Lakossági fórum a gyulai városháza kistermében
Fotó: Gyulai Hírlap – Gurzó K. Enikő
A baleset-megelőzés az elsődleges cél
Mivel a kora délelőtti és a kora délutáni órákban az említett szakaszon kaotikus állapotok uralkodnak, a helyzet megoldása halaszthatatlan, mutatott rá a csütörtöki fórumon az alpolgármester. Kónya István azt mondta, az illető útszakasz áteresztő képessége rendkívül rossz, ezért mielőbb ki szeretnék védeni, hogy itt újabb vagy komolyabb baleset történjen.
Mint ismeretes, a körforgalom ügyében Gyula város képviselő-testülete 2017. július 25-i ülésén úgy döntött, pályázatot nyújt be Körforgalom létesítése Gyula belvárosában címmel a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) keretében. Ahhoz viszont, hogy az elképzelés megvalósítható legyen, a képviselő-testületnek módosítania kell a helyi építési szabályzatot. A lakosságot azért kérdezik meg, hogy észrevételeit beépítsék a végső megoldásba.
Béres István városi főépítész felidézte, az önkormányzat már 2010-ben is készített egy tervet, amely bizonyos nagyságú területet vett volna el a bíróság védett zöldövezetéből, illetve az Eötvös utca és a Béke sugárút sarkán lévő magántulajdonú ingatlantól. Az elképzelést elvetették.
A tavaly nyáron és ősszel lefolytatott forgalomszámlálás és forgalomtechnikai vizsgálat alapján a tervező myolc változatot készített el, ezek mindegyike más-más irányba tolja el a körforgalmat. Ugyanekkor azt is vizsgálták, mi tenné a legbiztonságosabbá a járművek és a gyalogosok közlekedését. Kiemelt tekintettel voltak arra, hogy az adott útvonalon sok iskolás jár és biciklizik. Ennek következtében merült fel, hogy az Eötvös utca torkolatát tölcséresíteni szükséges, vagyis mind a Zöldkereszt épülete, mind pedig az Eötvös utca déli oldalán álló magánház irányába ki kell kiszélesíteni. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a Zöldkeresztből 65 négyzetmétert, a magánterületből ötvennégyet vonnak be a projektbe.
Kónya István
Fotó: Gyulai Hírlap – Gurzó K. Enikő
Ép maradna a fasor, de csökkenne a zaj- és a légszennyezés
A csomópont túlterhelése miatt a város többször is forgalomszámlálást végeztetett, mutatott rá Béres István főépítész. A 2002-ben és a 2010-ben felvett adatokat 2017-ben két alkalommal is frissítettek. Ezek egyértelműen arra mutattak, hogy a hely terhelése egyre nagyobb, és megerősítette, áteresztő képességét műszaki beavatkozással kell megváltoztatni.
Az önkormányzat szakértőket kért fel arra, vizsgálják meg a jelenlegi közterület geometriai adottságait, és adjanak megoldást arra, milyen közlekedési rend kialakítása lehetséges. Ez megtörtént, aminek alapján arra jutottak, ahhoz, hogy a körforgalmi javaslathoz megfelelő hely álljon rendelkezésre, meg kell változtatni a jelenlegi szabályozási vonalakat.
A főépítész az eljárás menetét is felvázolta. Elmagyarázta, a hatályos rendezési terv módosítását a képviselő-testület indította el, majd a kormányrendeletben meghatározott államigazgatási hatóságok és az állami főépítész véleményezése, valamint az érintett lakosság meghallgatása után ismét döntő szerepet kap azáltal, hogy miután mindenki rábólintott, jóváhagyhatja, vagy elutasíthatja.
Az összejövetelen a tervezők is szót kaptak. Tárnok Barbara környezetvédelmi szakértő úgy értékelte, elemzéseik azt igazolták, hogy a csomópont előnyös lenne, hisz csökkentené a lég- és a zajszennyezést, megvalósításához pedig fákat sem kellene kivágni. Hasonlóképpen vélekedett Sipos László zajvédelmi szakértő is, aki szerint hosszabb távon biztosan nem lesz rosszabb a helyzet, sőt, a közlekedési sebesség csökkentése által inkább kedvezőbb változások várhatók.
A projekt kidolgozásában Nemes Roland település-tervező és Tóth Gábor úttervező vett még részt.
A fórumon megjelent gyulaiak egyértelműen jónak és hasznosnak találták a kezdeményezést.
Fotó: Gyulai Hírlap – Gurzó K. Enikő