Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - A 2021/2022. tanév Kárpát-medencei döntőjének értékelése

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • MAGAZIN • 2022. március 19. 17:23
A 2021/2022. tanév Kárpát-medencei döntőjének értékelése
Hírek az Erkel Ferenc gimnáziumból

Juházs Judit kapta az idei támogatói Implom-díjat

Fotó: Erkel Ferenc gimnázium

A döntő befejezésekor három témáról szólok.

1. A döntő eseményeiről.

A pandémia a lecsengő fázisához érkezett a Kárpát-medencében, de a személyes jelenlét kockázatát nem vállalhattuk, így az online térben zajlott le a háromnapos rendezvény.

Az előkészítés eseményei megfeleltek a várakozásnak.

A támogatók segítségével a Gimnázium tanárai és dolgozói kiválóan elvégezték a munkájukat, a zsűrivel együttműködve létrehozták a működő számítógépes eljárások rendszerét.

Február 24-én 15 órától letölthetők voltak a megnyitó előadásai. Színvonalas köszöntőt mondott Kisfaludy László helyettes államtitkár (EMMI), dr. Farkas Tamás intézetvezető, a Magyar Nyelvtudományi Társaság titkára (ELTE), Kónya István alpolgármester (Gyula), Zámori Ida intézményvezető (Erkel Ferenc Gimnázium, Gyula). A versenyt dr. Nagy János, a zsűri elnöke nyitotta meg. 2022-ben a támogatói Implom József-díjat Juhász Judit, az Anyanyelvápolók Szövetségének elnöke, az oktatói-kutatói Implom-díjat dr. Kováts Dániel c. egyetemi tanár vehette át.

Az erkeles diákok fölvétele ismertette meg az érdeklődőket a Gimnázium életével, az Erkel-ház kincseivel és más helyi nevezetességekkel. Február 24-én délutántól tekinthette meg a közönség azt a kerekasztal-beszélgetést, amelynek címe „Lélekgyógyítás irodalommal – a biblioterápia mint módszer”; a résztvevők: dr. Bartos Éva (ny. igazgató, OSZK Könyvtári Intézet), Horváth Judit (pedagógiai szakpszichológus) és Magyarné Fekete Katalin (biblioterapeuta).

Miközben február 25-én a versenyzők a tollbamondást írhatták le iskolájukban a hangfölvételről, majd a feladatlapot tölthették ki intézményük biztonságos körülményei között, három kiváló előadást hallgathattak az érdeklődők. Juhász Judit „Anyanyelv és műveltség” címmel, Kováts Dániel „Kazinczy Ferenc nyelvújító törekvései” címmel, Gréczi-Zsoldos Enikő (Miskolci Egyetem) „Helyesírás (?) a középmagyar korban” címmel kötötte le a nézők figyelmét.   

Minthogy a versenyzők iskolája postán (és szkennelve) küldte el a megírt tollbamondásokat, a zárás és az eredményhirdetés ünnepsége a javítás és ellenőrzés után március 15-ére helyeződött át.

2. Az eredményekről.

A döntőbe jutottak száma 115, a versenyen kívül indult erkeles diákok száma 4, mindösszesen 119. Örömmel tapasztaltuk, hogy az ukrán-orosz konfliktus ellenére megírta a tollbamondást és elküldte a feladatlap megoldását beregszászi versenyzőnk.

A tollbamondás idén a trianoni békediktátum utáni kiigazításokról szólt: azokról a kisebb területekről, amelyeknek a lakói mindent megtettek a Magyarországhoz tartozásukért. A Sopron környéki népszavazás, a Szentpéterfa szervezte kitartó törekvés és népszavazás, a kercaszomoriak küzdelme és a balassagyarmati hősök áldozata volt jelen a szövegben. A leírással maximum 60 pontot szerezhettek a diákok a közepes nehézségű diktandóban; meglepőnek találtuk, hogy Balassagyarmat neve és írásmódja néhány versenyző számára ismeretlen volt. Jelentős számban 50 pont körüli teljesítményeket állapíthattunk meg, az egyetlen hibapontos legjobb eredményt a komáromi Simonics Réka érte el (Selye János Gimnázium, Komarno/Komárom, tanára Spátay Adrienn), mindkettőjüknek gratulálunk.

A feladatlap a Moodle rendszerben sajátos korlátozást és feladatszabadságot hozott. A korlátozást annyiban, hogy a megoldásokat főként feleletválasztások módján jelölték meg a versenyzők: választás helyes és helytelen között, kakukktojás típusú kiválasztás stb. A feladatok megszabásában a papír alapú tesztlapokhoz képest alkalmazhatóvá váltak képek, ábrák is, elsősorban a különböző írásmódok jelentéseinek megkülönböztetésében. Némi nehézséget az is jelenthetett a megoldásban, hogy az egymás után következő teendők során az egyszer jóváhagyott megoldást utólag már nem módosíthatták (azaz nem lapozhattak vissza javító szándékkal). Ezzel együtt volt idejük a diákoknak a megoldásokra, az idő nem nagyon sürgette őket. A középmezőny 75–90 % (104 és 126 pont) között teljesített. A legjobb a szegedi Farkas Dorka Hanna lett (140-ből) 134 ponttal (SZTE Gyakorló Gimnázium, tanára dr. Iván Éva és Hornok András), gratulálunk nekik.

Az összesítésben a legjobb szakközépiskolás Pataki Melánia (Lónyay Menyhért Szakképző Iskola, Vásárosnamény, tanára Dérné Cseresnyés Anikó), a legjobb szakgimnazista Csuka Gréta (Vásárhelyi Pál Két Tanítási Nyelvű Szakgimnázium, Szolnok, tanára Berente Lászlóné), a legjobb gimnazista Farkas Dorka Hanna (SZTE Gyakorló Gimnázium, Szeged, tanára dr. Iván Éva és Hornok András), a legjobb határainkon túli Simonics Réka (Selye János Gimnázium, Komarno/Komárom, tanára Spátay Adrienn). A 2022. évi Implom-díjat Farkas Dorka Hanna és dr. Iván Éva és Hornok András veheti át.

A zsűri tagjai 2022 február-márciusában: dr. Takács Edit titkár (Oktatási Hivatal), dr. Vörös Ferenc PhD, tszv. főiskolai tanár (ELTE, Savaria Tudásközpont), dr. Sinkovics Balázs PhD, egyetemi adjunktus (SZTE BTK), Teleki-Szávai Krisztina tankerületi igazgató (Gyulai Tankerületi Központ); az elnök dr. Nagy János DSc, professzor emeritus (SZTE JGYPK).

3. A kétéves víruskorszak után valamennyien abban reménykedünk, hogy a 2022/23. évi Implom-versenyt személyes jelenléttel rendezhetik meg. A 2023. év a versenyünk szempontjából kiemelt jelentőségű, hiszen készülhetünk Fábián Pál professzornak, versenyünk 1992. évi társelnökének jubileumára (1923-ban született).

Köszönet illeti mindazokat, akik az Erkel Gimnázium vezetésével támogatták és lebonyolították az Implom-versenyt.

 

Dr. Nagy János prof. em.

a zsűri elnöke

Összes cikk - lent (max 996px)
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)