Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - A Békés megyei NAV új igazgatója az ügyfélcentirkusságban hisz

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • Mocsár-Pörjés JózsefINTERJÚ • 2016. február 12. 20:00
A Békés megyei NAV új igazgatója az ügyfélcentirkusságban hisz
Dr. Kovács Tamás: a bírságoló jelleg helyett a tájékoztatás és a segítségnyújtás lesz a gyakorlat
Dr. Kovács Tamás gyulai ügyvédet nevezte ki Tállai András, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára, miniszterhelyettese 2016. január 1-jével a Békés megyei NAV élére. A gazdasági szakjogász a Gyulai Hírlapnak azt nyilatkozta, hogy az adóhivatal a jövőben kettős arccal fog rendelkezni. A jogkövető adózóknak nem kell tartaniuk a hatóságtól, mert a bírságoló, szankcionáló jelleg helyett a tájékoztatás és a segítségnyújtás lesz a gyakorlat. A közeljövőben azért fogok dolgozni, hogy a becsületes adózók, vállalkozók ne félve lépjenek be hozzánk, partnerként, segítőként tekintsenek ránk – hangsúlyozta az igazgató.
____Eredeti-kovacs_tamas.jpg

dr. kovács tamás

Fotó: Gyulai Hírlap – M-P. J.

– Eltelt egy hónap, hogy érzi magát a Békés megyei NAV igazgatójaként?

– Több mint tizenöt év ügyvédkedés van mögöttem, ami rengeteg munkával és nagy felelősséggel járt. A kinevezéssel komoly feladatokat kaptam, ezek az eddigiektől eltérően igazgatási, vezetői feladatokat jelentenek. Az elmúlt egy hónap a kollégák és a belső rend megismerésével telt, de már megkezdődött az igazi érdemi munka. A kollégák nyitottan és barátsággal fogadtak. Jól érzem magam, de nem az én közérzetem a fontos, hanem az, hogy ügyfélcentrikusabb NAV működjön a jövőben.

– Azért nem volt ez kis váltás az ön életében, jogi egyetemet végzett, s ahogy tudom, sikeres ügyvédként dolgozott állami kinevezéséig. Miért érezte úgy, hogy mást kell csinálnia? S miért éppen a NAV?

– 1999-ben lettem ügyvédjelölt és 2003-tól ügyvéd, mondhatom, hogy sikeres ügyvédi irodát működtettem. Olyan feladatokat kaptam, amivel beleláttam a büntetőjog, a polgári jog és az adójog területeibe. Ügyvédként több szervezetet sikerült felépíteni, másoddiplomám társasági, gazdasági jog, így számos eljárásban képviseltem adózókat a NAV, illetve jogelődje, az APEH előtt. Az ügyvédkedés mellett 2008 óta az Igazságügyi Minisztérium jogi szakvizsgabizottságában szakvizsgáztattam a jövő jogászait. A szervezetépítésben szerzett tapasztalataimat szerettem volna szélesebb körben kihasználni. Az adóhatóság és az adórendszer átalakításánál ez éppen kapóra jött. Szerintem mindenki érezte a szervezeten kívül és belül is, hogy ez a nagy rendszer megérett az átalakításra.

 – Beszéljünk a NAV-ról és az ön munkájáról. Milyennek látja az adóhatóság megítélését Békés megyében? 

– Vannak olyan területek, ahol évek óta ügyfélcentrikus a munkavégzés, az ügyfélszolgálatainkon készséges dolgozóink segítenek az adózóknak eligazodni az adószabályok között. Vannak olyan területek is, ahol az ügyfélcentrikusság más módon valósítható meg. Az ellenőrzéseknél nagyon sok múlik azon, hogy az adóhatóságot képviselő szakember megfelelő módon és hangnemben kommunikáljon az adózóval és a vizsgálatba bevont személyekkel. Az utóbbi években sok alapos és alaptalan kritikát kapott a NAV. Az egyik fő feladatunk felmérni, hogy mi az alapos kritika, majd alakítsunk a saját gyakorlatunkon. Az alaptalan kritikákkal szemben azonban meg kell védjük a hatóságot. Az adóhatóság kétszintűvé válásával közvetlen kapcsolatban vagyunk a központi irányításon keresztül a Nemzetgazdasági Minisztériummal. Európa több államában is valamelyik minisztérium irányítja az adóhatóságot, ez nem újdonság.

– A kinevezéséhez volt-e köze annak, hogy édesapja aktív politikai szereplő? 

– Édesapám politikai szerepvállalása az elmúlt évek alatt nemhogy előnyt, hanem egyes esetekben kifejezett hátrányt jelentett a munkám során. Egy igazgatóság vezetőjének kiválasztásánál nem lehet olyan szempontot figyelembe venni, hogy kinek kik a szülei. Ezen pozíció olyan fokú koncentrációt és felelősséget igényel, hogy nem lehet nem szakembert ide ültetni. Mind a 2016. január 1-je előtti, mind pedig az ezutáni jogszabályok alapján van megfelelő végzettségem a kinevezéshez. A törvényi követelményeken felül szakirányú szakjogász képzettséggel is rendelkezem. Ezen felül kilencedik éve, hogy kineveztek az Igazságügyi Minisztérium jogi szakvizsgáztatójává. Ennek ellenére én azt mondom, hogy nem az számít, hogy kinek hány diplomája vagy papírja van a végzettségéről, hanem az, hogy szakmai és emberi tulajdonságai alapján képes-e az ember az adott feladatot elvégezni. Összefoglalva azt mondhatom, hogy a kinevezésemhez nem volt köze édesapám közéleti tevékenységének.

– Hányan dolgoznak az ön irányítása alatt? Hogyan fogadták önt?

– Az engedélyezett létszámunk jelenleg 449 fő. Kicsit belsősként is érkeztem ide, mert számos ügyben képviseltem adózókat az adóhatóságnál, valamint sok belső kollégát már korábban személyesen is ismertem. Összességében pozitív fogadtatásban volt részem.

– Milyennek látja belülről az adóhatóságot?

– Mivel én kicsit kívülről is beleláttam a működésbe, elmondhatom, hogy nagyjából azt tapasztaltam, amire számítottam. Rengeteg szabályzatnak és követelménynek kell megfelelnünk nap mint nap. A külső megítélés akkor fog változni, ha a szervezeten belül is változások lesznek. Az itt dolgozók nyitottak a változásokra, mert ez az ő életüket is pozitívan befolyásolhatja.  

– Nem titok, hogy ön Gyulán él, s január 1-jétől azon gyulaiak egyike, akik Csabára járnak át dolgozni. Hogyan telik egy munkanapja NAV-igazgatóként?

– A januári hónap egyeztetések, konferenciák és találkozókkal telt. Most kezdődik a célok megvalósítása. Ugyanúgy élek, mint eddig is, gyermekeimet iskolába viszem, és egész nap az új munkahelyemen vagy szakmai egyeztetéseken, találkozókon vagyok.

– Véleménye szerint valóban csökkenhet a bürokrácia, és felgyorsulhat az ügyintézés a NAV-ot érintő szervezeti struktúraváltással?

– Csökkennie kell, ez az egyik fő célja a változásoknak. A kétszintűvé válással több ügyben is hozhatnak önállóan döntést a megyei igazgatóságok, így fel kell gyorsulnia az ügyintézésnek, mert nem kell egyeztetni egy korábban meglévő regionális szinttel. Ügyfélcentrikusság, szabályok egyszerűsítése, bürokrácia csökkentése, ezek a fő célok. A jogszabályokat következetesen alkalmazzuk minden megyében, minden helyen. Kiemelten kell figyelnünk az országos és európai joggyakorlat alakulását, mert ez a mi ügyeinkre és jogorvoslatainkra is közvetlen hatással van. Gondoljon csak a közigazgatás átalakítására, ma már a kormányablakoknál sokkal könnyebben, gördülékenyebben tudnak ügyeket intézni, nem lesz ez másként az adóhatóságnál sem.

– Akkor van remény arra, hogy az állampolgárok meglátják végre az adóhivatal szolgáltató arcát?

– Az adóhivatal a jövőben kettős arccal fog rendelkezni. A lényeg, hogy a jogkövető, kellő információval nem rendelkező vagy tévedő adózóknak nem kell tartaniuk a hatóságtól, mert a bírságoló, szankcionáló jelleg helyett a tájékoztatás és a segítségnyújtás lesz a gyakorlat. Ehhez természetesen rengeteg jogszabályváltozásra lesz szükség, azonban a jogszabályok módosításán felül hozzáállásban és mentalitásban is kell változni. Ahhoz, hogy az adózók és az adóhatóság között jobb, bizalmasabb kapcsolat alakuljon ki, mindkét részről nyitottságra van szükség.

– Békés megyében milyen az adómorál?

– Békés megye nem mondható gazdaságilag erős megyének, az adómorál átlagosnak tekinthető.

– Lapunkban is beszámoltunk arról az adóklubról, amit a NAV működtet. Ez már azt jelzi, hogy tényleg új szelek fújnak? Bízhatunk abban, hogy előtérbe kerül a hatósági tájékoztatás, s mondjuk nem az azonnali adóbüntetés lesz a cél.

– Az adóklub előadássorozat hosszú évekre nyúlik vissza, régóta segíti az adóhatóság az adózókat, könyvelőket. A lényeg, hogy felkészítsük az adózókat és a leendő adózókat arra, hogy mik a főbb szabályok, elvárások. Ahogyan az egészségügyben, így itt is a prevenció, a megelőzés az elsődleges cél. Az adózóknak is követniük kell legalább alapszinten, hogy milyen adókövetelményeket támaszt az állam. Egy vezető tisztségviselőnek nem kell elmélyült adójogi ismerettel rendelkeznie, ezért van a könyvelő, azonban meg kell értenie a könyvelő által elmondottakat, mert a döntéseket jó esetben nem a könyvelőnek, hanem a vezetőnek kell meghoznia.

– Az elmúlt években – fogalmazzunk úgy – igencsak furcsa adóellenőrzési technikákat alkalmazott a Békés megyei adóhatóság. El kell ismerni, hogy ezek az akciók eredményesek voltak, illetve a sajtóban is előszeretettel szellőztették meg ezeket a vicces eseteket. Maradnak az ilyen „kirakat-ellenőrzések”?

– Az ellenőrzési tevékenység összetett. A rendszeres ellenőrzéseken kívül vannak olyan jellegű eljárások, ahol az adóelkerülés felderítése a cél, itt a hatóságnak vannak törvényi kötelezettségei. Nem megtéveszteni vagy kijátszani próbáljuk az adózókat, hanem feltárni a tömeges adóelkerülést. Ez minden tisztességes ember érdeke, ugyanis a költségvetés csaknem teljes egészét az adóhatóság biztosítja, így nem lehet a rendszeres adóelkerülést elfogadni. Az adóhatóság eddig is a valódi adóelkerülőkre koncentrált, amit ezután még jobban megpróbál fokozni, de természetesen – a korábban említett okokból – megmaradnak a mindennapi életből kiragadott ellenőrzések is. Mivel az adóelkerülés is meglehetősen kreatív, az adóelkerülés felderítésének is kreatív eszközöket kell alkalmaznia.

– Jó lenne megélni azt, hogy adót fizetni jó és kellemes érzés legyen. Nyilván ez nem az ön munkáján fog múlni. Adófizetőként azonban senki nem nézi jó szemmel az adóelkerülőket. Mit üzen azoknak, akik megpróbálják kijátszani az adóhatóságot?

– Nem csak rajtam, de az én munkámon is fog múlni, hogy bizalommal forduljanak az adózók felénk. A közeljövőben azért fogok dolgozni, hogy a becsületes adózók, vállalkozók ne félve lépjenek be hozzánk, partnerként, segítőként tekintsenek ránk. Az adóelkerülésnek természetesen sok formája van. A piacon nyugtát nem adó termelő néni és a 20-30 millió forint értékű gépkocsival rendelkező „munkanélküli” nem ugyanaz a kategória. Mindenkinek adóznia kell, de az első alkalommal hibázók, tévedőknek nem kell egyből súlyos büntetésre számítania.

Összes cikk - lent (max 996px)
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)