Könnyű örömöt találni a testes amerikai modellben, amelynek az európai legalizációjával nem kell bajlódnia a tulajdonosnak és a márkakereskedőknek sem. Ugyanis ezt a feladatot a kék ovál európai részlege magára vállalta, ráadásul a felénk piacra került új Explorert az európai igényekhez szabták. Így lehetnek eltérések az amerikai kivitel és az EU-s verzió között, az európai javára.
A valódi „benzinvérű” autósok, a gyors és kényelmes járműveket kedvelők ezúttal kivételesen istenítik a szigorodó kibocsátási normákat és a törvényeket hozó politikusokat. Mert az ő „szakértelmüknek” köszönhető, hogy a 825 Nm nyomatékú és 457 lóerős szabadidő-autó az európai utakra kerülhetett.
A Ford Explorer PHEV főbb menetteljesítményei a következők: a 0-ról 100 km/óráig tartó gyorsulási idő kereken 6 másodperc. Az EcoBoost motorral felszerelt, testes luxus suv végsebessége 230 km/óra, miközben maximum 2500 kilós, fékezett utánfutót vontathat.
EcoBoost motor és EcoBoost motor között a jelek szerint akadhatnak különbségek. Érdekes, hogy az alapelvek azonosak: a turbófeltöltés alkalmazása, a hengerűrtartalom csökkentése, ezáltal a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás mérséklése.
Ha az Egyesült Államokban alkalmazzák az EcoBoost elveket, akkor ez úgy néz ki, hogy a háromliteres V6-tal leváltják az öt liter körüli V8-as motorokat. Azért odafigyeltek arra, hogy a motorerő ne vesszen el, és takarékos is legyen az új erőmű: két turbófeltöltőt alkalmaztak.
Hogy felénk is piacképes legyen az 5049 milliméteres, hétüléses autó, kapott egy 100 lóerős villanymotort és egy akkumulátorcsomagot. A benne tárolt elektromos energia 56 kilométeres tiszta üzemet biztosít. Ezzel lehet a belvárosban nulla szennyezéssel közlekedni, és persze jár hozzá a zöld rendszám. A katalógusban pedig jól mutat a 2,9 literes fogyasztás, ami teljesen feltöltött akkumulátort és óvatos gázpedál kezelést feltételez.
Fentebb már meg lett említve, hogy az Explorer tulajdonképpen visszatér Európába. A tavaly debütált hatodik generációs modell került be a hivatalos európai forgalmazásba, így az alkatrészellátásra és a szervizelése sokat egyszerűsödött.
Az Explorer karrierje 1990-ben startolt, a modell a Bronco második verzióját váltotta. A típus neve az F150-es egyik felszereltségi változatából származik.
Az első két generáció az anno a tengerentúl is gyártott Ranger technikáját használta. A motorjai között a kölni V6-os elnevezés nem véletlen, mert meghatározó erőmű volt az Explorerben a Kölnben gyártott V6-os. A 1994-től 2000-ig gyártott második széria jutott el hivatalosan Európába és hozzánk is.
Benedek Attila–Galambos Dániel
www.elektromos-hibrid-autok.hu