kiss adél
Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba
Kiss Adél grafikus, formatervező és szobrász is – kezdte megnyitóját Gyarmati Gabriella. Grafikai munkáiban a humort olykor a groteszkig fokozza, mosolyra fakaszt, de nem gúnyol. Vitriolmentesen dolgozik, valamint tudja, hogy egy műalkotásnak szüksége van mondanivalóra, jelentésre, tanulságra, üzenetre, és természetesen közönségre, hogy a kommunikáció az alkotó és befogadó között létrejöhessen.
– Munkáinak egyik részét a szándékolt eszköztelenség jellemzi, minimalistának nevezném, de csupán a forma, nem pedig a közlendő tekintetében. Adél ugyanis megengedheti magának, hogy illékony tartalmakkal nem foglalkozzon.
A művészettörténész kiemelte, hogy az utóbbi 6-8 évben készült várossorozatokban a művész kétlakisága, gyulai és budapesti volta egyaránt megjelenik. A műegységek elemi montázsok, az alkotó kedve szerint kalandozik, szinte csapong a térben, és teljességgel szabadon keveri a valóságbeli elemeket. Gyarmati Gabriella hozzátette, hogy a képi helyzetek megértéséhez arra kell gondolnunk, hogy a valóság ábrázolásán túl a valóság megtagadásának egy bizonyos módozatáról van szó.
gyarmati gabriella
Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba
– Elképzelt látképek ezek, amelyek létező és jelképes budapesti, valamint gyulai épületeket ábrázolnak, sajátos látásmódot tükröző kompozíciókban. Így kapcsolódhat össze a Hősök tere az Országházzal, a Szabadság szobor a Bálnával, Gyulán a vár a városházával, a németvárosi Szent József-templom a tőle időben és térben is távol eső víztoronnyal.
Hat lap, hat mű, hat közismert, más és más módon jelentős gyulai vagy Gyulához kötődő személy arcképe – tért át a művészettörténész a tárlat címadó képciklusára, amelyet először a művelődési központban tekinthet meg a gyulai közönség. Erkel Ferenc, Halmos Béla, Koszta Rozália, Simonyi Imre, Kohán György és Oltean Teodor arcképei mind rájuk jellemző vonásokkal jelennek meg – például a Simonyi cigarettájából felszálló „füstvers”, Koszta Rozót pedig a Béke sugárúti műtermes házának képével „öltözteti fel” a művész.
– Kiss Adél tartja magát ahhoz az elváráshoz, hogy ha az alkotó az emberekhez akar szólni, akkor mondanivalójának tartalma, közlendője kell legyen. Az emberi történeteket mesélő művei tele vannak érzelmekkel, gondolatokkal, amelyeket kendőzetlen őszinteséggel oszt meg velünk – zárta megnyitóját Gyarmati Gabriella.
A megnyitó végén Kiss Adél magyarul és románul is megköszönte a vendégeknek, hogy elmentek a tárlat megnyitójára, valamint külön köszöntötte Marius Gabriel Lazurcat, Románia budapesti nagykövetét. Az érdeklődők április 6-ig tekinthetik meg a kiállítást.
Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba