Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - Zórád Ernő születésének 100. évfordulója alkalmából nyílt tárlat Gyulán

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • Súr EnikőKULTÚRA • 2012. július 01. 14:50
Zórád Ernő születésének 100. évfordulója alkalmából nyílt tárlat Gyulán
Az életmű-kiállítás megnyitóján Feledy Balázs művészeti író mutatta be a grafikusművészt
Zórád Ernő életmű-kiállításának a megnyitója a Dürer Teremben. Fotó: Gyulai Hírlap Online - Súr Enikő

A nagy sikerű budapesti tárlatok után a Dürer Teremben is látható az a kiállításanyag, amelyet a 2004-ben elhunyt grafikusművész, Zórád Ernő születésének 100. évfordulója alkalmából állított össze a Zórád család. Az életmű-kiállítás a művész teljes alkotói pályáját átfogja. Megnézhetjük többek között a Fülesben megjelent képregényeit, a diafilmekhez és az irodalmi művekhez készített illusztrációit, valamint híres Tabán-sorozatát.

A grafikus kényszerből kezdett el képregényeket rajzolni, ám később a műfaj nemzetközileg is elismert képviselőjévé vált. Zórád nevéhez fűződik az első magyar szóbuborékos képregény, a Winnetou. Az 1970-es években ő alkalmazta először a védjegyévé váló kollázstechnikát: korabeli képeket, metszeteket applikált képeire. Akvarelljeit többször állították ki itthon és külföldön egyaránt.

A tárlat megnyitóján Bagyinszki Zoltán, az önkormányzati és oktatási osztály munkatársa köszöntötte a jelenlévőket, majd Feledy Balázs művészeti író mondta el nyitóbeszédét.

Zórád Ernőt már hosszú évtizedek óta a Tabán festőjeként emlegetik, ám ezzel együtt az egyik legtöbb témát feldolgozó magyar rajzművész, a legtermékenyebb képregényrajzoló volt. Az általa rajzolt képregények átölelték szinte az egész világirodalmat, magyar irodalmat. Virtuóz rajztudását rendkívül elmélyült kutatómunkával párosította, melynek köszönhetően mindig hitelesen ábrázolta egy-egy kor tárgyi világát, környezetét, öltözetét, sok-sok apró látványelemét – mondta a művészeti író.

Zórád egyik kedvenc írója – akinek életfelfogása nagyon közel állt az övéhez – Krúdy Gyula volt, akivel nem sokkal halála előtt személyesen is találkozott egy tabáni kocsmában. A budapesti városrész mindkét alkotó életében fontos szerepet játszott. Amikor Krúdy halála után elkezdték végleg lebontani a Tabánt, az akkor 22 éves Zórád Ernő azonnal felkereste a helyszínt, hogy rajzain megörökítse „a halálraítéltet”. Képi emlékezései melegségükkel, bensőségességükkel, finomságukkal egyedülállóak. Személyiségét ugyanaz a gavallérszemlélet és könnyedség hatotta át, mint művészetét. Szerette a konyakot, örömmel adomázott, örömmel elevenítette fel irodalomtörténeti ismereteit, kalandjait és emlékeit – derült ki Feledy Balázs köszöntőjéből.

A megnyitón a grafikus két unokája, Feyér Balázs és Nagy-Zórád András is jelen volt, akik elárulták, nagyapjuk sokoldalú személyiség és igazi életművész volt, aki amellett, hogy kiválóan rajzolt, a futballkapuban is remekül megállta a helyét, és imádott énekelni. Nem véletlen tehát, hogy a gyulai kiállítást Zórád Ernő hangja és zongorajátéka kísérte.

A tárlat július 29-ig látható a Dürer Teremben.

A Zórád unokák. Fotó: Gyulai Hírlap Online - Súr Enikő
Összes cikk - lent (max 996px)
+
+
+
+
+
+
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)