Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - Az e-kereskedelem fejlődése a covid alatt

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • Fizetett tartalom • MAGAZIN • 2021. augusztus 10. 15:16
Az e-kereskedelem fejlődése a covid alatt
Voltak egyértelműen nyertes ágazatok is

Mindannyiunk életét megváltoztatta a covid vírus és az általa okozott jelentős változások, amiket mi magunk vagy központilag vezettek be. Ez egy rendkívüli helyzet volt (vagy még az a mai napig is) sok tekintetben. Rengeteg aspektusból lehet és érdemes vizsgálni a kialakult helyzetet. Szociológiai, infektológiai és természetesen gazdasági tekintetben is. Ez utóbbira, a gazdasági hatásokra koncentrálunk ebben a cikkben.

Forrás: freepik.com

Érdemes az elmúlt évek trendjének vizsgálatával kezdeni az elemzést, hogy lássuk és értsük, hogy a covid okozta változások egy már meglévő folyamatot gyorsítottak fel. Nem a lezárásokkor kezdett fejlődni az e-kereskedelem.

Az elmúlt három-négy évben dinamikusan fejlődött az iparág, mivel az internetes technológiák fejlődésével alacsonyra került az úgynevezett belépési küszöb. Ez igaz mind a technológiai ismeretekre, mind az invesztálandó pénz mennyiségére. A bérelhető webáruházak fejlődésével nem volt szükség programozói tudásra vagy több milliós fejlesztésre ahhoz, hogy valaki elindítson egy webáruházat. A invesztálandó tökét tekintve a dropshippingszolgáltatások magyarországi megjelenése könnyítette a webáruház-tulajdonosok életét. Nyíltak dropshippingre szakosodott warehouse-ok, de sok nagyker is felvette a szolgáltatásai közé a dropshippingszolgáltatást.

A 2020-as év elején beköszöntő világjárvány okozta lezárások már ezt a kialakult trendet gyorsították fel, és állították eddig soha nem látott növekedési pályára.

Természetesen az éremnek mindig két oldala van, a lezárások következtében rengetegen vesztették el az állásukat ideiglenes vagy akár véglegesen. 

A szülők is megsínylették a digitális oktatásra való hirtelen átállást. Gondot jelentett az óvodás korú gyerekek állandó felügyelete, de legalább ekkora kihívás elé állította az iskolás korú gyerekekkel rendelkező szülőket is a távoktatás. Emellett a gyerekek is nehezen viselték az állandó bezárást és a barátok, a fizikai érintkezések hiányát. 

Az éppen várandós nők és anyukák rendszeres orvosi vizsgálatai sem voltak könnyen lebonyolíthatók.

Az e-kereskedelem változásai 2020-től kezdődően 

Milyen folyamatok okozták a változást, és milyen mértékű volt valójában? – kérdezhetjük. A változás mértéke a szakértőket is meglepte, többévnyi fejlődést ért el az iparág az elmúlt másfél év alatt az előtte lévő évekhez viszonyítva. 

A folyamatok egyik fő mozgatórugója az olyan vásárlói rétegek elérése volt, akik addig ódzkodtak az internetes vásárlásoktól. Jelentős réteget jelentett az idősek tábora, illetve a lakosság azon középkorú része, amely nem szeretett volna kimozdulni otthonából egy bolti bevásárlás miatt. Erre erősített rá a #maradjotthon kampány is.

További fontos réteget jelentettek azok, akik a munkájukból fakadóan mobilisabbak voltak, és nem volt szükséges a fizikai jelenlétük a munkavégzéshez. A home office-ban tevékenykedők száma drasztikusan megnőtt, és ma már kijelenthető, hogy jelentős részük nem is tervezi, hogy visszaálljon a heti öt napot irodában vagyunk filozófiához.

A háztartások átalakultak állandó otthoni irodává vagy vegyesen három nap otthon/két nap irodában felosztásra. Sokan ekkor alakítottak ki irodasarkot otthon, és az ehhez szükséges irodai berendezésekre jelentősen nőtt az igény. 

A változás árnyoldalai

A hatványozottan több időt otthon töltők két nagy részre oszthatók (természetesen jelentős átfedéssel). Az egyik táborba azok tartoznak, aki rendelkezik kerttel, ők a kertészkedéshez szükséges eszközöket szerezték be online. Többek között ez (és más gazdaságélénkítő programok is) hozzájárultak ahhoz, hogy a könnyűszerkezetes garázsok iránt is nőtt az érdeklődés. A sportolás a mentális egészség és vitalitás megőrzése végett értékelődött fel, ehhez kapcsolódik a másik tábor. Gyakorlatilag két éve hiánycikk a kerékpár az online és fizikai boltokban is.

Voltak szektorok, amelyek ideiglenesen kénytelenek voltak teljesen bezárni a karanténintézkedések miatt. A vendéglátósokon kívül például a fogorvosok is ebbe a csoportba tartoznak.

Találunk olyan szektorokat is, ahol nem egyértelmű a visszaesés. Inkább szétválasztódnak a fizikai és online térben elérhető szolgáltatások. Az edzőtermek, mint fizikai szolgáltatók, bezárni kényszerültek. Viszont épp ez volt a motorja annak, hogy növekedtek az online elérhető edzést segítő applikációk, videók eladásai.

A covid hatása a fogyasztókra

Összességében elmondható, hogy nem fekete vagy fehér az covid okozta változások gazdaságra gyakorolt hatása. Voltak egyértelműen nyertes ágazatok, voltak egyértelmű vesztesek, és voltak, ahol a szektor egyik fele növekedést, míg a másik csökkenést könyvelhetett el.

Az biztos, hogy az online térben már egyébként is jelen lévők előnnyel indultak azokhoz képest, akik csak a válság bekövetkezésekor próbálták hirtelen összerakni az online jelenlétüket. Az online marketing felértékelődött, és olyanok is nyitottak ebbe az irányba, akik addig elzárkóztak tőle.

Összes cikk - lent (max 996px)
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)