A buszmegállókba ragasztott plakátok és a hangosbemondó hirdetéseinek hatására megtelt a gyulavári Bay Zoltán Általános Iskola ebédlője, ahová január 14-én, csütörtökön 17 órai kezdettel lakossági fórumot hirdettek.
Mentek az autóbusz-közlekedésben érintett lakosok, de a Gyulavári részönkormányzat elnöke, képviselője és valamennyi tagja szintén jelen volt. Dr. Perjési Klára polgármester ismertette, hogy a fórumot a lakosság kezdeményezésére hívták össze a 4-es busz menetrendváltozását érintő beadványok hatására.
Elmondta, hogy a tömegközlekedést kevésbé igénybe vevő folyamat az utóbbi hat-hét évre jellemző, amióta az autók száma elszaporodott, míg a munkahelyeké lecsökkent. Az öregedő lakossággal is apadt a buszosok száma, miközben ugyanazt a mennyiségű buszjáratot kell finanszírozni, mint ami még akkor volt, amikor a mai nyugdíjasok dolgoztak, és a munkavállalók, gyerekek, nyugdíjasok aránya egységesebb volt.
Az önkormányzat évek óta kiemelten foglalkozik a 4-es járattal – hangsúlyozta Becsyné dr. Szabó Márta címzetes főjegyző, majd felvázolta a városi közlekedés működését: az önkormányzat a szolgáltatás ellátásának érdekében évi 25 millió Ft-tal támogatja a Volánt, továbbá szociális alapon felvállalta a bérlettámogatást, s a helyi járattól teljesen függetlenül szervezett iskolabusz közlekedtetését is. A Volán tarifadöntései az önkormányzat jóváhagyásával történnek, amit az utazási szokások megváltozása is nagyban befolyásol. Ezeket az összegeket célszerűségi és gazdasági alapokon kell felhasználni, ezért a Volán évente utasszámlálásokat végez, az alapján dönti el a járatszámok csökkentését vagy növelését. Folyamatos egyeztetés során a 4-es járat legutóbbi módosítása, a reggeli 4:20-as busz elhagyása okozta a fórumot kiváltó lakossági panaszokat, aminek hatékony kezelése érdekében vizsgálják meg a valós igényeket. Mert ha a város ilyen szolgáltatást megszervez, az nem egy-két ember problémáját oldja meg, hanem szélesebb rétegét.
A lakosok részéről felmerülő igények között szerepelt a reggeli első, 4:20-as busz visszaállítása a munkába járás és az első budapesti vonatjárat elérése érdekében. Ugyanígy az utolsó vasúti járathoz történő csatlakozás, valamint a fiatalok hazajutását biztosító hétvégi éjszakai járat létesítése, de a délutáni rásegítő járat visszaállításának kérelme sem maradt el. Javaslatként felmerült az egyajtós felszállás megszüntetése, és a téli-nyári menetrend bevezetése is.
A felvetésekre a Körös Volán Rt. képviseletében Gémesi Tibor személyszállítási igazgató válaszolt lelkiismeretesen. Elmondta, hogy az EU óta közszolgáltatói szerződés szerint működnek, nagyban függnek az önkormányzat támogatásától, egy járat havi fenntartása pedig megközelítőleg 100 ezer Ft-ra rúg. A Volán meg tudja valósítani a kéréseket, de mindez többletköltséggel jár. Az egyajtós felszállás megszüntetése ellen bevételkieséssel érvelt, a menetrend időszakiságát pedig az iskolaidőszakhoz kötötte. A reggeli járatot kihasználatlansága miatt szüntették meg, de a napokban már forgalomba állt két új járat, amely a kora délutáni közlekedést segíti. A zsúfoltság további csökkentésére a helyszínen tett ígéretet egy másik délutáni rásegítő járat beállítására áprilisig, annak reményében, hogy azt Gyula Város Képviselő-testülete január 28-i ülésén megszavazza.
Zárásként a polgármester összefoglalta: a hétvégi éjszakai járat létesítésének ügyét költségvetés kérdésében előkészítik; a már működő rásegítő járatok, valamint a reggeli 4-5 óra közötti járat téli időszakos indokoltságát megvizsgálják. Az előterjesztéseket – az ugyancsak jelen lévő – Szalai Györgynek, a gazdasági bizottság elnökének kell véleményeznie.
A találkozást hasznosnak ítélte, mert ezáltal sikerült a jelen helyzetet felmérni, s így tudják azt is, hogy a jövőben mire kell figyelni. Ezután – megragadva az alkalmat – a lakosok egyéb ügyeinek megbeszélésére Makovecz Istvánnal, a Gyulavári Részönkormányzat elnökével és dr. Erdei Zoltán képviselővel közösen állt rendelkezésre.