Joseph Kádár kiállításának megnyitója a gyulai Várszínház kamaratermében
Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba
Gedeon József, a teátrum igazgatója köszöntőjében emlékeztetett rá: a debreceni születésű művésznek legutóbb öt évvel ezelőtt nyílt tárlata a fürdővárosban, akkor értékes gyűjteményének darabjait állították ki a kamaragalériában.
Cs. Tóth János
Cs. Tóth János felidézte: a Hajdúszoboszlón felcseperedő Joseph Kádár néhány évvel a Magyar Képzőművészeti Főiskola elvégzése után, 1969-ben hagyta el az országot. A festő pénz és nyelvtudás nélkül költözött Párizsba, ahol olyan neves alkotókkal került ismeretségbe, mint Vicktor Vasarely és Nicolas Schöffer.
Az itthon expresszív, realista alkotásokat festő művész Franciaországban többféle műfajban kipróbálta magát. Kezdetben elsősorban a szürrealizmus hatott rá, kollázsokat készített, és a postai művészet, a mail art területén kísérletezett, majd fénymásolóval hozott létre alkotásokat. Emellett fotózott, és könyvtárgyakat is alkotott – foglalta össze az életművet Cs. Tóth János.
A művészeti író az alkotói pálya állomásait felidézve azt is elmondta: Joseph Kádár húsz évvel ezelőtt fordult a tisztán geometrikus művészet felé, korábban úgynevezett dualista alkotásokat hozott létre, melyeken egyszerre volt jelen a realista és a geometrikus ábrázolásmód.
– Joseph Kádár saját elmondása szerint az ábrázolhatatlan univerzumot, a körülöttünk lévő láthatatlan világot szeretné láthatóvá tenni geometrikus tárgyaival. Az alkotót a kör, az ellipszis és az elliptoid érdekli leginkább – hangzott el a megnyitóbeszédben. Cs. Tóth János hozzátette: a színekben és a formákban a művész a viszonylatok egyensúlyát keresi.
A tárlat egy hónapon át látható a Gyulai Várszínház Kamaragalériájában.



























