
A legtöbben talán az „Esőember” című Oscar-díjas amerikai filmből hallhattak az autizmusról, ezért sok a tévhit is ezzel kapcsolatban. A Gyula TV Sorsforduló című műsorában e témával foglalkozik.
A Harruckern János Gyulai Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézet és Diákotthonban 2001 óta látnak el ilyen speciális betegségben szenvedő gyerekeket. Velük 4 általános iskolai, egy óvodai és egy szakképzős csoportban foglalkoznak. Az intézményben a tanulásban és értelmileg akadályozott, súlyosan-halmozottan sérült, valamint autizmussal élő gyermekek nevelése-oktatása folyik.
2001-ben két csoporttal működött az autista ház, de jelenleg a megnövekedett gyermeklétszám miatt ötvenen veszik igénybe az itt nyújtott speciális szolgáltatásokat. A betegség egy idegi fejlődési rendellenesség, ami csökkent mértékű társadalmi kapcsolatokban, kommunikációs képességekben, abnormális viselkedési és érdeklődési mintázatokban nyilvánul meg. Bár a rendellenesség eredete ismeretlen, a genetikai tényezők fontosnak tűnnek. Okait jelenleg is kutatják.
– A betegségnek többféle megnyilvánulása is van, nem csak egyféleképpen lehet megközelíteni – mondta Nagy Zita pedagógus. – Az autizmust három nagy csoportba lehet osztani, ezek a kommunikációs, a szociális zavar, illetve a rugalmas gondolkodásban tapasztalható hiányosságok. Az intézményben megtalálható a gyerekek közt a legenyhébbtől a legsúlyosabb szintű autistáig. A helyzetet nehezíti, hogy néhányan közülük középsúlyos értelmi fogyatékosok is – fogalmazott a pedagógus. Nagyon fontos, hogy a kis lakóknak mindig kell egy előre meghatározott napirend, amely szerint végzik mindennapi feladataikat. Ez az a napi rutin, melytől nagyon nehezen térnek el.
Szolnokiné Dandé Andrea gyógypedagógus az úgynevezett „babzsákos” foglalkozás rejtelmeibe avatta be a stábot, ami egy szociális és fejlesztő program. Ennek során a gyermek a neki odadobott babzsákot elkapja, elmondja a nevét, válaszol különböző kérdésekre, tehát létrejön egy interakció a sérült gyermek és a gyógypedagógus között, ami nagyon sokat segít a szociális viselkedési formák elsajátításában.
– A gyógypedagógiai intézetben dolgozók részéről nagyon speciális munkavégzést igényel, melyhez komoly toleranciakészség és empátia szükséges – fogalmazott Kiliánné Sztanovcsák Angéla, az intézményegység helyettes vezetője, aki hangsúlyozta, az elmúlt tíz év tapasztalatát hasznosítva végzik mindennapi feladataikat, bízva abban, hogy legjobb tudásukat adva segítsék ezeket a gyerekeket, hogy felnőtt korukban a lehetőségekhez mérten tudjanak beilleszkedni a manapság nem mindig toleráns társadalomba. A kis „esőemberek” belső világa tehát sokak számára furcsa, de ha ezzel a kis összeállítással sikerült egy kicsit közelebb vinni a nézőket hozzájuk, már megérte a fáradozást, hiszen ne feledjék: „Az élet egyik legszebb jutalma, hogy miközben az ember másokon segít, egyben önmagán is segít.”