Közmeghallgatást tartott Gyula Város Képviselő-testülete, melynek fő témája városunk közlekedési koncepciójának lakossági véleményezése, illetve Gyula közbiztonsági helyzete volt. A helyi közlekedési koncepció kidolgozása a befejezéséhez közeledik. Kiss Károly, a Főmterv vezető tervezője és Rajniczer József, a Kövite-Plusz Kft. eddigi munkáját ismertette.
A tájékoztatóból kiderült, hogy jelenleg a városunkban csak jelzőtáblával szabályozott útkereszteződések vannak, jobbkéz-szabályos nincs, ami az európai trenddel ellentétes. A város gerincúthálózata pontatlanul van kijelölve, kevés a főútvonaltábla, pedig ezekkel lehet közlekedési hierarchiát kialakítani. Javasolják, hogy a város belső magjának tehermentesítése érdekében körutakat alakítsanak ki. Olyan kerékpárút-hálózatot kell létrehozni, amely kielégíti a lakossági igényeket, illetve a gyalogosforgalom élvezzen előnyt a belvárosban. Parkolólétesítményeket, garázsokat javasolnak építeni a várat övező parkterület két végén, a kórház területén, a piacnál, belvárosban a hátsó kertekhez, valamint az önkormányzat telkére, ha ezek megvalósulnak, a közterületi parkolást minimalizálni lehetne, a várkert környéke a gyalogosoké és bicikliseké lehetne. A Kövite-Plusz Kft. képviselője elmondta, két Béke sugárúti körforgalom, valamint két útépítés tervét készítették el (a Henyei és a Dobozi út között a Csíkoséri soron, valamint a Nagyváradi–Madách–Sarkadi út csomópontjától a Szélső utcáig).
Gyula város közbiztonsági helyzetről dr. Tábi Tibor gyulai rendőrkapitány számolt be. 2009-ben összesen 198 közlekedési balesetről szereztek tudomást, idén az év első tíz hónapja alatt 150 közlekedési baleset történt városunkban. Tavaly 78 sérüléses balesetből 6 halálos kimenetelű volt, 29 súlyos sérüléssel járt, és 43 könnyű sérüléses volt. Ez év első 10 hónapjában 3 halálos baleset, 20 súlyos sérüléses baleset, 34 könnyű sérüléses baleset történt. Baleseti okokat figyelembe véve vezetői figyelmetlenség 40 esetben volt, ezt 34 esetben az elsőbbségi jog megsértése követi.
Dr. Tábi Tibor javasolta, hogy a forgalomszervezésnél az egyirányú utak kereszteződésénél a jobbkéz-szabály bevezetését fontolják meg a kerékpárosok miatt. Szükség lesz a forgalomban résztvevők KRESZ-tudásának fejlesztésére, mert az idősebbek nem ismerik a jobbkéz-szabályt, míg a táblákra jobban tudnak reagálni. Balesetet okozók között a gépjárművezetők állnak első helyen, utána következnek a tehergépjárművek. A balesetek harmadában érintettek a kerékpárosok, sérüléses balesetek több mint a felében kerékpáros érintett. A baleseti rangsorokban szóba kerül az ittasság, bár Gyulán jók az eredmények. Tavaly 10,5% volt az ittassági részarány, idén 8%. Emellett nagy számnak számít, hogy a 20 ezer szondázásból 807 pozitív lett, az ittasan járművel közlekedők jelentős része kerékpáros. 2009-ben 1345 bűncselekmény történt, idén eddig 800. Vagyon elleni bűncselekmény a legtöbb. Elmúlt évben egy emberölés történt, idén egy emberölési kísérlet. Testi sértések száma nem változott, közrend elleni bűncselekmény kicsit nőtt. Tavaly és idén a belvárossal több probléma volt, a szórakozóhelyek hangosak, a fiatalok hétvégeken diszkó után csapatosan vonulnak, hangoskodnak. A randalírozás megfékezése érdekében a belvárosban a gyalogos járőrszolgálatot növelték. Jövőre is fokozott lesz az ellenőrzés, térfigyelő kamerák kihelyezése javít a helyzeten.
Első lakossági hozzászóló Cs. Szabó András volt. Kérte, hogy a Part utca egyirányú szakaszán biztosítsák a kerékpárosok szembejövő forgalmát is. Ajánlja, hogy a keskeny Pfiffner Paulina és a Kodály Zoltán utcákat ellentétes irányba egyirányúsítsák.
Petrovácz József az Eminescu utca rossz, helyenként életveszélyes állapotára hívta fel a figyelmet. A Pomucz tér rendezetlen, a tér egyik vége nincs kerítéssel leválasztva az ingatlanoktól, nem meghatározható, honnantól a tulajdonosé a terület. Az Eminescu–Vár utca sarkán egykori iskolaépület, nincs ablaka, legalább be kéne deszkázni, mert oda valakik bemászkálnak, sokszor zseblámpafények villannak fel. Az Ernyő utcára, Sáros utcára és Pomucz térre 7 méteres út megépítése indokolt lenne.
Koppányi György azt kérdezte meg, hogy miért a lakosságnak kell a csapadékvíz-elvezető árkot kitakarítani. Nem tartja helyesnek az eljárást, idős kispénzű emberek laknak ott, nincs módjuk árkot lapátolni. A Közüzemi Kft. adjon tájékoztatást, hogy mekkora a fenékszint és a lejtés. Ahol le van fedve az árok, ki ellenőrzi és takarítja a csöveket?
Bíró Ferenc szomszédja kérését tolmácsolta: Farkas Károly kéri, hogy rendőrfelügyelet legyen a Dürer iskola körül, drog került egy gyerekhez. Temesvári útra sebességkorlátozást kér. Bíró Ferenc tanácsolta, hogy a Harruckern iskola előtt az elöregedett akácfákat cseréljék le gömbkőrisre. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a Dürer iskola előtt rossz a járda, és a vízelvezetésre nincs mód, áll a víz mindig.
Kovács Ágnes belvárosi lakos újra a belvárosi randalírozás meggátlására kérte a városvezetést, hogy jövő nyáron ne legyen olyan probléma, mint idén.
Ritók Lajos véleménye szerint a tehergépjárműveket, kamionokat, amelyek a városban vesztegelnek például kamionstop miatt, nem bírságolni kéne, hanem felhívni a figyelmüket arra, hogy Bicerén nemzetközileg elismert kamionparkoló van.
A lakossági felvetésekre Béres István városi főépítész elmondta, hogy a Part utca esetében a kétirányú kerékpáros-közlekedés lehetőségét vizsgálják. Az Eminescu utca felújítási terve elkészült, az önkormányzat pályázata azonban nem nyert. A Pomucz tér rendezésére a tervek elkészültek. A Temesvári úti forgalom sebességkorlátozását megvizsgálják.
Kneifel Ferenc, a Gyulai Közüzemi Kft. igazgatója kifejtette, hogy Gyulán egy nagyobb esőzés után kritikus helyzet alakul ki, ezért fontos az árkok tisztán tartása. Városi rendelet szabályozza, hogy a lakosoknak kell az árkokat gondozni. Ha a rendelet túl szigorú vagy helytelen, akkor a képviselő-testületnek kell átgondolni azt.
Tábi Tibor megígérte, hogy Farkas Károly jelzését ellenőrzik. Kovács Ágnes felvetésére elmondta, hogy mindent megtesz a szakhatóság és a rendőrség annak érdekében, hogy az éjszakai randalírozások megszűnjenek a belvárosban.

























