Fotó: Gyulai Erkel Ferenc Gimnázium és Kollégium
– Lelkesen vállaltuk a bekapcsolódást az ez évi Pénz7 programjába. A témahétnek a megszervezésével a pénzügyi tudatosság növelését, tanulóink mélyebb pénzügyi ismereteinek bővítését s általában a kamaszkori pénzügyi kultúra alakítását tűztük ki célként. Milyen témák kerültek előtérbe a témahét során?
– A családi költségvetéshez, az adózáshoz, a hitelekhez, az értékpapírokhoz, a számlapénzhez kötődő ismereteket szerettük volna szakemberek előadásaival, konkrét gyakorlati példák elemzésével bővíteni. Ezek részben tanórákon valósultak meg, részben támogatást kaptunk a NAV Békés Megyei Adó- és Vámigazgatósága szakembereitől, akik minden osztályban színvonalas előadással segítették diákjaink tájékoztatását. Ezúton is köszönjük együttműködésüket.
– Iskolai, tanórai kereteken belül előkerülnek ezek a témák a gimnáziumban?
– A pénzügyi tudatosság iskolarendszerű fejlesztésére a földrajz, történelem és az életvitel tantárgyak keretein belül van mód. Azonban a gyakorlati órákon túl a témahét élményszerű foglalkozásokat is lehetővé tesz, az interaktív tanórajelleg felszínre hozza a pénzzel kapcsolatos töredékismereteket, esetleg tévismereteket, és pontosan ezeken az órákon tud mind a pedagógus, mind az előadó, mind a foglalkozásvezető differenciáltan reflektálni a tanulók felmerülő egyedi hozzászólásaira, kérdéseire.
– Ön matematika, földrajz szakos középiskolai tanár. Hogyan látja, van-e mód a pénzzel kapcsolatos ismereteket megtanítani a diákoknak?
– A pénzzel kapcsolatos ügyintézés, a pénz kezelése legjobban akkor fejleszthető, ha a tanulóinkat bevonjuk az ehhez kapcsolódó helyzetek átgondolásába, megértésébe, s személyes vonatkozásban problémamegoldásra késztetjük őket.
Az elektronikus pénzhasználat és az ügyintézés széleskörű ismerete különösen égető szükségszerűség diákjaink számára, ez irányban jelentős iskolai felelősségünk van.
Fontos, hogy a tanórák mellett a témahét keretében intenzíven van esély a pénzkezelés személyes vagy helyzeti mintáinak elemzésére is.