Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - A 21. századi oktatás Gyulán van

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • Szávai Krisztina • HÍREK • 2009. június 16. 06:41
A 21. századi oktatás Gyulán van
Domokos László: Csak meghajolni tudok az önök munkája előtt
A 21. századi oktatás Gyulán van. Fotó: Gyulai Hírlap Online

Két esztendő munkája zárult ünnepi pillanatokkal a Harruckern János Közoktatási Intézmény életében. Az iskola a Karácsonyi utcában lévő, felnőttképzési központként működő oktatási épületét kívülről-belülről megújította, hogy minden tekintetben megfeleljen a 21. század oktatással szemben támasztott követelményeinek. A szépült, gazdagodott épületet és az ünnepet különlegessé teszi, hogy a Békés Megyei Önkormányzat által finanszírozott, 64 millió forint összegű beruházás értékének felét a tanulók, a szakoktatók, a tanárok és nem utolsó sorban az intézmény vezetése hozta létre összefogással, közös munkával.  

A Harruckern János Közoktatási Intézmény 2007-ben jött létre, és már meg sem tudom számolni, hányadik alkalom az iskola életében, hogy egy beruházás átadásán vagyunk jelen – kezdte ünnepi köszöntőjét Zámbó András igazgató. Felnőttképzési Központunk felújítására, korszerűsítésére a megyei önkormányzat 30 millió forintot biztosított, a beruházás értéke azonban több mint kétszerese ennek az összegnek. Intézményünknek csak a dologi kiadások finanszírozására van szüksége ilyen jellegű beruházások esetén, a munkát diákjaink végzik mestereink, tanáraink szakmai vezetése mellett. Tanulóink aktív közreműködésével tudunk olyan értékeket teremteni, amivel nem sok intézmény büszkélkedhet – emelte ki az igazgató. Most itt állhatunk az intézmény épülete mellett, melyet tanulóink és munkatársaink munkája által teljesen befejeztük.

A megújult oktatási központban 17-ről 22-re bővült a tantermek száma. Az épület befogadóképességének növekedésére szükség van, hiszen az iskola Szent István úti épületegységében történő milliárdos beruházások miatt a korábbi 350 tanuló helyett szeptembertől 450-en tanulnak majd e falak között. Az épület nyílászáróit az asztalos tanulók készítették, mellettük a festő, a burkoló, a villanyszerelő diákok tevékenykedtek saját területükön. A teljes épületgépészeti felújítás eredménye is a tanoncok keze munkáját dicséri.

– Hálával tartozunk tanulóinknak – hangsúlyozta Zámbó András, akik elmondhatják, hogy szakmai munkát végeztek iskolánkban, hiszen a színvonalas szakmai képzéshez ilyen komoly feladatok is szükségesek. És olyan csapatmunka, amelyre képesek vagyunk. Büszke vagyok arra, hogy a munkatársaink mindezt vállalják.

 * * *

 – Csak meghajolni tudok az önök munkája előtt – mondta el Domokos László, a Békés Megyei Közgyűlés elnöke az átadó ünnepségen, példaértékűnek nevezve azt a hozzáállást, azt az együttműködést, amiből olyan alkotás született, mellyel mindenki csak gyarapodik. Az elmúlt két év munkájának eredménye a megújult épület, és egyben kézzel fogható bizonyítéka annak, lehet úgy tanulni, hogy belőle érték is képződjön. A tanulás és a való élet közötti éles határvonal megszűnik, folytatta Domokos László, mert aki ezen a kivitelezésen dolgozott, ha végez középiskolai tanulmányaival, nem áll majd tőle távol bármilyen más, hasonló beruházásban való közreműködés.

A Felnőttképzési Központ átadása kapcsán Domokos László kiemelte a felnőttképzésnek a mai oktatási rendszerben való hangsúlyos szerepét, hiszen a gazdaság és a belőle következő munkaerő-piaci helyzet folytonos megújulást, váltást, új ismeretek megszerzését kívánja el a társadalomtól.  – Egy középfokú oktatási intézmény, amely nappali tagozaton, magas színvonalon ad szakmát tanulói kezébe, és segítő őket, hogy minél hamarabb el tudjanak helyezkedni a végzettek, annak nagyon fontos, immanens része a felnőttoktatás. A képzéseken résztvevő felnőttek, akik sok esetben fizetnek is, valóban tanulni akarnak, olyan tudáshoz akarnak jutni, amit azonnal használni is tudnak. Az oktatók saját tudásának pedig folyamatosan alkalmazkodnia kell a változó technikai, technológiai feltételekhez és társadalmi környezethez. És az a tanár, aki a felnőttoktatásban sikeres, a nappali oktatásban is többet tud nyújtani.

Domokos László a szakképzés jelen helyzetéről, szerepéről és céljáról is beszélt.  – A mai oktatási rendszernek mindent meg kell tennie azért, hogy aki nem tanul tovább a felsőoktatásban, középfokú tanulmányai befejeztével használható tudáshoz jusson. A Harruckern közoktatási intézménynek is abban van óriási küldetése, hogy ne kényszerként élje meg a diák a szakma tanulását, hanem lehetőségként. Az elnök közismert példaként említette a szakácsok történetét, amely pálya iránt az utóbbi időben megugrott az érdeklődés. Békés megyei szakácsolimpikonjainak hazai és nemzetközi sikerei után világossá vált, hogy ez egy olyan szakma, amely presztízst és megélhetést is tud adni.  – Tudnunk kell azonban, hogy minden szakmának megvannak az olimpiai bajnokai – hangsúlyozta Domokos László.

Ma a közoktatási intézményekben több tekintetben is koncepcióváltásra van szükség. Ezért a megyei önkormányzat a fenntartása alá eső intézményeket kötelezi arra, hogy épületeik folyamatos karbantartásáról gondoskodjanak. Az elnök rendkívül fontosnak nevezte ezt a törekvést, hiszen nem értékelődhetnek le azok a vagyonok, melyek hatalmas áldozatvállalással, munkával és anyagi befektetéssel jöttek létre.

A Harruckern János Közoktatási Intézmény nemcsak Felnőttképzési Központját adta át május 5-én, hanem a tornaterméhez kapcsolódó öltőzőket és vizesblokkot is. A tornaterem a tavalyi esztendőben szintén megyei önkormányzati finanszírozásból, és kisebb hányadban pályázati forrásból újult meg, e naptól a sportoktatás épületegységét immár teljes egészében birtokba vehetik a fiatalok. A megyei önkormányzat anyagi támogatásával az egészséges életmódra nevelésnek, a sportnak a jelentőségét is hangsúlyozni kívánta.

Ekkora beruházások talán nem jöttek volna létre, utalt az iskola gyulai ingatlanainak megyei tulajdonba vételére Domokos László, ha nem a sajátunkat üzemeltetjük. A tulajdon jelentősége, hogy hosszú távú gondolkodásra ösztönzi az érintetteket. Stratégiánk, hogy az ország legjobb közoktatási és szakképző intézményeivé szeretnénk fejleszteni iskoláinkat, melyeknek tulajdonosaként képesek vagyunk további milliárdos nagyságrendű pénzeket fejlesztéseikre fordítani, hogy a mindenkori piaci feltételekhez igazodó működést biztosítsák.

 A Békés megyei közoktatási intézmények integrációja kapcsán Domokos László elmondta, hogy a nagyobb intézmények, struktúrájuknak köszönhetően rugalmasabbak, alkalmazkodó képesebbek, s nem utolsó sorban gazdaságosabbak a mai viszonyok között, mint a kisebbek. – Egy nagy intézmény a mindenkori piaci igényekhez tud igazodni, míg egy kis iskola mindig a saját tárgyi és személyi feltételeihez tud piacot keresni. E különbség, folytatta az elnök, más-más szemléletet is jelent egyben. Ha sikeres, versenyképes oktatást akarunk Békés megyében, azt az integrációval érhetjük el. Ez természetesen nem automatikus, nem feltétlenül a kicsi vagy a nagy a jó megoldás. A mindenkori hatékony struktúra a jó megoldás, melyben a tartalom a lehető legmagasabb színvonalat jelenti.      

 

Összes cikk - lent (max 996px)
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)