
A VIII. Shakespeare Fesztivál nyitányaként, Shakespeare Színek címmel Porpáczy Zoltán tervezőgrafikus munkáiból nyílt kiállítás a Gyulai Várszínház Kamaragalériájában. A tárlat megnyitóján a jelenlévőket Gedeon József igazgató köszöntötte, aki beszédében elmondta, az alkotó nehéz feladatra vállalkozott, hiszen egyetlen képben kellett megfogalmaznia egy egész drámát. Porpáczy művei nem csupán plakátok, önálló képzőművészeti alkotások.
Gyulai Orsolya Zóra művészettörténész nyitóbeszédében kifejtette, a plakát műfaja a 19. századtól éli virágkorát, s azok a jegyek, amelyek az akkori alkotók munkáin megtalálhatók, Porpáczy alkotásainak egyszerűségében és lényegre való törekvésében is megfigyelhetők. Amíg a korabeli plakátok célja elsősorban a reklám volt, a tervezőgrafikus munkáin egyfajta kortárs megközelítés látható, képeit egyedi, merész és ironikus felfogásmód jellemzi. A grafikákon a konvencionális motívumkincsnek nyoma sincs, a Rómeó és Júlia plakátján például az erkélyjelenet helyett két elszáguldó teherautót láthatunk. Ez a fajta ábrázolásmód a Shakespeare-művek értelmezését sokkal szabadabbá teszi, kiszakítja a hagyományos keretek közül – derült ki a nyitóbeszédből.
Porpáczy Zoltán munkái fekete-fehérek, ami markánsabbá teszi képi világukat, ugyanakkor lényegre törő ábrázolásuk, minimalizmusuk bőven elegendő ahhoz, hogy Shakespeare drámáinak ma is aktuális mondanivalóját elénk tárja. „A semleges, színmentes övezet korántsem jelent drámától, komédiától mentes világot, hiszen egy-egy történésen keresztül komplett jellemábrázolások, hangulatok adják az alkotói paletta színvilágát” – írta a művészettörténész a digitális nyomatkiállításról. Érdemes tehát egy-egy képet hosszabban is megvizsgálnunk, hiszen a tervezőgrafikus alkotásai tömörségükkel, finom iróniájukkal és sajátos látásmódjukkal lehetőséget adnak a továbbgondolásra.
A tárlat július 15-ig látható a Kamaragalériában. A kiállított digitális nyomatokat meg is lehet vásárolni.
