Köznevelési kerekasztalt hívott össze Gyula Város Önkormányzata december 3-án a gyulai városháza dísztermében. A gyulai képviselő-testület a közelmúltban konszenzussal döntött a kerekasztal létrehozásáról, melynek legfőbb célja a gyulai oktatási-nevelési intézmények közötti kapcsolat megerősítése. Az első találkozó egyik kiemelt napirendi pontjához érve a jelenlévők egyezségre jutottak abban is, hogy a továbbiakban két külön munkacsoportban folytatják majd e tevékenységet.
- A gyulai gyermekek állami fenntartású, vagy nemzetiségi önkormányzat által fenntartott – esetleg részben egyházi támogatást élvező – oktatási intézetekben tanulnak. Ennek köszönhetően városunk oktatási rendszere igen sokszínű és széttagolt. Elsősorban ezért gondoltuk úgy, hogy egy intézményes keret létrehozásával lehetőséget kell teremtenünk az együttműködésre. A kezdeményezés lényege, hogy rendszeres találkozók keretében, valamennyi gyulai oktatási intézmény vezetőjével közösen beszéljünk arról, hogyan tehetjük még értékesebbé, még fejleszthetőbbé a gyulai köznevelést – tájékoztatta a Gyulai Hírlapot Kónya István alpolgármester.
Kónya István kiemelte, nem titkolt törekvésük az sem, hogy a tárgyalások során megszülető megállapodások, döntések révén megakadályozzák, vagy csökkentsék annak lehetőségét, hogy a diákok Gyuláról más településekre járjanak tanulni. Az alpolgármester hozzátette, mindehhez természetesen szükség van arra is, hogy olyan kínálatot tudjanak felmutatni, amiért szívesen maradnak a városban a fiatalok.
- Számos igényt, kérést megfogalmaztak már az iskolavezetők, hiszen korábban kiküldtünk egy e-mailt, amiben arra kértük őket, hogy írják meg javaslataikat, vagyis azt, hogy milyen témákkal kellene foglalkoznunk, mik azok a kérdések, amelyekről mindenképpen beszélnünk kell. Ezek között olyan ügykörök szerepelnek, mint például az EU-s pályázatokkal kapcsolatos szakmai segítségnyújtás. Az a fő, hogy ne csak akkor kerüljön egy probléma a testület elé, amikor már szinte tűzoltás jelleggel kell intézkedni, hanem havi rendszerességgel találkozzunk és munkálkodjunk együtt, hiszen sokkal könnyebb így megoldásokat keresni és találni az esetlegesen felmerülő gondokra – közölte lapunkkal Kónya István.
A Gyulai Hírlapnak dr. Görgényi Ernő polgármester elmondta, szükségszerűnek tartja, hogy a gyulai oktatási-nevelési intézetek vezetői intézményes keretek között dolgozhassanak együtt, hiszen a tárgyalások és a közös munka révén szorosabb kapcsolat alakulhat ki az egyes gyulai intézmények között, így pedig városunk oktatási rendszerének széttagoltsága is mérséklődhet.
- Az oktatási rendszer meglehetősen széttagolt, azonban egy közös pontja mindegyik intézménynek van, mégpedig a gyulai gyermekek. Az ő és családjaik érdekét kell, hogy szolgálja valamennyi intézmény működése. Ezért aztán mindannyiunk felelőssége, hogy a magunk területén mindent megtegyünk annak érdekében, hogy a lehető legjobban működjenek az oktatási-nevelési intézmények. Ezért tartom fontosnak, hogy legyen egy olyan intézményes keret, amelyben együtt dolgozunk, rendszeresen találkozunk és konzultálunk egymással, megosztjuk a problémákat és megtesszük egymás felé a szükséges javaslatokat – fejtette ki véleményét lapunknak a városvezető.
Az első köznevelési kerekasztal ülésén dr. Görgényi Ernő köszöntötte a jelenlévőket. Bevezetőjében azokra a leglényegesebb tényezőkre igyekezett rávilágítani, melyek indokolttá tették a köznevelési kerekasztal létrehozását.
- Ebben a színes szerkezetben nem engedhetjük meg azt, hogy bármilyen nemes cél, jó érdek elvesszen, és nem várhatjuk azt – az állam által átvett feladatok tekintetében sem – hogy felülről oldják meg a problémát. Úgy gondolom, hogy valamennyiünknek megvan a magunk felelőssége abban, hogy megtegyük a szükséges kezdeményezéseket a saját területünkön. Ez egy stratégiai kérdés ebben a városban, hiszen Gyula – bizonyos értelemben – iskolavárosnak is minősíthető. Méretéhez képest – mind az intézmények, mind a tanulók létszámát tekintve – igen jelentős településnek számítunk a megyében. Ráadásul a gyulai oktatási-nevelési intézmények tradíciói és színvonala mind olyan, amelyre valamennyien büszkék lehetünk – kezdte bevezetőjét dr. Görgényi Ernő.
A városvezető a továbbiakban arról beszélt, mennyire fontosnak tartja, hogy a gyulai bölcsődék és óvodák, az óvodák és általános iskolák, valamint az elemi iskolák és középiskolák között egy egészségesen szoros kapcsolat jöjjön létre, amely a gyermekek továbbtanulását, pályájuk folytatását is megkönnyítheti. Ennek érekében elengedhetetlen, hogy a szükséges pedagógiai program összehangolások, egyeztetések, és az információ-átadások megtörténjenek.
Dr. Görgényi Ernő elmondta, az önkormányzat mindig figyelmet fordított arra is, hogy a helyi értékek, helytörténeti ismeretek oktatása szerepeljen az egyes intézmények pedagógiai programjaiban. A polgármester kiemelte, szeretné, ha e téren változatlan maradna az általános oktatási koncepció.
- A harmadik fontos dimenzió a fejlesztések kérdése. Az elkövetkezendő években több komoly felújítást igyekszünk megvalósítani – oktatás szakmai szempontok figyelembevételével. Szeretnénk a Bay iskolának a Széchényi utcai óvodával együtt megtervezett felújítását és bővítését, a Dürer Albert Általános Iskola renoválását és a Lila iskola korszerűsítését is elvégezni. Hiszünk abban, hogy az, hogy mennyire vonzó egy iskola épülete, infrastruktúrája, nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a szülők mennyire tartják Gyulán a gyermekeket – hangzott el dr. Görgényi Ernő bevezetőjében.
A városvezető szavai után Dóczi Józsefné, a Békés Megyei Pedagógiai Szakszolgálat mb. tagintézmény-vezetője tartott prezentációt az elmúlt években történt, közoktatást érintő jogszabályi változtatásokról, majd a résztvevők - közös munkájuk hatékonyságának növelése érdekében - két munkacsoportot alakítottak ki. Az egyiket a bölcsődék és óvodák vezetői, a másikat pedig az általános és középiskolai képviselők alkotják majd. A jövőben a két munkacsoport havi rendszerességgel, külön ülésezik majd, így tárgyalásaik során csak az adott oktatási szintet érintő, speciális kérdésekre fókuszálhatnak. A bölcsiket és ovikat képviselő testület még idén megtartja első találkozóját, az elemi és középiskolák munkacsoportja viszont a 2015-ös év első heteiben rendez majd hasonló megbeszélést. Kónya István alpolgármester lapunknak elmondta, az előbbiek mellett ad hoc csoportokat is összehívnak majd, melyekben az óvodák és az elemi iskolák képviselői konzultálhatnak egymással. Erre leginkább a beiskolázási időszak előtt lesz lehetőség.



























