Fotó: Pixabay.com
Ha egy gyermek idegrendszere fejletlen, nagyobb eséllyel küzd majd tanulási nehézségekkel. Ha az elemi mozgások, vagy a veleszületett mozgásreflexek kimaradnak, akkor a hozzá tartozó idegrendszeri irányító központok sem fejlődnek ki rendesen. A központi idegrendszer éréséhez fontos, hogy a mozgás szakaszai megvalósuljanak, vagyis a gyermek kússzon, másszon, guruljon, ne álljon fel túl korán. Ha ezek a mozgások nem valósulnak meg, vagy túl korán áll fel a gyermek, és kezd el járni, akkor ez könnyen okozhat tanulási vagy viselkedési nehézségeket.
Kulcsár Mihályné, Panni néni, fejlesztőpedagógusként átdolgozta Carl Henry Delacato mozgásterápiás módszerét, és létrehozta a komplex mozgásterápiás gyakorlatokat. A mozdulatokat végezve a gyermekek újraélhetik a kimaradt mozgásszakaszokat, ami serkenti az idegrendszert, az agyuk pedig újraszerveződik.
A mozgássorozatok elvégzése után javulhat az iskolai teljesítmény, a gyermek mozgása összerendezetté válik, ügyesebb lesz, fejlődik a finommotorika, a nagy mozgás. Javulhat a gyermek figyelme, koncentrációja, térbeli tájékozódása és a viselkedése is. Az óvodai nagycsoportban 5 éves kortól érdemes elvégezni a felmérést, hogy mire iskolába kerül a gyermek, az idegrendszere elég érett legyen hozzá. Ha az iskolai évek alatt merülnek fel nehézségek, ugyanúgy el lehet kezdeni a fejlesztést, sőt felnőttkorban is kifejti a hatását.
A feladatok egyre nehezednek, a fejlesztés addig tart, amíg az idegrendszer kialakítja az új idegpályákat. Ez egyénenként eltér, néhány hónaptól akár több mint egy évig is. A munkához kitartás és türelem kell! Fontos a folyamatos ismétlés, hiszen az új mozgásminták aktiválják a kognitív funkciókat. Ezek a funkciók kapcsolatban vannak a személyiség és az intelligencia kialakulásával.
Fontos a fejlődési szakaszok megélése, ha a gyermek a genetikailag kódolt programot kihagyja, az nagy valószínűséggel tanulási nehézségekkel jár majd.
A gyermek idegrendszeri éretlenségre utaló jelek lehetnek: nem tud váltott lábbal felmenni a lépcsőn; ügyetlen, gyakran megy neki valaminek; nem tud aktívan figyelni akár rövid távon sem; állandóan mozog, hintázik, pörög; nehezen tanul meg kerékpározni; nehezen tanul meg cipőt kötni, vagy begombolni valamit; nehezen tanul meg versikét, mondókát; nem szeret rajzolni; nem szeret könyveket nézegetni; nem tud tájékozódni; nem alakul ki kézdominancia; túl visszahúzódó vagy agresszív a viselkedése; nehezen lett szobatiszta vagy gyakran bepisil.
Figyeljünk oda gyermekeinkre, és segítsük őket a hatékonyabb iskolai felkészülésben. Ne éljék meg kudarcként a tanulást, legyen sikerélményük, segítsük őket vágyaik elérésében.
[A cikk szerzője természetgyógyász fitoterapeuta, fülakupunktúrás addigtológus, mentálhigiénés szakember, kineziológus, okleveles rajzvizsgálati szakértő, komplex mozgásterápia-fejlesztő, tanulási coach. Rendelője címe: 5700 Gyula, Rákóczi u. 31., tel.: 06-20/487-6669.]


























