Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - 4 és fél órát tévézünk naponta

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • Gyulai Hírlap Online • HÍREK • 2010. június 28. 07:00
4 és fél órát tévézünk naponta
A tudatosabb televíziózásban segíthet a digitális adás, illetve az IPTV
Képünk illusztráció

1999-ben napi 2:35 percet1, 2010 áprilisában már napi 4 és fél órát töltöttünk a TV előtt,2 miközben a 15 évesnél idősebb korosztály 69%-a semmilyen említésre méltó sporttevékenységet nem végez.3 Általános tapasztalat, hogy sokan a napi időbeosztásukat is a műsorokhoz igazítják.

Az új technológiák (digitális adás, IPTV) új lehetőségeket is hoztak és a tudatos televíziózás fogalma is megjelent. A digitális adással és a tudatos televíziózással több idő maradhat a családra, sportra, gyerekekre és közben kedvenc műsorról, focimeccsről sem kell lemondani.

Budapest, 2010. június 16. – Az elemző cégek adatai azt mutatják, hogy mi magyarok túl sokat tévézünk és ez a mozgás, a család, a barátok, végső soron az egészség rovására is megy. Noha a fiatalabb generáció körében csökken a televíziózásra fordított idő, még a 18-29 évesek is napi 3 óránál többet töltenek a képernyő előtt. A digitális adás, a rendkívül gyorsan fejlődő IPTV technológia azonban lehetővé teszi, hogy tudatosabban nézhessünk TV-t. A kizárólag digitálisan elérhető funkciókkal nem kell a műsorhoz igazítani a napi időbeosztást. A visszanézhető adás, vagy az időzíthető felvétel lehetővé teszik, hogy több megszakítással, saját időbeosztásunk szerint, a reklámokat átpörgetve nézzük meg a műsort. De ide tartozik az is, hogy a gyermekeket is jobban védhetjük a számukra káros tartalmaktól különböző „letiltó” funkciók segítségével. Az Invitel úgy látja, a szolgáltatóknak is van felelősségük abban, hogy felhívják a figyelmet a tudatosabb televíziózásra.  

2012: digitális átállás

A Nemzeti Hírközlési Hatóság becslései szerint a 3,8 millió magyarországi háztartásból hárommillióban van valamilyen előfizetéses televíziós szolgáltatás. A fennmaradó 800 ezer háztartásban pedig a tető-, vagy szobaantennával szabadon fogható analóg és digitális földfelszíni sugárzású műsorokat, vagy ingyenesen elérhető műholdas adásokat néznek. Áprilisban 1,225 millió háztartás rendelkezett valamilyen szolgáltatónál digitális televízió előfizetéssel. (A digitális előfizetéseken belül 447 ezer a kábeltelevízióra, vagy IPTV-re előfizetők száma és 778 ezer a műholdas szolgáltatást igénybe vevők száma.) A 2012-re tervezett digitális átállás az állami tulajdonú frekvenciákra, a földfelszíni műsorsugárzásra vonatkozik. A kábeltelevíziók analóg jeltovábbítása továbbra is megmarad, de a legtöbb adót már csak digitálisan lehet majd fogni.

Tudatosabb televíziózás  és a digitális adás

A tudatos televíziózás néhány évvel ezelőtt annyit jelentett, hogy válogatunk a műsorok között. Ma már ez is többet jelenthet.

A digitális adást (egy időben több csatornát is) akár időzítve is felvehetjük. A felvett filmet, vagy műsort bármikor, akár megszakításokkal is megnézhetjük, illetve a reklámokat át is „tekerhetjük. Németországban például lehetőség van a reklámok automatikus kiszűrésére is, így akár 20-30 perccel is kevesebb idő alatt nézhetünk meg egy filmet. Kevesebb idő alatt nézzük meg a műsort, több idő marad gyerekekre, családra, sportra, barátokra.

A hazánkban kizárólag az InviTV-n elérhető „tegnap TV”-je funkcióval sok csatornán visszanézhetőek a korábbi műsorok, így nem kell haza sietni akkor sem, ha mindenképpen meg akarunk nézni valamit, de elfelejtettük beállítani a felvételt – egyszerűen kikeressük a műsorújságból és számos adó műsorát megnézhetjük 72 órára visszamenőleg.

Sokszor hajlamosak vagyunk megfeledkezni róla, de a „gyerekzár funkció” is a tudatosabb televíziózásról szól. Bizonyos adókat és a korhatáros filmeket le lehet tiltatni és csak az általunk adott kóddal lehet megnézni a műsort. 

Fontos a TV, és szeretünk csomagban fizeni érte

Az Invitel déli szolgáltatási területén egy háztartás átlagosan bruttó 3850 forintot költ televíziós előfizetésre. A kutatási adatok azt mutatják, hogy a különböző számlák befizetése kapcsán a magyarok elsőként az internet előfizetés és az életbiztosítás számláinak befizetését hajlandóak elhalasztani, a televízió előfizetést viszonylag nehezen hagyjuk el, ez a 10-es rangsorban a 7. helyen áll.

Az emberek keresik az összekapcsolt szolgáltatásokat is. A háztartások 74% halott már arról, hogy egy szolgáltatónál több különböző szolgáltatásra is elő lehet fizetni egy csomagban és 40%-uk kimondottan pozitívan nyilatkozott, semmilyen hátrányt nem említett ezzel kapcsolatban. Ilyen szempontból érhető, hogy egyre több az ún. bundled szolgáltatás a piacon, azaz egy csomagban internet, telefon és TV előfizetés (Invitel Trió), vagy ugyanez kiegészítve mobilinternet szolgáltatással (Invitel Quatro). Ezeket a szolgáltatásokat nemcsak azért szeretik a fogyasztók, mert egy számlát kapnak 3-4 helyett, hanem azért is, mert nagyobb kedvezményekhez jutnak hozzá, ár/érték arányban jobban megéri. 

IPTV a jövő  útja

Az IPTV (internet protocol television) leegyszerűsítve azt jelenti, hogy az adás az internetes technológiát használva, MPEG4 tömörítésben jut el az előfizetőkhöz, de a klasszikus értelemben vett „internethez” semmilyen köze nincs. Az InviTV a telefonkábelen át érkezik a lakásokba és egy beltéri egység (set top box) alakítja át a jelet TV képernyőre. Ez a technológia alkalmas a digitális televíziózás minden előnyének kihasználására, de jóval több funkcióval is rendelkezik és rendelkezhet majd, mint a kábelen fogható digitális adások.

A nemzetközi trendek azt mutatják, hogy az IPTV lesz a „jövő televíziója”, mert interaktív kommunikációra is alkalmas és a technológia gyorsan és könnyen fejleszthető, jelenleg is ez fejlődik a leggyorsabban. (Európában Franciaországban rendelkeznek a legtöbben IPTV előfizetéssel .) Az IPTV egyetlen korlátja a jó minőségű kábelhálózat, hogy kellő sávszélesség álljon rendelkezésre az adásjel továbbításra. Az Invitel éppen ezért jelentős fejlesztéseket tervez a közel jövőben, hogy tovább javítson hálózatában az InviTV elérhetőségén.

Keveset tudunk és sok a tévhit

Noha 2012-től az ország lakosságának túlnyomó része csak így tévézhet, a kutatások azt mutatják, hogy az emberek nem ismerik túlságosan a digitális televíziózást vagy annak előnyeit. A magyar háztartások 79%-a (GFK Omnibus, 2009) hallott már a digitális televíziózásról, de annak előnyeivel és részleteivel kevesen vannak tisztában. Az Invitel déli szolgáltatási területén a háztartások mintegy 84%-a hallott már róla és közülük 5% nyilatkozta azt, hogy a következő 1 évben (2010-ben) biztosan átáll valamilyen digitális adásra, 3% gondolja úgy, hogy valószínűleg előfizet digitális TV-re és 10% talán.4 A digitális előfizetés kapcsán a legfőbb aggály elsősorban az ár, a megkérdezettek 32%-a gondolta úgy, hogy a szolgáltatás „bizonyosan nagyon drága” és 17% említette, hogy „túl bonyolult”5. Pedig a szolgáltatás általában nem drágább, mint egy „normál” kábeles előfizetés. Az InviTV-re csomagban például most akár már bruttó 1990 forinttól is elő lehet fizetni. A kezelése pedig nem komplikált, bárki megértheti akár a bemutató filmről, akár a termékleírásban, de az interneten is utána nézhet az Invitel honlapján. 

Televíziós piac számokban, országosan és az Invitel déli szolgáltatási területén

TV-k száma

Nagyságrendileg 3 millió háztartásban van valamilyen TV előfizetés Magyarországon, ez a háztartások kb. 77%-a. Az Invitel déli szolgáltatási területén a háztartások kb. 63%-a fizet elő valamilyen szolgáltatónál, ami 163 ezer háztartást jelent.

A magyar háztartások 99%-a rendelkezik televízióval. A háztartások felében (54%) 1 db televízió van, egyharmadában (36%) 2 darab és minden tízedik háztartásban működik 3 db vagy annál több TV. Ez 6,3 millió televíziót jelent az országban az országos átlag 1,6 db televízió/háztartás. Az Invitel déli szolgáltatási területén az átlag 2,3 televízió volt háztartásonként.

Digitális televízió

A digitális televíziózás kapcsán a magyar lakosság 29% mutatkozik nyitottnak a szolgáltatásra. Közülük 11% igénybe venné és 18% lehetséges, hogy igénybe venné a digitális szolgáltatást. A digitális szolgáltatás iránt érdeklő háztartások 50%-a találta vonzónak a VOD (video on demand) azaz az online videotéka szolgáltatást. Itt az átlagosnál nagyobb arányban voltak érdeklődőek a nagycsaládosok.

Mi a fontos?

A magyarok a televíziós szolgáltatások megítélésekor általában elsősorban a kép- és hangminőséget, a magyar nyelvű csatornák számát, valamint a hibamentes működést említették, mint legfontosabb tényezőt. A szolgáltatás díja is fontos, de elsősorban az ár/érték arányt tartják fontosabbnak, a szolgáltatás minősége és nemcsak ára számít.

A digitális televíziózás előnyeiről kérdezve a magyar háztartásokat a legtöbben a megállítható adást (52%), a reklámok kiszűrhetőségét (47%) digitális kép és hangminőséget (37%), valamint visszatekerhető adás (35%) funkciókat tartották a legvonzóbbnak.

Min nézzük? – TV készüléken

Az országos átlag szerint a magyar háztartások mintegy 12%-ában van LCD, vagy Plazma televízió a déli régióban ez 10%. (LCD 8%, plazma 2%)

Havi 4000 ft TVre

Az Invitel déli szolgáltatási területén havonta átlagosan egy család bruttó 3850 forintot költött TV előfizetésre az országos átlag 4000 forint körül van.

Szeretjük a sok csatornát

A legtöbben a déli régióban (56%) 21-40 csatornát tartalmazó csomagra fizetnek elő, 36% 40-nél több csatornára, és csupán 7%, aki 10-20 csatornát tartalmazó csomagra.

(Adatok forrása: Nemzeti Hírközlési Hatóság, Magyar Infokommunikációs Jelentés, 2009. BellResearch, Invitel által végzett piackutatás, GFK 2009) 

Összes cikk - lent (max 996px)
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)