Tetten ért pillanatok címmel nyílt kiállítása Tóth István nagyváradi fotóművésznek december 8-án az Erkel Ferenc Művelődési Központban.
Tóth Istvántól megtudtuk, már gyermekkorában elbűvölte a fotográfia, amikor is a sarkadi rokonok Pajtás nevezetű bakelit fényképezőgépével fotózták szülőfalujában, Tótiban a családi összejöveteleket. Ezt követően arra kérte szüleit, hogy vegyenek neki is fényképezőgépet.
Az általános iskola elvégzése után felkerült a bukaresti nyomdász iskolába, és annak fotókörében ismerkedett meg egy komolyabb fényképezőgéppel és a klub fotólaboratóriumával. Itt három éven keresztül gyakorolhatta a fotográfia aranykorának számos lehetőségét. Miután elhelyezkedett a nagyváradi nyomdavállalatnál, rövid idő múlva újra Románia fővárosába került, mint közkatona és segéd-fotóriporter, a katonai csendőrség keretében működő hetilapnál tevékenykedett, ahol újabb professzionális felszereléssel gyakorolhatta egy éven keresztül a fotózást.
Itt fotózta egy nemzetközi cselgácsbajnokságon a Harc az idővel című alkotását, amelyet Románia nemzetközi fotóművészeti szalonjában állítottak ki 1973-ban, a fővárosi Dalles kiállítócsarnokban.
A Magyar Fotóművészeti Világszövetség egyik alapító tagjaként 2001-ben megismerkedett a Kárpát-medence számos fotóművészével. A 2008-ban alapított Euro Foto Art Nemzetközi Egyesület elnökeként vezeti a FIAP egyetlen regionális tagszervezetét, amelynek 65 partnerszervezete van számos európai országban, Közép-Keleten és Ázsiában (köztük a gyulai Székely Aladár Fotóklub is). 2016-ban választották meg a MAFOSZ Határon Túli Szervezeteiért felelős alelnökének.
– Élethivatásomnak tartom a művészeti alkotást, ennek értékessé tételét és tanítását – vallja magáról a fotóművész.
Alkotásaiból több mint 100 egyéni kiállítást hoztak létre a világ számos részében. A Tetten ért pillanatok című gyűjteményes kiállítása átfogó képet ad művészi pályafutásáról kronológiai sorrendben, és bemutatja a fotográfia aranykorában készített legkedvesebb alkotásait, illetve digitális fotogáfiáit.
– Alkotásaimban mindig az egyszerűségre törekedtem, és próbáltam ezt úgy használni, népszerűsíteni, hogy vonzóvá tegyem kiállított fényképeimet a látogatók számára – hangsúlyozza Tóth István.
Az eseményt Bánfi Barnabás, a gyulai Székely Aladár Fotóklub vezetője nyitotta meg, aki elmondta, több mint fél éve tervezik ezt a kiállítást, így különösen nagy öröm számukra, hogy megvalósulhatott.
– Jelen időszak nem a nyugodt művészet és kultúra időszaka, de igyekszünk alkalmazkodni. Végre eljött az az idői is, hogy tanúi lehetünk a valóság olyan lenyomatának, amit egyéni látásmóddal közvetít a fotóművész a befogadó felé.
A folytatásban Kozma György, a Magyarországi Románok Országos Önkormányzatának elnöke tartotta meg köszöntőjét, aki úgy fogalmazott, nem szeretné és nem is tudná elemezni a képeket művészi szempontból, de azt megengedi magának, hogy elmerüljön a képekben és élvezze azok üzenetet.
– Megértem, hogy a művészet miért nem ismer határokat. A művészet mint a kultúra legfontosabb kifejezési formája hatalmas társadalmi erővel rendelkezik, ami katalizátorként működhet az attitűdök átalakításában. A művészet újragondolás és új gondolkodásmód és ha a művészek tudatosan használják ezt az erőt a változások előmozdítására, akkor utat mutathatnak a megértés az együttműködés és az igazságosság felé.
A tárlatot január 11-ig nézhetik meg az érdeklődők.