Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - Nyáresti könnyű fuvallat az Almásy-kastély kertjében

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • Lindeisz László • KULTÚRA • 2009. augusztus 04. 04:58
Nyáresti könnyű fuvallat az Almásy-kastély kertjében
Horgas Eszter: Évek óta visszajárok Gyulára és úgy érzem már, mint hogy ha hazajönnék
Nyáresti könnyű fuvallat az Almásy Kastély kertjében Horgas Eszterrel. Fotó: Gyulai Hírlap Online

A hagyományos fuvolairodalom igencsak szűk és a távolabbi múltban íródott. A romantikában és a barokk zeneirodalomban elsősorban zenekari hangszerként használták a fuvolát. Egy ilyen hangszerhez kötődő művésznek a pályáját illetően egyik választása az lehet, hogy az előtte kitaposott úton jár, vagyis beül egy zenekarba, esetleg kamarázgat. A másik választás, hogy kitalálja, mit is fog játszani, ha szólózni szeretne. Horgas Eszter fuvolaművész az utóbbi utat választotta. Évek óta azzal foglalkozik, hogy nem csak a könnyű műfajokban és a dzsesszben, hanem a klasszikus zeneirodalomban is megtalálja azokat a műveket, amelyek alkalmasak arra, hogy fuvolán megszólaljanak. Horgas Eszter egy gyönyörű, modern hangszeren játszik, és ez a hangszer bizony másképpen szól, mint a régi fuvolák és tökéletesen illeszkedik a mai zenei világban szokásos dinamikákhoz, hangerőkhöz, hangszínekhez.

Az Almásy Kastély kertjében a helyhez és az alkalomhoz illő sokféle-fajta muzsikát élvezhettünk. A világ egyik legismertebb és legnépszerűbb operájának, Bizet Carmenjének fuvolaátiratát, az Ő és Carment - a 2003-as előadás folytatásaként -  tavaly novemberben mutatták be a budapesti Syma Csarnokban Al Di Meola gitárossal. A CD tavasszal jelent meg Budapesten és két hét alatt platinalemez lett. A Carmenből részleteket, a CD-ről pedig Astor Piazzola (argentin harmonikaművész  és zeneszerző) Libertango című darabjának átiratát hallhattuk. A gyulai nyári estéhez jól illeszkedtek a könnyebb műfajból Gerschwin Wonderful című dala és Bernstein West Side Story-jából a Tonight.

A (dzsessz-)zongorista, zeneszerző, hangszerelő Cseke Gábor egyik friss darabját Joy (Öröm)  címmel, valódi örömmel hallgattuk, nem éppen örömteli világunkban. Hárs Viktor basszusgitárral alázatos, biztos alapot, Gyenge Lajos dobokkal erős ritmikai hátteret adtak a főhangszernek. Hárs Közjáték című átirata Vivaldi Négy Évszak-jához készült, a Tél második tételéhez.  Hárs Dance című művét is élveztük. Nem kellett vájtfülűnek lenni ahhoz, hogy egy dzsessz-rajongó is megtalálja a neki való zenei táplálékot ezen az estén.

A koncerthez  varázslatos keretet adtak az őspark ügyesen megvilágított öreg fái, a közeli kastélyépület hangulata és a nézőtérhez vezető, bambuszfáklyákkal megvilágított út. Meg kell jegyeznünk azonban, hogy a  lábdob erős dominanciája és a zenei műfajhoz, illetve a nézőtér méreteihez nem illeszkedő „rockos” hangerő miatt  – elnyomva a hangszerelés finomságait és a dinamikát – az előadás az idő nem kis részében az élvezhetőség és a zenei értelmezhetőség határain kívülre került. Erre legközelebb figyelni kell.

Horgas Eszter a színpadon. Fotó: Gyulai Hírlap Online
Összes cikk - lent (max 996px)
+
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)