Lakossági fórum az Implom-iskolában. Képünkön jobbról: Kónya István
Fotó: Gyulai Hírlap – Tóth Ivett
Kónya István a fórum elején azokat a fejlesztéseket ismertette, amelyek az elmúlt két évben történtek a körzetében. Elmondta: 2016-ban 3,3 millió forintból épült betonjárda a Wesselényi-tó töltésénél. Az Észak-Törökzugban több mint 5 millió forintot költöttek út- és járdafelújításra, a Dobos István utca újraaszfaltozása pedig 1,4 millió forintba került.
Növényvásárlásra 197 ezer forintot, a megrongálódott padok, köztéri kukák, KRESZ-táblák cseréjére pedig 471 ezer forintot biztosítottak tavaly a körzeti karbantartási keretből. A Budrió lakótelepen 381 ezer forint jutott közvilágítás-fejlesztésre – ismertette az alpolgármester. Kitért arra is, hogy a Gyulai Nyugdíjas Érdekvédelmi Egyesület törökzugi klubjának kialakításához 300 ezer forinttal járult hozzá az önkormányzat.
A 2017-es körzeti beruházásokról szólva elmondta: az Erdélyi Sándor utcában a betonjárda építése 1,2 millió forintba került, az észak-törökzugi lakótelep garázssoránál pedig 724 ezer forintból aszfaltozták újra az utat.
Fotó: Gyulai Hírlap – Tóth Ivett
A Budrió lakótelep 23–24. szám előtt 1,3 millió forintból építettek járdát. Az önkormányzati képviselő megjegyezte, ez a beruházás azért is volt különösen fontos, mert az érintett lakótömbökben főként idősek élnek.
Az alpolgármester felidézte: az Eötvös utcában 610 ezer forintot költöttek a közvilágításra, a Veress Endre utcában pedig fákat ültettek. Emellett a körzetben idén is lecserélték a tönkrement padokat és kukákat, és rámpa épült a törökzugi fiókkönyvtár bejáratánál.
Kónya István arra is emlékeztetett, hogy a körzetére jutó karbantartási keretből felújították a Béke sugárúti óvoda előtetőjét, és közlekedési tükröt helyeztek ki a Henyei út és a Halácsy utca találkozásánál. A MÁV tulajdonában álló területen a cserjést is levágták, így beláthatóbbá vált a balesetveszélyes kereszteződés – tette hozzá.
Hangsúlyozta, a körzetében nem csak a rendelkezésére álló karbantartási keretből fejlesztettek. Önkormányzati forrásból tették rendbe a ferences rendi romkertet, a beruházás 6 millió forintba került. Az Eötvös utcai járda építésére 8,5 millió forintot, a Nürnbergi utcai útburkolat Ajtóssy utcától a Coronella orvosi centrumig tartó szakaszának javítására 34,8 millió forintot költött a város. A képviselő jelezte: a Nürnbergi utcában a tervek szerint tovább folytatódik az útfelújítás, és a területen új parkolókat alakítanak ki.
Kónya István elmondta: a Zöldkereszt Béke sugárúti épületét 60 millió forintból, a Boldog Apor Vilmos Katolikus Óvodát több mint 166 millió forintból, míg a törökzugi bölcsődét 195 millió forintból újítják fel.
Görgényi Ernő
Fotó: Gyulai Hírlap – Tóth Ivett
Görgényi Ernő a fürdővárosban zajló fejlesztésekről beszélt a fórumon. Elöljáróban kifejtette, a tervezett beruházásokat az önkormányzat pénzügyi lehetőségeihez mérten és a pályázati kiírások függvényében tudják megvalósítani.
A városvezető többek között említést tett az oktatási, nevelési intézmények és az idősotthonok felújításáról, valamint a közlekedési infrastruktúra, a városi bel- és csapadékvíz-elvezető rendszer, továbbá a térfigyelő rendszer fejlesztéséről. Kitért arra a járási együttműködésre is, amelyben több önkormányzat, illetve vállalkozás, valamint a Békés Megyei Kormányhivatal vesz részt. A beruházásokról korábbi cikkünkben már beszámoltunk, a részletekről itt olvashatnak.
A polgármester arról is beszélt, hogy a fürdővárosban nyílt meg az első vidéki Pető Prémium Pont, valamint beszámolt a Gyulahús Kft. és a helyi turizmus eredményeiről. Utóbbi kapcsán kiemelte: 2010-hez képest 72 százalékkal emelkedett a vendégéjszakák száma 2016-ban. Hozzátette, idén a tavalyinál is kedvezőbbek lesznek a mutatók, várhatóan az ötszázezret is meghaladja a szám.
Fotó: Gyulai Hírlap – Tóth Ivett
A fórumon az egyik lakos jelezte: az Ajtóssy utcában idén tavasszal és ősszel nem takarították le az útpadkáról a sarat.
Görgényi Ernő kifejtette: az út a Magyar Közút Nonprofit Zrt. tulajdonában van, így a cégnek kellene letakarítania. A polgármester ígéretet tett arra, hogy a problémát levélben jelzi az állami vállalatnak.
Daróczi László elmondta: ha van szabad kapacitásuk, saját költségükön a Magyar Közúthoz tartozó szakaszokat is letakarítják.
Ugyancsak problémaként vetődött fel, hogy a tavaly egyirányúsított Bacsó Béla utcán – a Somogyi Béla utcára rákanyarodva – visszafordulnak az autósok. Elhangzott: iskolaidőben jelentősen megnövekszik a forgalom az utcában.
Kónya István azt válaszolta: az egy évvel ezelőtt hozott döntést felül fogják vizsgálni, és ha szükséges, az Ajtóssy felől egyirányúsítják a Bacsó Béla utcát. Hozzáfűzte, a Somogyi Béla utca iskola felőli oldalán párhuzamos megállásra alkalmas parkolókat szeretnének kialakítani.
A fórumon a szelektív hulladékgyűjtők állapotát is nehezményezték a lakosok, mint mondták, van, ahová elhullott állatok tetemét rakják ki. Az alpolgármester szerint valamennyi hulladékgyűjtő szigetnél kamerákat kellene kihelyezni.
Daróczi László megjegyezte, mivel az Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. csak a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtést finanszírozza, megszűnhetnek a hulladékgyűjtő szigetek, kizárólag az üveggyűjtő konténerek maradnak meg. Rámutatott, a közüzem telepein ingyen veszik át a hulladékot.
Fotó: Gyulai Hírlap – Tóth Ivett
Az egyik lakó a temetők állapotát nehezményezte, elsősorban a járdák rossz állapotáról beszélt.
Görgényi Ernő elmondta: Gyulán valamennyi temető egyházi tulajdonú, de az önkormányzat támogatást ad az üzemeltetésre. Kiemelte, idéntől a korábbinál több forrást biztosít a feladatra a város. Hozzátette: a szerződésben feltüntették, hogy milyen beruházásokat tartanak fontosnak, ezek között a járdafelújítás is szerepelt. Megemlítette, hogy az üzemeltetést végző céget nem ellenőrizhetik, de igyekeznek közbenjárni az ügyben.
Ugyancsak felvetődött, hogy a Nürnbergi utca további rekonstrukciója során ki kellene szélesíteni a Coronella orvosi rendelőtől a Budaest körútig tartó szakaszt. Kónya István kijelentette, megvizsgálják, hogy van-e erre lehetőség.
A fórum résztvevői közül többen is felhívták a figyelmet néhány járda rossz állapotára. Az alpolgármester megjegyezte: ahol szükséges, a régi járdákat egy méter széles betonjárdákra cserélik. Mint kifejtette, bár ezek többe kerülnek, de tartósabbak is, ráadásul könnyebben takaríthatók, és kevésbé balesetveszélyesek.












































