Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - Zene és tánc tökéletes összhangja – nagy siker a gyulai tószínpadon

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • Kósa Ferenc • KULTÚRA • 2013. július 21. 09:29
Zene és tánc tökéletes összhangja – nagy siker a gyulai tószínpadon
A Szegedi Kortárs Balett legsikeresebb darabja, a Carmina Burana a Gyulai Várszínházban
A Carmina Burana a gyulai tószínpadon. Fotó: Gyulai Hírlap - Rusznyák Csaba

Orff jól ismert zenéjére, elementáris erejű jelenettel kezdődik a Szegedi Kortárs Balett előadása. „Ó, Fortuna, mint a Luna egyre – másra változol: majd nagyobbodsz, majd meg elfogysz; hej, az élet ronda sor:” A Juronics Tamás által koreografált előadás több mint egy évtizede aratja a sikereket itthon és külföldön egyaránt. Carl Orff kantátáját középkori énekes vándordiákok verseire írta, de nem az eredeti keresztyén himnuszokat és népi dallamokat használta, hanem a XIII. század zenéjének szellemében újrakomponálta. Szinte nincs, akire ez az erőteljes zene - amely néha szinte az önkívületig fokozza az érzelmeket - hatással ne lenne, éppen ezért nem volt könnyű feladat a zene ritmusát, hullámzását visszaadó táncot írni hozzá. Minden kétséget kizárva mondhatjuk, hogy sikerült.

A zeneszerző eredetileg is úgy gondolta, hogy színpadi játék is kapcsolódna kantátájához, ami most egyszerű történetre felfűzött táncjáték formájában meg is valósult. Egy beteg, magányos lány (Szarvas Krisztina) kerül egy ősi rítusok között élő közösségbe, amelyben visszatér életereje és megtalálja a szerelmet (a fiút Horváth M. Gergő táncolja). Élete azonban, amely a darab szerint a puszta szerencsének van kiszolgáltatva, gyorsan halálba torkollik. Puritán, de nagyon hatásos díszletek (Molnár Zsuzsanna) között játszódnak a barbár szertartásokat és valamiféle természetközeli életformát megjelenítő események. Az első rész Fortuna istenasszony csalfaságáról szól, arról, hogy a szerencse hol felemeli, hol meg elejti az embert. Már itt átsétál a színen, mintegy emlékeztetőként, megjelenésében a középkori ábrázolásokat mintázó kaszás Halál (Juronics Tamás). Manapság, amikor a társadalom nem akar szembenézni a halál valóságával, figyelmeztető és elgondolkodtató üzenet, ahogyan ez a figura végigkíséri az egész előadást.

Ezt követi mindaz, amit ez a jelenet előre vetít. Az ébredő természetben a fiatalok vágyakozása, kocsmai ivászat, egy bálványimádó vallási kultusz felépülése, a szerelem beteljesülése. Végül ismét megszólal a mű keretet adó fő témája, a Fortuna kegyeiből való kiesés miatti panasz. A Halál diadalmaskodik, a lányka meghal.

A Szegedi Kortárs Balett minden ízében kiváló produkciót hozott Gyulára. A zene és a tánc tökéletes összhangján túl a művészi igényességet, a mélyebb gondolatokat keresők is elégedetten távozhattak a gyulai tószínpadról.

 

Fotó: Gyulai Hírlap - Rusznyák Csaba
GYULAI HÍRLAP • 2013. július 21. 09:29
A Szegedi Kortárs Balett legsikeresebb darabja, a Carmina Burana a Gyulai Várszínházban
Összes cikk - lent (max 996px)
+
+
+
+
+
+
+
+
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)