
A Békés megye egyik legnagyobb összköltségvetésű vízgazdálkodási célú projekt kivitelezési szerződését írták alá ma a Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság épületében. Az igazgatóság a Mályvádi árvízi szükségtározó fejlesztése című pályázatára 7 milliárd 445 millió 927 ezer 328 forint, 100%-os intenzitású támogatást nyert el. Az aláírást követő 15 napon belül a kivitelező Duna Aszfalt Kft. a Békés- Drén Kft. és a Hazai Építőgép Társulás Kft.
A Körös-vidéki Vízügy Igazgatóság igazgatója Bak Sándor, valamint a győztes pályázó a DHB Közös Ajánlattevő konzorcium (Duna Aszfalt Kft., a Hazai Építőgép Társulás Kft. és a Békés- Drén Kft.) között megszületett szerződés a Gyula és Sarkad tágabb térségében élők árvízvédelmi biztonságának javulását szolgálja.
- A beruházás 2013 májusában kezdődik, és 2015 nyarán fejeződik be. A munkálatok keretében az árvizek magasságának csökkentését szolgáló két létesítmény megépítése mellett töltésmagasítást és kiszolgáló építmények létesítését végzik el a kivitelezés során. A projekt célja az árvízi biztonság növelése és az árvízi kockázatok csökkentése a Fekete-Körös bal partján fekvő, 75 millió m3 kapacitású Mályvádi árvízvédelmi szükségtározó meglévő megnyitási helyének korszerűsítése, egy új felső megnyitási hely kialakítása, valamint a két megnyitási hely közötti töltésmagasítás által – mondta Bak Sándor.
A 75 millió m3 kapacitású Mályvádi árvízvédelmi szükségtározó jelenleg robbantásos, beton küszöbű megnyitási hellyel rendelkezik. Ez a megnyitási mód rendkívül időigényes és bizonytalan eredményességű, és csak egyszeri tározónyitást tesz lehetővé. A 100 m hosszú műszaki biztosítással izolált töltésszakasz elrobbantását követően pedig nem szabályozható a kiömlő víz mennyisége.
A Fekete-Körös bal parti töltése az érvényes műszaki előírások szerint magassági értelemben nem kellően kiépített. „Önműködő” tározónyitással a megnyitási hely felett érdemi vízszint csökkenés legfeljebb 5-6 km távolságig jelentkezik, vagyis még az országhatár előtt elenyészik.
A kivitelezés során a meglévő megnyitási helyet olyan árvízbeeresztő műtárgy kialakításával korszerűsítik, mely által biztosítottá válik a tározó szabályozott, gyors és biztonságos töltése, a tározó megnyitásához szükséges időelőny lecsökken és a túltöltődés veszélye megszűnik. Felső megnyitási hely épül ki, annak érdekében, hogy a Fekete-Körös teljes hazai szakaszán a tározóhatással csökkentett árvízi vízhozam vonuljon le és az árvízbiztonság javuljon. Fekete-Körös bal parti, tározón belüli töltésszakaszának előírt szintre történő magasítása úgynevezett sapkázása is megvalósul az alsó megnyitási hely optimális időpontban történő megnyitása és a hatékonyabb árvízcsúcs csökkentés elérése végett. Nagy teherbírású burkolt út épül az Anti gátőrházhoz, valamint a tervezett felső megnyitási helyhez, mely annak működtetése, karbantartása miatt szükséges. Ultrahangos vízhozammérő helyek épülnek az alsó és felső megnyitási helyeknél. Megvalósul továbbá az üzemirányítási központoknak a rekonstrukciója is.
