen az estén mind együtt álltak ahhoz, hogy feledhetetlen élménnyel távozzak, és otthon újra meghallgassak egy metálfeldolgozást...



































































