Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - A gumiabroncsok

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • PR • MAGAZIN • 2022. június 08. 18:00
A gumiabroncsok
A gumiabroncs alapvetően szintetikus gumiból és az erősítő váz anyagaiból épül fel

Forrás: pixabay.com

A személyautó gumiabroncsainak összetevői

A gépkocsi gumiabroncsai a kerék részei, ha úgy tetszik az autónk cipői, amelyek lehetővé teszik a gépjármű úton történő haladását. A gumiabroncs alapvetően szintetikus gumiból és az erősítő váz anyagaiból épül fel, ami lehet textil és/vagy acél. A kész abroncs a gumit és a gumival összevulkanizált szilárdsághordozókat tartalmazza, így rugalmas burkolatot alkot a keréktárcsán. Az abroncsok legfontosabb feladatai, hogy biztosítsák a gépjármű tapadását az útfelülethez, az optimális kormányozhatóságot, valamint a gyorsulási és fékezési teljesítményt. A személyautók általában belső tömlő nélküli gumiabroncsokkal vannak felszerelve.

A gumiabroncsok szerkezeti felépítése 

Az abroncsok egyrészt karkaszkábel textil- vagy üvegszál rétegekből és vastag gumirétegből állnak. A szerkezetük három fő részre osztható:

  • a futófelületre, amely közvetlenül az útfelülettel érintkezik;
  • a peremre, amely szorosan csatlakozik a felni széléhez;
  • az oldalgumira, ami a külső behatásokkal szemben véd.

A futófelület mintázata 

A gumiabroncsok mintázatalapján két nagy csoportba sorolhatók: szimmetrikus, aszimmetrikus gumik. Ezen belül találunk egyirányú és nem egyirányú abroncsokat. Mindegyik mintázatra igaz, hogy ha egyszer egy forgásirányba felszerelték, utána már nem ajánlott a gumiabroncsot megfordítani, mivel szövetszerkezete beáll egy meghatározott irányba.

Szimmetrikus egyirányú mintázat

Ezeknek az abroncsoknak jobb a „vízen csúszás” (aquaplanning) mutatójuk. Az abroncsokon egy nyíllal ábrázolt „rotation” (forgásirány) jelölés található, ez segít a gumiabroncs megfelelő felszerelésében.

Szimmetrikus nem egyirányú mintázat

Ezek az abroncsok univerzálisak, felszerelésük és használatuk egyszerű. Ez a legegyszerűbb, de nem a leghatékonyabb mintázat. Csendes, kopásálló, nagyon jó az úttartása és az alacsony gördülési ellenállás kedvező fogyasztást biztosít. Főként városi használatra valók.

Aszimmetrikus nem egyirányú mintázat

A futófelületnek kétféle mintázata és az oldalfalaknak különböző megerősítése van, így jobban tapadnak nedves és száraz úton egyaránt.

Aszimmetrikus egyirányú mintázat

Ezeknek az abroncsoknak jobb a „vízen csúszás” (aquaplanning) mutatója, és az autó kiválóan irányítható, viszont a felszerelésnél fokozottan ügyelni kell a minta irányára és a kerék megfelelő oldalra való felszerelésére.

Téli, nyári vagy négy évszakos

Nyári gumiabroncs

Száraz időjáráshoz tervezték őket és mind felületi tulajdonságaik, mind anyaguk alapvetően eltér a téli gumikétól. A nyári gumik tapadása magasabb hőmérsékleten az optimális, és sajátos tulajdonságaik miatt télen nem használhatók. Nyáron maximális tapadást, kopásállóságot és hosszú élettartamot, valamint jó sebesség indexet biztosítanak. Anyaguk keményebb, amire azért van szükség, mert melegben, a forró aszfalttal érintkezve így érhető el a megfelelő tapadás.

Téli gumiabroncs

Ezek nem olyan kemények, mint a nyári gumik, viszont a gumi nem fagy meg. Havon (valamint nedves, sáros útfelületen) jobb tapadással rendelkeznek, mint a nyári gumik. Mélyebb barázdákkal és sűrűbb futómintázattal vannak ellátva, így hatékonyabban szorítják ki a gumi és az útfelület közül a havat és a sarat. 

Négy évszakos gumiabroncs

Ezeknek az abroncsoknak az anyaga és a mintázata a téli és a nyári gumik keveréke. Optimális megoldást jelenthetnek enyhe éghajlatú országokban. Ugyanakkor ezek a gumik szélsőséges körülmények között nem képesek ugyanolyan jó teljesítményt nyújtani, mint a nyári gumik a száraz úton, és a téli gumik a havas úton.

Szerkezeti felépítés

R – radiál

D – diagonál

B – öves diagonál

Sebesség index

A sebesség index alapján az alábbi kategóriákat különböztetjük meg:

A – 40 km/h-ig L – 120 km/h-ig H – 210 km/h-ig

B – 50 km/h-ig M – 130 km/h-ig V – 240 km/h-ig

C – 60 km/h-ig N –140 km/h-ig W – 270 km/h-ig

D – 65 km/h-ig P – 150 km/h-ig Y – 300 km/h-ig

E – 70 km/h-ig Q – 160 km/h-ig VR – 210 km/h felett

F – 80 km/h-ig R – 170 km/h-ig ZR – 240 km/h felett

G – 90 km/h-ig S – 180 km/h-ig (W) – 270 km/h felett

J – 100 km/h-ig T – 190 km/h-ig Z – 300 km/h felett

K – 110 km/h-ig U – 200 km/h-ig

Hőállósági mutató

A hőállósági mutató alapján az alábbi kategóriákat különböztetjük meg:

A – maximális szintű hőellenállás. Ez a nyári gumiabroncsok jellemzője.

B – közepes szintű hőellenállás. A négy évszakos gumiabroncsok kapják ezt a jelölést.

C – minimális szintű hőellenállás. Téli gumiabroncsok esetén használják.

Hogyan válasszunk személygépkocsi-gumiabroncsot?

A gumiabroncs gyártók a termékeiken minden, az abroncsválasztáshoz és felszereléshez szükséges információt feltüntetnek. Az autógumi oldalán a következő információk találhatók:

  • Az gumiabroncs gyártója, márkája és modellje. Ezt általában betűk és számok kombinációja jelöli.
  • A gumiabroncs szélessége mm-ben, az abroncs átmérője angol hüvelykben (collban), a magasság-szélesség arány (keresztmetszetarány) százalékban megadva. Pl. «195/65 R15».
  • Nedves tapadási index. „Traction”, amely lehet A, B és C, ahol az A jelölés a legjobb érték.
  • A gumi hőállósága. „Temperature” jelöli, és A, B vagy C lehet az értéke.
  • Útfelület fajtája. Például: M+S - saras és havas útra, „Winter” – téli útfelületre, „Rain” – nedves útra, „Water or Aqua” – nagy mennyiségű vízzel borított útfelületre.
  • Terhelés és nyomás paraméterek.
  • Sebesség index. Ezt A–Z-ig a latin ABC betűivel jelölik. (Lásd fent.)

A gumiabroncs szerkezet típusa

  • Tömlővel vagy tömlő nélkül. Ezt, ebben a sorrendben, a „Tube Type” vagy a „Tubeless” jelölés mutatja. Ha nincs jelölés, akkor a autó gumiabroncsban nincs belső tömlő.
  • A futófelület és az oldalgumi felépítése.
  • Futófelület kopásjelző. Ez a csatornamélység a futófelületen. Látható, ha új gumiabroncsokra van szükség.

Hasznosak tanácsok az abroncsválasztáshoz 

Mindig tartsuk szem előtt a gumiabroncsok azon paramétereit, amelyek lehetővé teszik az autónk problémamentes használatát. Kövessük az autógyártó utasításait és kérjük ki az autószerelő tanácsát, valamint fontos, hogy tanúsítvánnyal rendelkező márkaszervizbe vigyük a gépkocsit.

Hasznosak tanácsok a használathoz

A személyautó gumiabroncsok átlagos élettartama 40-50 ezer kilométer. Ezt azonban meghosszabbíthatjuk, ha odafigyelünk az alábbiakra:

  • Ha nem vagyunk gyakorlottak, a gumikat cseréltessük szakszervizben. A rossz felszerelés defekthez vezethet.
  • Egy hónapban kétszer manométerrel ellenőrizzük az abroncsnyomást az összes kerekén. A nyomást mindig hideg gumin ellenőrizzük. 
  • Havonta kétszer ellenőrizzük a gumiabroncs bordázatát, hogy nincsenek-e beleragadva idegen tárgyak.
  • Ha egyenlőtlen vagy rombusz-alakú kopást látunk a gumikon, azonnal vigyük szervizbe az autót az okok felderítéséhez és hibák kijavításához.
  • Kerüljük az autó egy helyben csúszását, mivel ez felmelegíti a gumikat és deformációt vagy defektet okozhat.

Miért éri meg nálunk vásárolni gumiabroncsot?

Gyors szállítás: a nálunk megrendelt gumikat a lehető legrövidebb időn belül kiszállítjuk.

Különböző árkategóriák: katalógusunkban több árkategóriákban kínálunk megoldást.

Kiváló minőség: a webáruházunkban kapható termékek minőségéért garanciát vállalunk.

Széles választék: katalógusunkban minden autómodellhez és minden évszakhoz kínálunk gumiabroncsot, akár a városi útfelülethez, akár terepre keres gumikat.

Hozzáértő ügyfélszolgálat: munkatársaink bármikor készséggel állnak rendelkezésre a gumiabroncsok kiválasztásánál.

Információforrások:

https://www.hogyankell.hu/Ny%C3%A1ri_gumit_v%C3%A1lasztani

https://gumik.autoalkatreszonline24.hu/

Összes cikk - lent (max 996px)
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)