Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - Erkel Ferenc két szerelme

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • Oláh Szabolcs • KULTÚRA • 2010. szeptember 02. 10:00
Erkel Ferenc két szerelme
Zongora és sakktábla
Fotó: Gyulai Hírlap Online

Közismert, hogy Erkel Ferenc korának nemzetközileg elismert sakkozója volt, aki az akkori sakkbajnok Szén Józsefet is legyőzte. 1853-ban a Sakkjáték című pantomimmal szerepelt a Nemzeti Színházban, ám ennek a partitúrája még nem került elő.

Korabeli újságcikkek leírásán kívül semmit nem tudunk az előadásról. A bicentenárium alkalmából ezt a művet gondolták újra és mutatták be a Gyulai Várszínház tószínpadán, Sakk-játék címmel.

Az üres díszlet puritán „erkeles”, több szempontból is. Először is Erkel Ferenc két fő szerelme jelenik meg, a színpad sakktábla, mellette koncertzongora. Másrészről a díszletet és a jelmezeket a zeneszerző egyik leszármazottja, Kentaur (Erkel László) tervezte.

A koreográfia egyszerre modern és klasszikus. Felfogása, folyamata, mondanivalója újszerű, a mozdulatok és a testbeszéd hagyományos. A rendező-koreográfus Horváth Csaba igyekezett nem szájbarágósan a sakk lépéseire illeszteni az akkori, kiegyezést megelőző korhangulatot.

A metafora többnyire nyomon követhető a Hang és háború alcímű darabban, szükséges is, mert a sakk az élet absztraktja. Jelen vannak benne a magánéleti és politikai dilemmák, hazafiság és árulás, áldozathozatal, a szükséges rossz és más érzelmek árnyaltságai a táblajáték fekete-fehér – és a feltehetően patriótaként megjelenő vörös és zöld – komplementerével ellentétben. A Forte Társulat által előadott néma vagy éppen a hangokra beinduló pontosan és gyönyörűen eljátszott, de talán kissé mímelt táncjátéka próbál egy síkon maradni a Szálinger Balázs által írt szöveggel, ami az előadás egészét tekintve egy romantika kori ihletésű, patetikus, versszerű staccato a zenei és táncos betétek között.

Az Erkel-zongoradarabok nagy részét Krisztik Csaba játszotta élőben, aki táncolt, valamint a monológot is ő adta elő a műben. Időnkénti hibázásait betudhatjuk ennek, teljesítménye így is erőn felüli, főszereplőnek választása mindenképpen jó döntés volt.

Modern kori romantika, kissé túlzott agyalás, kemény munka, sakk és zene. Méltó tisztelgés Erkel előtt.

 

Fotó: Gyulai Hírlap Online
Összes cikk - lent (max 996px)
+
+
+
+
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)