Fontos állomásához érkezett a Körös-vidéki Vízügyi Igazgatóság Mályvádi árvízi szükségtározó fejlesztése című projektje, amely az Európai Unió KEOP-2.1.1/2F/09-11-2011-0007 pályázatának köszönhetően valósulhat meg. A projekt jelen szakaszában a szegmenstáblák – merevített vízzáró lemezek – vízbeeresztő műtárgyakba történő beemelése zajlik. Az eseményről október 14-én, sajtótájékoztató keretében Juhász Zoltán szakági projektmenedzsment tag, a KÖVIZIG árvízvédelmi ügyintézője számolt be a helyszínen.
- A szegmenstáblák emelésével lesz szabályozható a műtárgyba beömlő víz mennyisége és mozgása. Ezeket bármilyen vízszint mellett tudjuk majd nyitni, illetve zárni. A műtárgy egyetlen nyílásába két darab, egyenként 13 tonnás, 8 méter széles és mintegy 5 méter magas szegmenstábla épül be. Az első tábla az árvízi főelzárás, a második pedig az árvízi biztonsági főelzárás – ismertette a projekt aktuális munkálatait Juhász Zoltán.
A szakági projektmenedzsment tag elmondta, a Mályvádi tározás kedvező hatásaiból nem csupán Gyula városa, hanem a Fekete-Körös teljes magyarországi szakasza részesül majd. A Gyulai Hírlap kérésére Juhász Zoltán kifejtette, a kivitelezésben a DHB Közös Ajánlattevő konzorcium, így a Duna-Aszfalt Kft., a Hazai Építőgép Társulás Kft., valamint a Békés Drén Kft. vesz részt.
- A Körös-vidéken az árvízvédelmi rendszernek két fontos eleme van. Az egyik a töltés, azonban a töltéseket nem lehet a végtelenségig magasítani. Ezek csupán egy bizonyos szinten levonuló árhullámok biztonságos levezetésére adnak lehetőséget. Emellett viszont előfordulhatnak olyan helyzetek, amikor töltéskiépítettséget meghaladó árhullámok vonulnak le. Ebben az esetben az árhullámok csúcsát kivezetjük tározókba és ezáltal gondoskodunk arról, hogy a mederben a töltések között kezelhető vízszint mellett vonuljon le a víz – tájékoztatta lapunkat Bak Sándor, a KÖVIZIG igazgatója.
Az igazgató még hozzáfűzte, a 75 millió m3 kapacitású mályvádi szükségtározót korábban robbantással helyezték üzembe, most pedig azok a műtárgyak készülnek, amelyek lehetővé teszik a szabályozott megnyitást. Bak Sándor elmondása szerint fontos pillanathoz érkeztünk, hiszen a műtárgy betonmunkálatai elérték azt a szintet, amikor lehetővé válik, hogy a tényleges elzárást biztosító acél szegmenstáblák beemelése megtörténjen. Az igazgató kiemelte, azáltal, hogy egy nyílásba két tábla kerül, garantálhatóvá válik a kettős árvízi biztonság. Mindemellett a műtárgyakba beépített jégmentesítő fűtés révén elkerülhetők lesznek a fagyveszély esetén felmerülő működési problémák is.



























