a megállapodást piskolty tibor és görgényi ernő írták alá
Fotó: Gyulai Hírlap – Tóth Péter
Görgényi Ernő elmondta, hogy a Gyulát és Városerdőt összekötő, közel 5 kilométeres kerékpárút építése és a Temesvári úti, 1,1 kilométeres kerékpárút – a Rulikowski utca és a Fehér-Körös hídja közötti szakasz – felújítása a város által elnyert, TOP-os pályázatból valósulnak meg.
A polgármester kiemelte, hogy a nyílt, tehát bárhonnan érkező vállalkozók által pályázható közbeszerzési eljárást a gyulai Futizo Kft. nyerte el, így ők végezhetik el a kivitelezést.
Hozzátette, hogy hosszú út vezetett odáig, hogy a mai napon alá tudják írni a kivitelezési megállapodást: a pályázat támogatási szerződését 2017 júliusában írták alá, amely után egy hosszadalmas és bonyolult munka következett, hiszen a kerékpárút megépítése több szereplő egyetértését és közreműködését kívánta.
– A kerékpárút vasúti síneket keresztez, tehát átmegy MÁV-területen, átmegy állami tulajdonban lévő úton, végighalad a Kisdelta árvízi szükségtározó töltésén – részletezte Görgényi Ernő és hozzátette, hogy a Fekete-Körös töltéséhez közel megy át az út másik oldalára, ahol magántulajdonú ingatlanokat keresztezett, így a tulajdonosokkal is meg kellett állapodni.
Fotó: Gyulai Hírlap – Tóth Péter
Megtudtuk, hogy a tervek még 2017-ben elkészültek, ezeket azonban véleményeztetni kellett a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kerékpáros Koordinációs Főosztályával, akik átdolgozást kértek a tervekben. Az átdolgozást elvégezték, amely után két szakaszban kellett engedélyeztetni a kerékpárutat, ugyanis a vasúti átkelő és annak ötven méteres körzete külön kategóriába esett.
A városvezető elmondta, hogy az állammal is külön megállapodást kellett kötni, hiszen az ő tulajdonukban van az a töltés, valamint a Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóssággal is egyeztetni kellett arról, hogy milyen műszaki megoldással lehet megépíteni a bicikliutat.
A KÖVIZIG is hozzájárulását adta a projekthez, de ekkor már 2018 júniusa volt. Együttműködést kellett kötni a MÁV Zrt.-vel is a vasút keresztezése miatt, erre idén júliusban került sor.
– Mire mindezeken a bürokratikus akadályokon átverekedtük magunkat, ezután indíthattuk el a nyílt közbeszerzési eljárást, amelyet a Közbeszerzési Felügyeleti Főosztállyal kellett folyamatosan ellenőriztetni. A KFF kiadta a szabályossági tanúsítványt, amelynek megfelelően az önkormányzat közbeszerzési bizottsága eredményt tudott hirdetni – összegezte Görgényi Ernő.
A polgármester elmondta, hogy kivitelezés befejezésének határideje 2019. szeptember 30-a, de bíznak benne, hogy amennyiben az időjárás kedvező lesz, úgy hamarabb a végére érhetnek a munkálatoknak. Hozzátette, hogy a két kerékpárút 535 millió forintba fog kerülni, amely összegből 400 millió forint a pályázati támogatás és 135 millió forint az önerő.
Fotó: Gyulai Hírlap – Tóth Péter
Hangsúlyozta: a költségeket nagymértékben befolyásolta, hogy a töltésen olyan kerékpárutat kell építeni, amely árvízvédelmi helyzet esetén elbírja azokat a munkagépeket, amelyeknek ilyenkor közlekedni kell a töltésen, így az út erős alapot és erős betonszerkezetet kap.
Alt Norbert alpolgármester hozzátette, hogy Békés megyében komoly kerékpáros úthálózat van, így a tervezett kerékpárút egy nagyobb rendszer része lesz. Görgényi Ernő elmondta azt is, hogy a jövő héten kezdődnek a tereprendezési munkák: először a városerdei szakaszon, a Temesvári úton ugyanis csak tavasszal kezdik el a rendezést, hiszen, ha most felbontják az utat, akkor kerékpárosoknak egész télen az úttesten kellene közlekedniük.
A tájékoztató után Görgényi Ernő és Piskolty Tibor aláírták a kivitelezési megállapodást.
Fotó: Gyulai Hírlap – Tóth Péter