Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - Kutyaszomorúság

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • Gurzó K. Enikő • INTERJÚ • 2019. május 01. 11:05
Kutyaszomorúság
Véső Ágostonnal beszélgettünk gyulai kiállításának megnyitóján

Ritkán találkozik az ember tősgyökeres nagybányai magyar festővel, művésztelep-vezetővel. Kihasználtuk ezért az Erkel művelődési központ április 26-i tárlatnyitója kínálta alkalmat, és megkértük Véső Ágoston Munkácsy-díjas festőművészt, a kiállítót, válaszoljon néhány kérdésünkre. Amikor az alkotó azt mondta, annyira szívén viseli Nagybánya hagyományainak ápolását és az ott élő magyarok sorsát, hogy egyfajta jelképe lett a városnak, megértettük képeinek üzenetét.

Véső Ágoston gyulai kiállítása megnyitóján 

Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba 

Mi alapján válogatta ki a kiállítás képeit?

– Az itt látható festmények, néhány kivétellel az utóbbi évek termései. Amikor a gyulaiak jelezték, hogy érdeklődés mutatkozik a munkáim iránt, inkább a tájképeket próbáltam összeválogatni, azokat a munkákat, amelyek tetszetősebbek, és akár egy polgári lakásba is beilleszthetők. Persze az is szerepet játszott ebben, hogy nem egy portréműhelyt, hanem egy tájképfestő telepet vezetek, így jómagamnak is ezzel a műfajjal kell intenzívebben foglalkoznom, jó példával elöljárnom.

– Ezek szerint mást is fest…

– A megnyitón is elmondtam, én azt festem, ami foglalkoztat. Ez olyan, mint amikor az ember feljajdul, felkiált, miután megütik. Elsősorban az engem ért hatásokat reagálom le, mindig a valós élet befolyásol. Nem játszadozom, nem játékból festek. Erdélyi magyar értelmiségi vagyok, van mondanivalóm. Adok egy példát. A kutyaképem a kivertség, az izoláltság jelképe, a szomorúság megfogalmazása. Nem egy bizonyos kutyáé, hanem egy bizonyos embercsoporté. A kivert kutya szeméből rendkívüli szomorúság olvasható ki.

 

 

Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba 

Ha jól tudom, áll mögötte egy valós történet.

– Ő egy kóbor kutya volt, akivel az erdőket jártam. Noha elismert a gazdájának, sosem engedte meg, hogy megsimogassam. Kölyökkorában bizonyára nagyon megverték, és ez mély nyomot hagyott benne. Szóval jártam vele az erdőket, és egyszer, esős időben, hozzásimult a lábamhoz, felnézett rám, kérte, hogy simogassam meg. Másnap meghalt. Megértettem, el akart búcsúzni. Ez az eset bennem hagyott nagyon mély nyomokat. Megtapasztalhattam, milyen a kutya, mennyire önzetlenül szereti a gazdáját. Egy valódi, őszinte barátot ismertem meg benne. Ezt a kötődést fejeztem ki az által, hogy belefestettem a tájba.

A bárányos képe is megrázó. Mi az üzenete?

– Az üzenete az, hogy ne ölj! A vásznon egy bárányfej hever a frissen nőtt pázsiton. Nem szükséges túlmagyarázni. A pázsit az újjászületés, az élet, a bárány a halál szimbóluma. Hisz mit tesz húsvétkor az ember? A húsvétkor az ember úgy ünnepel, hogy rendez egy nagy vérengzést. Bárányokat öl. Amikor azt látom, hogy a mészárosok kezéből bárányok lógnak fejjel lefelé, és hallom a bégetésüket, elborzadok. A képnek A tavasz megszentelése a címe. Azt fejezi ki, hogy az ember azzal szenteli meg a természet újjászületését, az új életet, hogy elpusztítja az állatokat.

 

 

Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba 

– Vidám alkotása van a kiállításnak? Ha nincs, miért nincs?

– Utaltam már rá: kisebbségi sorban élek. Korábban, a múlt rendszerben is elég sok üldöztetésben volt részem, többnyire antikommunista megnyilvánulásaim miatt, még a tanügyből is kirúgtak. Aztán a gyermekeim mentek világgá.

– Ebből adódik a tárlat alaphangulata, borúja?

– Elképzelhető. Pedig alapjában véve jó a humorérzékem, nagy az életszeretetem. De a bánatom is belülről fakad. Nem tudom.

 

 

Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba 

– Mi a jelentősége annak, hogy a legtöbb festményét a kék dominálja?

– Érdekes, többen is észrevették már, hogy a kék előtérbe kerül nálam. Hogy miért? Mert a kék számomra a végtelenség és Szűz Mária színe. Katolikus vagyok, nagy tisztelője a nőknek, az anyáknak. Két lányom van, a kékben a feleségem iránti hűségem is benne van.

– Kik azok a festők, akiknek hatásai érezhetők az alkotásain?

– Elsősorban a nagybányai mesterek. Talán Kmetty János is, Mohy Sándor és Nagy Oszkár. Ők egy kicsit konstruktívabban dolgoztak a többieknél.

– Volt már Gyulán kiállítása?

– A Kohán Képtárban volt már egy életmű-kiállításom, és volt még egy, amikor Gyula és Nagybánya testvérváros lett. Abban az évben egy csoportos tárlaton vettem részt. Amikor itt járok, mindig érzem a helyiek tiszteletét, szeretetét. Örömmel jövök ezért ide, jól érzem itt magam. Köszönöm.

Összes cikk - lent (max 996px)
+
+
+
+
+
+
+
+
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)