Dr. Vekerdy Tamás a gyulai Vigadóban tartott előadást az érdeklődőknek
Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba
„Minél többen akarjuk ugyanazt, annál inkább sikerülhet!” E gyakori jelmondat ezúttal is igazolta magát, hisz alig több mint egy éve néhány szülő úgy gondolta, hogy a hagyományostól eltérő oktatásban részesítené gyermekét, és mert erre akkor a megyében nem volt lehetőség, maguk láttak neki a megvalósításhoz. Azóta már működik is Sarkadon a CIFRA Palota elnevezésű, természetközeli szellemben tevékenykedő óvodájuk, ma pedig már hasonló szellemiségű iskolaalapítás a céljuk, és hogy minél több szülőt és érdeklődőt tájékoztassanak az alternatív oktatási módszerekről. Ezért szervezik rendszeresen Cifra Napok elnevezésű előadásaikat, melyeken a témában jártas hiteles szakértők osztják meg tapasztalataikat és válaszolják meg a hozzájuk intézett kérdéseket.
Gyulán első alkalommal tartották meg programjukat, melynek vendégeként dr. Vekerdy Tamás pszichológus az óvodai és iskolai oktatás alternatív lehetőségeiről beszélve a gyermekek oktatási igényeiről is szólt. Hangsúlyozta a kommunikáció, az érzelmi közlésének fontosságát, melyek az érzelmi biztonság fejlődését segítik, erősítik. Az óvoda szerepét sem az iskolára való felkészítésben látja, hanem hogy az abban az életszakaszban lévő gyermekek fejlődését segítő három legfontosabb tényező (játék, mese, utánzás) hatását minél inkább megéljék.
A játék a dühök, vágyak, szorongások feloldódását adja, amellett, hogy a gyermek szervezetének napi 4-5 óra szabadban történő intenzív mozgásra lenne szüksége az egészséges fejlődéshez. A mese a nyelvi fejlődést segíti, a többszöri ismétlés pedig énerősítő hatású. Dr. Vekerdy Tamás szerint az a kisgyermek, aki minden nap hall mesét, iskolás korára másfél évvel előzheti meg azt a társát, akinek ebben csak ritkábban van része. A pszichológus ugyanakkor azt is nyomatékosította, hogy mindez a látott mesékre nem vonatkozik, mivel a gyermek aktivitását lebénítja, és lelkileg is gúzsba köti. Csak a hallott mese tölti be megfelelő fejlesztő funkcióját, a felolvasottnál pedig a mesélő által kitalált mese még hatékonyabb. A szakember a spontán cselekvésben megnyilvánuló utánzás fontosságát az anyanyelvtanulás példájával szemléltette, miközben arra is felhívta a figyelmet, hogy szükségtelen, sőt káros a gyerek beszédének kijavítgatása.
Az oktatással kapcsolatban is kifejtette véleményét, nyomatékosítva, hogy az iskolai helytállás nem azonos az életben való helytállással, ugyanis a jó képességű emberek elhatárolják magukat a számukra érdektelen információktól. Az oktatás szerepe ebben kiemelten fontos, hiszen a gyerekek érdeklődése alapvetően magas, ami az iskolában gyakran eltűnik. Amíg a tantervközpontú iskolák átvezénylik a tananyagon a nebulókat, addig az alternatív módszerűek felkeltik az érdeklődésüket a tanultak iránt. „Öröm nélkül nincs hatékony tanulás” – mondta a szakember, aki több állami intézményben megvalósult speciális oktatási módszerre is hivatkozott, de a hagyományos iskolákban lévő elhivatott pedagógusok jelentőségét is nagyra értékelte. Felmérési eredményekről számolt be a hagyományos oktatási intézményben valamint a Waldorf iskolában érettségizett tanulók eredményeiről, tudásuk későbbi hasznosulásáról, előadásának második felét pedig a közönségtől érkezett kérdések megválaszolására fordította.
A szervező szülők nevében Püski Edit arról számolt be, hogy ez a program valamennyi közreműködő önkéntes felajánlása révén valósulhatott meg, így tudták a résztvevők számára is díjtalanná tenni, mivel úgy látják, van igény a tájékoztatásra. – Hiszem azt, hogy ha elegen vagyunk ahhoz, hogy elérjük, amit akarunk, ezúttal azt, hogy a gyermekünk az oktatási rendszerben szellemi, lelki, testi egészségben nőjön fel 18 éves koráig, akkor az sikerül.
Püski Edit a soron következő programokról is tájékoztatta a jelenlévőket, akik az est hátralévő részében szakemberektől érdeklődhettek a Waldorf módszeren alapuló oktatásról és az elhivatott szülők további terveiről.