Fotó: Gyulai Hírlap – Tóth Péter
Povázsai Pál, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. projektiroda-vezetője elmondta, a tegnapi nap folyamán indult el a műszaki átadás-átvételi folyamat, amely körülbelül egy hétig tart, jelenleg az utómunkálatok, területrendezések zajlanak a csomópont környékén.
A NIF Zrt. az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából írt ki pályázatot a körforgalom megvalósítására, amelyre a Délút Építő és Bányászati Zrt.-vel kötöttek szerződést.
Görgényi Ernő polgármester felidézte a körforgalom megvalósításáig vezető hosszú utat. Mint mondta, az első pályázatot még 2010-ben nyújtották be, amelyet 2011-ben pozitívan bíráltak el, az eredeti költségvetés pedig 70 millió forint lett volna, amely 21 millió forintot önkormányzati önerőként kellett volna biztosítani. A pályázatot benyújtásakor már az engedélyes tervek is rendelkezésre álltak.
Hozzátette: a projektet még abban az évben törölték a gazdasági helyzet miatt, azzal az ígérettel, hogy a következő évben talán lesz rá forrás, de nem így történt. Az elkövetkező időkben a városvezető és Kovács József országgyűlési képviselő levélben és személyesen is gyakran egyeztettek a mindenkori közlekedési miniszterrel vagy államtitkárral a beruházás miatt.
2014-ben a Közlekedési Koordinációs Központ kereste fel a városvezetést, hogy erősítsék meg, továbbra is vállalják az önerő biztosítását, amelyet megszavazott a képviselő-testület is, de a pénzügyi helyzet sem abban az évben, sem 2015-ben nem tették lehetővé a munkálatok elindítását, ráadásul időközben az építési engedély is lejárt, amelyet 2016-ban újra engedélyeztetni kellett, majd folytatták a levelezéseket és megbeszéléseket.
Fotó: Gyulai Hírlap – Tóth Péter
A polgármester kiemelte: az áttörést Palkovics László minisztersége hozta el 2020-ban, a vele folytatott egyeztetések után készült el a kormányhatározat, amelynek köszönhetően létrejött a csomópont.
Mint mondta, a teljes beruházási költséget, 288 millió forintot, a magyar kormány biztosította.
Görgényi Ernő arról is beszélt, hogy a kereszteződés az egyik legbalesetveszélyesebb volt a városban. Törökzugban és azt körülvevő kertvárosi részen nagyjából 4 ezer ember él, akik itt közlekedtek a belváros felé, a belvárosból a bölcsődébe, óvodába, iskolába és a háziorvosi centrumba is sokan mentek itt, így folyamatosan nagy volt a forgalom.
Kovács József országgyűlési képviselő örömét fejezte ki a beruházás miatt, gratulált az abban résztvevőknek, majd hozzátette: a közeljövőben ő és a polgármester tárgyalni fognak Lázár János építési és beruházási miniszterrel a gyulai beruházásokról, többek között a vasútállomásról és a belterületi utakról.
Kónya István alpolgármester, a törökzugi városrész önkormányzati képviselője aláhúzta: Törökzug folyamatosan fejlődik. Megújult számos utca, parkolók épültek, megújult a bölcsőde és az óvoda is, valamint folyamatban van az egykori relégyár felújítása, ahová a Gyulakonyha költözik.
Fotó: Gyulai Hírlap – Tóth Péter