Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - Több tucat középiskolás érte tetten a dániai gyilkosságok elkövetőit

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • Gurzó K. EnikőKULTÚRA • 2018. április 19. 13:35
Több tucat középiskolás érte tetten a dániai gyilkosságok elkövetőit
Hamletet játszottunk Baksa Imrével a Gyulai Várszínház Kamaratermében

 

Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba 

Kihozni a színházat hétköznapi tereinkbe, az emberek közé, vallja hitvallásában Baksa Imre színművész, rendező, aki a Neptun Brigád alapítójaként április 17-én több osztálynyi középiskolás bevonásával adta elő a Gyulai Várszínházban Shakespeare Hamletjének átiratát, a Hamletman című monodrámát.

Miután az ős-Hamlet eredeti szövege elveszett, minden vele kapcsolatos kérdés spekuláció marad – olvastam a világhálón a Hamletről, és azonnal sejtettem, Baksa Imrének elsősorban ahhoz kellett a seregnyi diák a várszínházba, hogy a dráma megfejtéséhez közelebb kerüljünk. Nem volt rossz ötlet, mert ez be is következett.

A tanulók ugyanis vették a lapot, és mint akik nagy értői a shakepeare-i szövevényeknek, egyre több és egyre jobb megfejtéseket adtak arra vonatkozóan, ki milyen szerepet tölt be a műben, miért öl, ha öl, és miért nem, ha nem. Arra is került magyarázat, miért akkor íródott a Hamlet, amikor, és végül a felderítés, a leleplezés, az egérfogóba csalás lépései is tisztázódtak. Olyan volt az egész műsor, mint amikor bezsúfolódnak a nyomozók az egyteres rendőrségi irodába, s együttesen derítik ki, kik a gyilkosságok elkövetői, és miként vitték végbe a bűntényt. A módszert, miszerint mindenki véleménye számít az ügy felgöngyölítésében, eddig csak az amerikai filmekből ismertük, most pedig élőben is részesei lehettünk.

Baksa Imre one man show-ja persze nem csak a külsőségekre és a hatásvadászatra szorítkozott, mert aki nagyon figyelt, azt is megtudhatta, miről szól a dráma, s milyen mélységekbe viheti le magával olvasóját, nézőjét, hallgatóját.

 

 

Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba 

A „Kihozni a színházat hétköznapi tereinkbe, az emberek közé” hitvallás, úgy érezzük, sikerült, hisz mindenkit megmozgatott, legfőképpen szellemileg. Így amikor a háromórás Hamlet-előadás úgy is érthető és követhető marad, hogy az interaktív részekkel együtt sem tart 80 percnél tovább, és annyira belekomponálja a Nádasdy Ádám-, és az Arany János-féle fordításba a 21. századot, nem mondhatunk egyebet, minthogy: Baksa Imre rátapintott a lényegre, határok nélkül képes irodalmat közvetíteni. Azok felé is, akiket talán egyébként nem érdekelne. Még azt is megkockáztatnám kijelenteni: ezzel a módszerrel bárki átsegíthető az érettségin.

Amit láttunk, több a szokásosnál, mert az előadó narrációkkal egészíti ki az alapszöveget. Beszél az írói szemléletről, kérdéseivel pedig megfogalmaztatja a nagyérdeművel a háttérinformációkat. Nem véletlen, hogy a produkciót kortól és olvasottságtól függetlenül mindenkinek ajánlják.

Az igazság az, hogy a színházba ezúttal elvárások nélkül ültem be, hisz a Hamletről már az utolsó bőrt is lehúzták, többször is, új megoldásokkal, gondoltam én, nem állhatnak elő, „nincs az a pénz”. Ám egy olyan darab előtt, amelyben az egyes shakespeare-i figurákat jelképek helyettesítik, tárgyak (gyöngysor, tőr vagy kés, kesztyűk stb.), és amelyben íve van az egyfős, minimalizált és szublimált produkciónak, muszáj megemelnem a kalapomat. Úgyhogy igen, ez a nehézből könnyűvé varázsolt tragikomédia úgy, ahogyan van, bejött a diákoknak.

Elek Tibor színigazgatótól megtudtuk, Baksa Imre előadását ingyen nézhették meg a középiskolások, mivel ez az alkalom is része volt a teátrum azon igyekezetének, hogy megszerettesse a színházat az ifjúsággal.

 

 

Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba 

Összes cikk - lent (max 996px)
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)